Hallo allemaal,
Ongeveer 12 jaar geleden zijn er bij 1 kies meerdere behandelingen uitgevoerd (vullingen die steeds vervangen moesten worden door onstekingen & wortelkanaal). Nadat ik was overgestapt naar een nieuwe tandarts, wegens verhuizing, moest ik een kroon laten plaatsen omdat er bijna niks meer van mijn kies over was (doordat deze kies al zo vaak was open gemaakt).
Op dat moment is mij door de behandelende tandarts gezegd dat als ik ooit problemen zou krijgen dat ik misschien een wortelpuntoperatie zou moet ondergaan.
Ok, erg duidelijk tot nu toe...
Nadat deze tandarts een grove fout had gemaakt, waardoor nu jaren later zelfs andere een kies moest worden getrokken, ben ik overgestapt naar een nieuwe tandarts.
Deze nieuwe en huidige tandarts waarschuwde mij al voor de kies met de kroon dat dit in de toekomst problemen op zou kunnen leveren. Dat is nu gebeurt, een ontsteking aan het uiteinde van de wortel.
Alleen is een wortelpuntoperatie niet mogelijk omdat de kanaal maar voor 70% is opgevuld.
Ik heb nu 2 opties:
- Wortelkanaalbehandeling door de kroon heen met kans op kroon die breekt en vervangen moet worden. Plus evt problemen in de toekomst (wortelpunt of iets anders)
- Kies laten trekken
Zit er sterk aan te denken om voor de laatste optie te gaan, maar heb mijn andere kies pas geleden laten trekken (2 maand geleden). Dus ik wacht nu nog op mijn herstel en een implantaat.
Wat zouden jullie mij aanraden? En kan ik eventueel mijn kosten verhalen op mijn oude tandarts omdat deze de wortelkanaal niet goed heeft gevuld?
Overigens kan ik nog normaal eten, en voel ik alleen een constante licht kloppende pijn/steek rond mijn tandvlees die per dag verschillend is, soms voel ik bijna niks.
Zolang de pijn niet verergert, kan ik er dan rond mee blijven lopen?
Ik hoop van jullie te horen. Alvast bedankt!
Ongeveer 12 jaar geleden zijn er bij 1 kies meerdere behandelingen uitgevoerd (vullingen die steeds vervangen moesten worden door onstekingen & wortelkanaal). Nadat ik was overgestapt naar een nieuwe tandarts, wegens verhuizing, moest ik een kroon laten plaatsen omdat er bijna niks meer van mijn kies over was (doordat deze kies al zo vaak was open gemaakt).
Op dat moment is mij door de behandelende tandarts gezegd dat als ik ooit problemen zou krijgen dat ik misschien een wortelpuntoperatie zou moet ondergaan.
Ok, erg duidelijk tot nu toe...
Nadat deze tandarts een grove fout had gemaakt, waardoor nu jaren later zelfs andere een kies moest worden getrokken, ben ik overgestapt naar een nieuwe tandarts.
Deze nieuwe en huidige tandarts waarschuwde mij al voor de kies met de kroon dat dit in de toekomst problemen op zou kunnen leveren. Dat is nu gebeurt, een ontsteking aan het uiteinde van de wortel.
Alleen is een wortelpuntoperatie niet mogelijk omdat de kanaal maar voor 70% is opgevuld.
Ik heb nu 2 opties:
- Wortelkanaalbehandeling door de kroon heen met kans op kroon die breekt en vervangen moet worden. Plus evt problemen in de toekomst (wortelpunt of iets anders)
- Kies laten trekken
Zit er sterk aan te denken om voor de laatste optie te gaan, maar heb mijn andere kies pas geleden laten trekken (2 maand geleden). Dus ik wacht nu nog op mijn herstel en een implantaat.
Wat zouden jullie mij aanraden? En kan ik eventueel mijn kosten verhalen op mijn oude tandarts omdat deze de wortelkanaal niet goed heeft gevuld?
Overigens kan ik nog normaal eten, en voel ik alleen een constante licht kloppende pijn/steek rond mijn tandvlees die per dag verschillend is, soms voel ik bijna niks.
Zolang de pijn niet verergert, kan ik er dan rond mee blijven lopen?
Ik hoop van jullie te horen. Alvast bedankt!
Re: Wortelkanaalbehandeling bij een kroon?Of kies laten trek
Hij was toen waarschijnlijk niet goed zichtbaar op de foto.
Eigenlijk is de prognose van een apexresectie daarom al vrij slecht.
Vanwege de ouderdom van de irritatie.
Maar een ontsteking leidt er in 30% van de gevallen ook weer toe dat een implantaat op die plek niet goed houdt, als dat implanteren te snel na het trekken gebeurt.
In dit soort gevallen is het opnieuw doen van de wkb een hele goede eerste stap.
Liefst door een endodontoloog.
Goede kans dat die je ook nog wat beter kan voorlichten bij het eerste bezoek.
Want dan wordt er eerst even gekeken naar de kies.
Soms is trekken namelijk de enige remedie.
Indien de kies getrokken gaat worden is dit dus het beste in een vroeg stadium zodat de onsteking niet te groot is? En kans op afstoten van implantaat verkleind wordt.
Ik ben gewoon erg bang voor een wkb behandeling, helemaal als dit tot gevolg heeft dat de kies alsnog getrokken moet worden. (of gebroken kroon etc)
Door alle ervaringen uit het verleden heb ik een fobie voor de tandarts ontwikkeld, terwijl ik vroeger nergens bang voor was. :(
De wortelkanaalbehandeling opnieuw uitvoeren is inderdaad een goede stap. Dat kan soms ook door de kroon heen. Een endodontoloog heeft daar ervaring in en de juiste spullen voor. Ik kan me wel voorstellen dat u vindt dat er al genoeg gedaan is aan deze kies en dat u zich afvraagt of weer een hele rits behandelingen de moeite waard is. Een nieuwe wortelkanaalbehandeling en indien nodig een nieuwe kroon gaan al snel in de papieren lopen. Je koopt er nog geen implantaat van maar de investering dient wel overwogen te worden in verhouding met de prognose. Het alternatief is helaas minder makkelijk dan kies eruit, implantaat erin, klaar. Los van de kosten moet je dat niet te snel willen. Of u iets kunt met 'kosten verhalen' is zo niet te zeggen. U hebt het over grove fouten en behandelingen van twaalf jaar geleden. Dan zouden we veel meer moeten weten wat er dan precies verkeerd is gedaan, hoe dat hard gemaakt kan worden en of de problemen nu daar een gevolg van zijn.
Voordat ik deze topic startte was ik er eigenlijk al va overtuigd dat ik mijn kies zou laten trekken. Na lang na te hebben gedacht heb ik toch besloten een wortelkanaalbehandeling te laten doen! Afgelopen dinsdag was het dan zo ver, mijn kroon is gelukkig nog heel en van de behandeling zelf heb ik niks gevoeld. Heb nu nog een beetje napijn aan mijn tandvlees en mijn kies is nog gevoelig maar dat is makkelijk te verdragen. Ook heb ik afgelopen week mijn implantaat laten zetten dus alles is nu achter de rug!
Bedankt voor jullie hulp! :)