Is een voedingsanalyse zinvol? En kosten?

Author:
nouschka
Posted:
do, 04/11/2013 - 12:20
Bij mijn nieuwe tandarts werd me meteen gezegd dat ik het beste een voedingsanalyse kan doen. Naast een instructie dus. Hebben we het in totaal over 100 minuten! Ik vraag me toch wel af of het heel zinvol is, ik weet zelf ook wel dat ik meer als 7 eet- en drinkmomenten per dag heb, en ik denk dat het heel lastig wordt me tot deze 7 eetmomenten te beperken. Zal zo'n analyse dan wel zinvol zijn?
nouschka

Dank voor je reactie.
Wat ik nogal vreemd vind is dat vóórdat ik een controle heb gehad al wordt doorgestuurd voor een voedingsanalyse!! Ik vertelde wel al dat ik veel gaatjes heb gehad, maar het is nu ook weer niet wereldschokkend. Ik kan me ook nog even goed op internet verdiepen in zuuraanvallen en voorkomen van caries, en nog beter poetsen en schoonhouden. Ik weet heus wel dat die persoon z'n werk goed zal doen, maar het komt op mij toch lichtelijk over als het in stand houden van het werk van de medewerkers. Helemaal bij nieuwe patienten. Tandartsen en praktijken hebben het ook slechter door de crisis. Maar dat kun je toch niet zeggen!!? Maar toen ik thuis kan dacht ik het wel...
vr, 04/12/2013 - 13:36 Permalink
Lieneke

Zeker doen. Voeding is onwijs ingewikkeld. En je zal vast het een en ander wel weten, maar ook veel niet en niet alles is op te zoeken. Zeker als je het moeilijk vind om die eetmomenten te beperken . Tegenwoordig wordt je gecoacht ipv dat er dingen je worden opgelegd. Samen bind je een weg wat voor jou wel haalbaar is wat aansluit op je wensen.
vr, 04/12/2013 - 20:59 Permalink
Lieneke

Oja, en het is juist zo dat je straks minder geld kwijt bent. Wat dacht je wat steeds maar vullen en bekronen en trekken enz bij elkaar kost? Het is een investering wat je doet. Waar ik preventief werk krijgt de tandarts het steeds minder druk met repareren. Zijn omzet daalt elk jaar sinds ik er werk... Al toen er geen crisis was of wat dan ook.
vr, 04/12/2013 - 21:03 Permalink
Workie

Dank voor je reactie.
Wat ik nogal vreemd vind is dat vóórdat ik een controle heb gehad al wordt doorgestuurd voor een voedingsanalyse!! Ik vertelde wel al dat ik veel gaatjes heb gehad, maar het is nu ook weer niet wereldschokkend. Ik kan me ook nog even goed op internet verdiepen in zuuraanvallen en voorkomen van caries, en nog beter poetsen en schoonhouden. Ik weet heus wel dat die persoon z'n werk goed zal doen, maar het komt op mij toch lichtelijk over als het in stand houden van het werk van de medewerkers. Helemaal bij nieuwe patienten. Tandartsen en praktijken hebben het ook slechter door de crisis. Maar dat kun je toch niet zeggen!!? Maar toen ik thuis kan dacht ik het wel...
Zoals vV al zei er is waarschijnlijk een serieus probleem. Heeft de tandarts je medische status eens doorgenomen en aan de hand daarvan al geoordeeld dat een voedingsanalyse zinvol is.

Ikzelf ken iemand die op hele jonge leeftijd met suikerziekte geconfronteerd werd. Even was het kantje boord of die het zou halen en toen alles onder controle was, stond zijn leven op de kop. Zo moet hij veel vaker wat eten dan een gemiddeld ander persoon. Toen zijn tandarts dit wist werd hem dit ook geadviseerd. Resultaat is dat hij nog steeds mooie tanden heeft en dat draagt bij aan zijn gezondheid. Hoeft de tandarts je nog geen eens te zien om je al in die richting te sturen. Voorlichting en bewust veranderen van je voeding draagt bij aan een gezond lichaam.

Zo zijn er natuurlijk nog wel meer voorbeelden te noemen. Maar dit is er 1 die ik van dichtbij heb meegemaakt.
za, 04/13/2013 - 13:49 Permalink