Veel pijn na vervangen vulling

Author:
char88
Posted:
vr, 04/12/2013 - 19:39
29-03-'13 heeft mijn tandarts een vulling (van mijn achterste kies links onderin) vervangen op basis van een overzichtsfoto die hij gemaakt heeft. Ik had geen last van de kies, maar heb het op zijn aanraden laten doen.

Echter deed het boren erg veel pijn, hij heeft het verdoofd, maar nog steeds had ik tijdens het boren redelijk wat pijn. Ik dacht ik moet flink zijn en even doorbijten.
's Avonds heb ik een broodje met harde korst gegeten, en merkte dat ik totaal niet met links kon kauwen, flinke pijnscheuten.
Ik heb tot 5 dagen erna gewacht met contact opnemen met de tandarts, omdat ik dacht dat de irritatie gewoon weg moet trekken.
De tandarts liet me direct komen en heeft de vulling verlaagd en een soort laagje op de kies gesmeerd.
Hij heeft me weer weg gestuurd met de mededeling dat het nog wel 2 weken gevoelig kan blijven.
We zijn nu ruim anderhalve week verder en de pijn is vooral progressief erger aan het worden. Tot aan mijn voortanden doen mijn onderkiezen en bovenkiezen links veel pijn. Het echte "kiespijn" gevoel.

Ik weet eigenlijk wel dat het niet goed zit, maar ik baal zo verschrikkelijk dat die kies zo is gaan irriteren. Maar kan iemand mij misschien gerust stellen en vertellen dat ik gewoon nog even geduld moet hebben en dat het vanzelf over gaat?

Ik ben zelf fysiotherapeut, en weet dat een geirriteerde zenuw rust moet krijgen. Echter halen tandartsen die zenuw er dan gelijk uit. Ik vraag me af of mij dit nu ook te wachten staat....
Romy32

Hoe gaat het nu?
Het kan inderdaad een hele tijd duren, voor zoiets helemaal weg is.
Dat de pijn erger wordt, is niet zo'n goed teken.

Of jou een wortelkanaalbehandeling te wachten staat, is niet te zeggen.
Best kans dat het vanaf nu toch steeds iets beter zal gaan.
Maar het kan ook de andere kant opgaan. De zenuw kan gaan ontsteken, en dan moet ie er wel uit (de zenuw, niet de kies :wink: ).

Nog heel even aankijken?
za, 04/13/2013 - 10:35 Permalink
char88

Met de nodige pijnstillers houd ik het nu uit.
Ik ben sinds vrijdag in ieder geval gestopt met koude/hete dranken. Ook kauw en drink ik langs de niet pijnlijke kant van mijn mond. Dat leidt tot nu toe tot minder klachten....
Maar nog steeds speelt de kiespijn af en toe op.
Ik heb het zo bedacht: hoe minder prikkels de zenuw nu krijgt, hoe meer hij tot rust kan komen. In de fysiotherapie spreken we weleens over een verschijnsel: aspecifieke aroussal. Dat houdt in dat een zenuwgebied op alle prikkels zonder rem reageerd. Zelfs op prikkels die niets zouden hoeven betekenen. Ik hoop dat ik deze theorie ook toe kan passen op mn kies en dat hij door rust uiteindelijk wat minder overspannen raakt.
zo, 04/14/2013 - 23:14 Permalink