Hallo,
Ik heb een ongeluk gehad met mijn fiets en daarom krijg ik nu 2 kronen. 1 op mijn voortand en 1 op mijn snijtand.
Alleen probleem is tot nu toe dat er te veel kleurverschil tussen de kronen en mijn eigen tanden is.
Nu moet ik donderdag weer naar de tandarts en ga ik voor de tweede keer zeggen dat ik niet tevreden ben over de kleur van de kronen.
De eerste keer was de kleur bepaald doormiddel van een soort van apparaat (soort pistool) die de kleur afleest van de tanden. Uiteindelijk bleek het resultaat heel erg onecht/onnatuurlijk te zijn en viel het meteen op dat het een neptand was (de tandarts beweerde dat de kleur wel goed was maar dat de tand heel onecht leek doordat de kronen niet doorschijnend genoeg waren).
De tweede keer is de kleur bepaald bij de tandarts door te verglijken met een aantal tandenkleuren. Deze was al beter maar nog steeds vind ik de tanden te nep en de kleur niet goed. Zeker als je bedenkt dat ik ook 3 maanden een noodkroon heb gehad (kleur A2) waarbij het veel minder op viel dat het 2 kronen waren en die veel echter leken dan de kronen die ik nu heb.
Nu heb ik de volgende vragen:
- Moet het tegenwoordig mogelijk zijn om vrijwel geen verschil te zien in kleur en glans tussen echte tanden en kronen? Of ben ik misschien te veel eisend en moet ik maar accepteren dat er altijd wel een zekere mate van kleurverschil zal zijn?
- In hoeverre is kleurbepaling door een apparaat (pistool) te doen? Zou het dan mogelijk moeten zijn de goede kleur te bepalen en is het apparaat verkeerd gebruikt bij mij of komt hier nog veel meer bij kijken?
Ik heb een ongeluk gehad met mijn fiets en daarom krijg ik nu 2 kronen. 1 op mijn voortand en 1 op mijn snijtand.
Alleen probleem is tot nu toe dat er te veel kleurverschil tussen de kronen en mijn eigen tanden is.
Nu moet ik donderdag weer naar de tandarts en ga ik voor de tweede keer zeggen dat ik niet tevreden ben over de kleur van de kronen.
De eerste keer was de kleur bepaald doormiddel van een soort van apparaat (soort pistool) die de kleur afleest van de tanden. Uiteindelijk bleek het resultaat heel erg onecht/onnatuurlijk te zijn en viel het meteen op dat het een neptand was (de tandarts beweerde dat de kleur wel goed was maar dat de tand heel onecht leek doordat de kronen niet doorschijnend genoeg waren).
De tweede keer is de kleur bepaald bij de tandarts door te verglijken met een aantal tandenkleuren. Deze was al beter maar nog steeds vind ik de tanden te nep en de kleur niet goed. Zeker als je bedenkt dat ik ook 3 maanden een noodkroon heb gehad (kleur A2) waarbij het veel minder op viel dat het 2 kronen waren en die veel echter leken dan de kronen die ik nu heb.
Nu heb ik de volgende vragen:
- Moet het tegenwoordig mogelijk zijn om vrijwel geen verschil te zien in kleur en glans tussen echte tanden en kronen? Of ben ik misschien te veel eisend en moet ik maar accepteren dat er altijd wel een zekere mate van kleurverschil zal zijn?
- In hoeverre is kleurbepaling door een apparaat (pistool) te doen? Zou het dan mogelijk moeten zijn de goede kleur te bepalen en is het apparaat verkeerd gebruikt bij mij of komt hier nog veel meer bij kijken?
Re: kleur verschil op voortand en snijtand van kroon
probleem kan erin zitten dat er te weinig aan de voorkant is afgenomen waardoor de kroonbasis teveel doorschemert omdat de tandtechnieker gewoon te weinig ruimte heeft..
Naar het lab gaan waar de tandtechnieker die het moet maken zelf kan kijken is meestal een goede oplossing.
kleurbepaling met zon pistool/kleurmeter heb ik geen ervaringen mee.
Re: kleur verschil op voortand en snijtand van kroon
Ik ben nu naar de tandtechnieker geweest en nog steeds vind ik de 2 kronen te veel verschillen van mijn echte tanden.
Ik zie nog steeds duidelijk een verschil tussen de 2 kronen en mijn echte tanden (mijn rechtervoortand en mijn rechterhoektand zijn kronen).
Ik heb een foto gemaakt met mijn telefoon van mijn gebit en zelfs op deze slechte kwaliteit foto zie je nog het verschil. Hoe realistisch is het om te willen hebben dat ik niet kan zien dat het twee kronen zijn 30 centimeter van een spiegel vandaan??
Ik heb namelijk het idee dat mijn gebit verpest is op dit moment.
Ik ben ook al voor de tweede keer terug geweest bij de tandtechnieker maar ik ben bang dat ik er niet uit kom bij hem. Wat raden jullie mij aan?
Ik ben ook al bij een andere tandtechnieker geweest voor een second opinion. Deze had wel verschillende op en aanmerkingen maar kon niet zeggen dat het bar slecht was. Ik zit er nu zelfs aan te denken om naar een andere tandtechnieker te gaan en dan maar voor lief nemen dat ik 1000 euro extra kwijt ben... Maarja, ik ben ook weer bang dat ik wanneer ik naar die andere tandtechnieker ga het resultaat ook nog niet wordt zoals ik wil.