Ik heb al een paar maanden een zwelling op een stukje tandvlees. Nu lees ik op internet dat het mogelijk is om eenvoudig een biopsie te nemen door met een borsteltje te wrijven; het laboratorium onderzoekt dit op kwaadaardige cellen. Deze uitslag zou betrouwbaar zijn en het voordeel hebben dat er geen weefsel door beschadigd wordt.
Bij een normale biopsie wordt een stukje uit het tandvlees gesneden met als risico dat door het bloeden de kwaadaardige cellen via de bloedbaan in je hele lichaam terecht kunnen komen.
Deze test heet Oral Brush Test Biopsy CDx. (Misschien bestaat een soortgelijke test bij andere fabrikant ? ).
Ik zou graag willen weten of er een tandarts of mondhygiënist(e) is die ervaring heeft met dit soort borstel-testen ? Graag uw bevindingen...
Bij een normale biopsie wordt een stukje uit het tandvlees gesneden met als risico dat door het bloeden de kwaadaardige cellen via de bloedbaan in je hele lichaam terecht kunnen komen.
Deze test heet Oral Brush Test Biopsy CDx. (Misschien bestaat een soortgelijke test bij andere fabrikant ? ).
Ik zou graag willen weten of er een tandarts of mondhygiënist(e) is die ervaring heeft met dit soort borstel-testen ? Graag uw bevindingen...
Re: oral brush biopsie
Trouwens, je loopt dagelijks risico op bacterien in je bloedbaan bij het poetsen....zeker als de mondhygiene niet helemaal top is. Een ontsteking op zich kan ook bacterien in de bloedbaan veroorzaken. Dus het lijkt mij belangrijker dat je gewoon naar de tandarts gaat.
En die uitslag van het biopt...denk je dat je die zelf kunt lezen? Ik zou zelf een deskundig iemand willen hebben die mij kan vertellen wat nu precies de uitslag is....