Wortelkanaalbehandeling

Author:
Kellyvdb
Posted:
di, 04/30/2013 - 22:22
Geachte,

Eerst en vooral wil ik even zeggen dat deze site een award verdiend.
Ik ben blij dat ik hier met mijn vraag terecht kan.

In november ben ik bij de tandarts beland wegens kiespijn. Wat blijkt is dat ik gewoon een gaatje had dat gedicht moest worden. Gelukkig maar.. Nu zijn we een halfjaar laten en ben ik gistermorgend bij de huisarts beland omwille van een gezwollen kaak. Ik had al sinds vrijdag last van hevige pijnscheuten in men rechterwang en als ik iets wou eten leek het alsof men kaak verkramptte. Zaterdag voelde het niet meer zo pijnlijk aan en ik was er meer gerust in.. Tot ik smorgen's opstond met een dikke wang.. Ik dacht wat is dit nou? Misschien wat ontstoken tandvlees? Onschuldige ontsteking?

Gister wist men arts te zeggen dat ik een absces heb en ik antibiotica moet slikken en naar de tandarts moest bellen voor een afspraak. Zo gezegd, zo gedaan. Die dag moest ik nog naar de tandarts om een foto te laten maken.. Eens aangekomen bleek ze nog een foto van mij te hebben van in november en besloot ze gewoon een kijkje in men mond te nemen. Ze tiktte tegen de tand die ze had dichtgemaakt en wat bleek is dat ik er geen gevoel meer in had.. Ik moet een Wortelkanaalbehandeling volgende week?!
Ik begrijp er niets van hoe een tand die nog een halfjaar geleden ok was plots moet ontzenuwd worden?

Ik zie er nu al tegenop.. Ik kamp met angst/paniekaanvallen, hyperventilatie,.. En het laatste wat ik nu wil is een wortelkanaalbehandeling ondergaan..

Ik snap er niets van.
Ik ben benieuwd naar jullie mening.

Alvast bedankt.
Groetjes
Attach
Romy32

Ik begrijp er niets van hoe een tand die nog een halfjaar geleden ok was plots moet ontzenuwd worden?

Nou, op zich was de tand een half jaar geleden natuurlijk niet helemaal oké.
Je had kiespijn, en dat wil vaak zeggen dat een gaatje toch al richting de zenuw gaat.
Je tandarts heeft het in november gevuld. Ze zal toen al wel gezien hebben dat het gaatje diep was, maar soms pakt zo'n behandeling goed uit. In jouw geval is dat helaas niet gebeurd. De zenuw heeft door de behandeling toch een te grote klap gekregen, en is daardoor afgestorven. Vandaar dat je er geen gevoel meer in hebt.

Vervelend!

Maar een wortelkanaalbehandeling is nu wel de oplossing.
di, 04/30/2013 - 22:46 Permalink
Kellyvdb

Bedankt Romy voor jouw reactie.

Maar wat ik niet begrijp is dat ze na het vullen ze niets specifiek over heeft gezegd dat het gaatje diep zat ofzo.. Vandaar dat ik het echt raar vind..
Is een wortelkanaalbehandeling dan pijnlijk? Wat is de duur van zo'n behandeling ongeveer? Brrrr ik heb nu al stress. :/

Groetjes
di, 04/30/2013 - 23:01 Permalink
Romy32

Het was inderdaad wel netjes geweest ja, als ze na de behandeling even had gemeld dat het een diep gaatje was.
Maar misschien had ze zelf goede hoop dat het goed zou komen.
Hoe ons lichaam op een behandeling reageert, is helaas niet altijd goed te voorspellen.

Uiteraard word je goed verdoofd voor de behandeling.
Ik assisteer er vaak bij, en de meeste patiënten vinden het achteraf meevallen.
In het geval van een ontsteking, werkt de normale verdoving soms niet optimaal.
Als je dat aangeeft, kan de tandarts bijverdoven.

Als de behandeling in twee delen wordt gedaan, duurt de eerste behandeling niet zo lang (kan in twintig minuten klaar zijn, ligt aan het aantal kanalen).
De tweede behandeling duurt wat langer (wij rekenen daar meestal vijftig minuten voor).

Succes!
di, 04/30/2013 - 23:14 Permalink
vV

Het hoefde zelfs helemaal niet een echt diep gaatje geweest te zijn om toch een bacteriële infectie van de zenuw te kunnen krijgen.
Het is meestal dat wat op termijn de zenuw de das om doet, en in (veel) mindere mate de behandeling zelf. Zodra een gaatje door het glazuur heen is en dus in het tandbeen, wat poreus is en verbinding heeft met de zenuw (uitlopers daarvan in het tandbeen), kan die infectie al plaatsvinden. Schoonmaken van het gaatje zorgt er voor dat de bron weg is. Hoe de zenuw er verder op reageert is dan afwachten, wat meestal trouwens goed gaat, of zoals hier met vertraging mis (afsterven zenuw).
Dat is nooit echt goed voorspelbaar.
In een dergelijk geval is de behandeling op zich meestal geheel pijnloos (de zenuw is immers al dood). Soms is er nog eens tukje zenuw actief maar dat is indien het geval prima te verdoven.
Het is bij zoiets meer de tijd die vervelend is dan iets anders.
sterkte bij de behandeling.
wo, 05/01/2013 - 08:20 Permalink