ben 2.5 maand bezig met wortelkanaalbehandeling

Author:
beba63
Posted:
zo, 04/07/2013 - 19:18
Vorig jaar december in mijn kroon gaan lekken, af en toe een steek.In januari bij Tandarts geweest een hele kleine zwarte plek om een van de wortels. Afspraak over 2 weken gemaakt.Maar toen 2 dagen later na het schaatsen verschrikkelijke pijn gekregen Ik was zo dom om niet na de weekend tandarts te gaan ( ben heel bang )Toen ik maandag bij mijn eigen TA kwam was de zenuw al dood , dus het open maken deed geen pijn meer.Alles prima maar de volgende dag begon de zwelling , infiltraat in mijn wang.
Ik moest 1 week antibiotica slikken, en de kanalen bleven even open.Ik moest na elke maaltijd spoelen.Dit voelde wel goed omdat er de onstekinngs vocht eruit kwam. Toen na denk ik2 weken schoonmaak van de kanalen (3)en een tijdelijke vulling een soort rubber.
Weer 2 weken wachten , weer schoon en eindelijk na samen 1.5 maand kanalen dicht met een soort stifjes die voorbereidng zijn voor de echte stiften als opbouw voor een kroon. De kies deed wel een beetje pijn ,soms steken in mijn kaak maar verder geen problemen.
Eergisteren had ik afspraak voor de stifften en opbouw , maar toen ik zei dat de kies nog niet lekker voelt , is wel gevoellig bij kloppen met metaal heeft mijn TA een foto gemaakt en wat schijnt dat de zwarte plek om een van de wortels niet is hersteld ( na 2 maanden inmiddels )Mijn Ta Heeft 2 van de 3 zachte stifjes verwijdert en 2 kanalen opnieuw schoongemaakt en weer dat ruberachtige spul erin gedaan.Nu moet ik weer 2 weken wachten , hij durft de kroon nog niet te maken.Nu heb ik alweer af en toe een beetje pijn en steken in mijn kaak.
Wat moet ik doen, hoelang kan de periapicale onsteking zichtbaar blijven op de foto.Ik wil geen apexresectie, daar ben ik veel te bang voor en zeker als dat geen zekerheid gaat bieden dat het daarna afgelopen.is.Het is met wat composit afgesloten,als ik erop druk is het wel gevoelig maar niet heel erg.Aan de andere kant heb ik al geen kiesen meer om te kouwen dus ik denk dat er ook veel druk op de aangedane kies komt .Misschien staat het ook de genezing tegen ? Is er nog hoop datik de kies houd ?
Groetjes Beba
Illuminus

Voorop gesteld dat alle kanalen gevonden zijn en netjes onder rubberdam zijn gevijld en gespoeld, heeft maanden met calciumhydroxide stiftjes rondlopen geen zin. Er zal teruggroei van de bacterien in de kanalen optreden waardoor klachten weer kunnen ontstaan of blijven. Zwartingen aan de wortel hebben over het algemeen een half jaar tot een jaar nodig om kleiner te worden op een rontgenfoto, het heeft dus geen zin dit in deze fase als indicatie voor al dan niet definitief sluiten te gebruiken.

Reinigen van de kanalen en vervolgens definitief afsluiten geeft de beste kans op genezing.
ma, 04/08/2013 - 00:06 Permalink