Ontstoken kies kan niet verdoofd worden

Author:
Baloe1
Posted:
do, 04/11/2013 - 17:05
Vandaag ben ik met een acute ontsteking in een kies in de onderkaak (nr 47) bij de tandarts geweest. Na velepogingen lukte het de tandarts niet om de kies verdoofd te krijgen (zodra de klem op de kies werd gezet kon ik het wel uitgillen van de pijn). Normaal ben ik helemaal niet zo gevoelig bij de tandarts, verdovingen om een gaatje te vullen werken altijd prima.

Nu ben ik doorverwezen naar een kaakchirurg die jammer genoeg pas morgen tijd heeft zelfs na aandringen van de tandarts was eerder niet mogelijk (dat wordt een nachtje wakker liggen van de pijn). Ik vraag me alleen af of dat nou zoveel beter gaat zijn? Heeft de kaakchirurg andere verdovingen / technieken? Ik zie er enorm tegen op om morgen dit allemaal weer door te moeten maken (geloof me, de pijn die ik overdag heb is niks vergeleken met de pijn als de klem op de kies zit).

Deze verdovingen heeft de tandarts geprobeerd (staan op het doorverwijs formulier): mandibulair blok, intraligamaentaire anesthesie, 2e blok en buccaal infiltratie. Ik heb heel veel prikken gehad en een aantal ervan was ongelooflijk pijnlijk. Ik hoop dat iemand weet of het bij de kaak chirurg beter gaat....
Paramedic

Hoi,
Vervelend voor je dat je zoveel pijn hebt , en dat de verdovingen niet wilde lukken.
De tandarts heeft zijn uiterste best gedaan , dat is duidelijk.
Het is een bekend verschijnsel dat zenuwweefsel in een ontstoken gebied moeilijk is te verdoven, ook met een zenuw blokkade zoals het mandibulair block wil het soms niet lukken. De ontstoken zenuw blijft impulsen afvuren, die ondanks de blokkade toch de hersenen bereiken, en dat voel jij als pijn.
Het is niet zo simpel om jouw vragen te beantwoorden.
De kaakchirurg gebruikt over het algemeen de zelfde technieken als de tandarts, maar hij/zij gebruikt er een paar extra misschien wat vaker, en dat verschilt ook nog eens per persoon.
Wat mij opvalt is het volgende: De derde molaar inf ( de verstandskies onder) krijgt soms zenuwtakjes uit ruggemergs niveau ter hoogte van C2 en C3 ( tweede en derde halswervel ) die apart verdoofd moeten worden. ( diepe infiltratie in de omslagplooi net achter de tweede molaar ).
Ik weet niet of dit bij jouw het geval is natuurlijk, maar het is iets om rekening mee te houden.
Wat ook wel eens wil helpen is een hoog mandibulairblock (Gow-Gates methode), als de kaakchirurg deze methode kent, dan heb je geluk.
Daarnaast ruim voor de ingreep starten met een NSAID, dit is een ontstekingsremmer, zoals ibuprofen, naproxen.
Extra mogelijkheid : Toevoegen van natriumbicarbonaat oplossing aan het verdovingsmiddel, en het totale volume vergroten.
Verder heb ik de volgende vragen:
Voelde de onderlip en de tong verdoofd na de injecties ?
Welke injectie deed erg pijn ?

Groet.
do, 04/11/2013 - 19:30 Permalink
Baloe1

Bedankt voor uw reactie. Na ongeveer een uur waren mijn tong en lippen pas verdoofd. De kies echter nog steeds niet, ook niet een heel klein beetje. De prikken die erg pijnlijk waren, dat waren degene die aan de buitenkant van de kies, tegen de kies aan gezet werden. Die bleven pijnlijk ook na alle voorgaande prikken, je voelde de naald gewoon de ontsteking ingaan en dat is echt geen pretje. De tandarts heeft zijn best gedaan maar het verdoofde gewoon niet en ik ben bang dat het bij de chirurg niet anders gaat zijn, gewoon zo onverdoofd trekken kan ik denk ik niet aan. Even vast houden van de kies was al ondraaglijk, tranen over mijn wangen en minstens 10 min. bijkomen voor mijn mond weer open kon.
Het gaat overigens niet om een verstandskies, die is er al uit gesneden en daar heb ik niets van gevoeld al duurde het wel anderhalf uur om deze in stukjes te verwijderen. Dit is de kies die naast de verstandskies ligt. Ik hoop maar dat ik een chirurg heb die de methodes kent die u omschrijft....

Ik gebruik al ibuprofen 600 en paracetamol maar het helpt zo goed als niets, blijven heen en weer lopen is nog t beste om de pijn zo min mogelijk te voelen...

Groeten
vr, 04/12/2013 - 09:46 Permalink
Paramedic

Hoi,
gewoon zo onverdoofd trekken kan ik denk ik niet aan

Dat kan ook niet de bedoeling zijn, we zijn de middeleeuwen al lang gepasseerd, er zijn nog zat andere mogelijkheden.
Een kortdurende algehele anesthesie is daar de laatste van. Als je gewoon normaal gezond bent is dat geen enkel probleem, voor het anesthesie team een fluitje van een cent, en voor de kaakchirurg alleen wat extra werk en tijd.
Maar het zou ook zomaar wel goed kunnen gaan met die verdovingen deze keer.
Wacht maar af, en sterkte.
Ik ben benieuwd naar de afloop.
vr, 04/12/2013 - 13:30 Permalink