Behandeling en paar vragen help:(

Author:
roowsjuh
Posted:
ma, 03/21/2011 - 21:47
Hallo Mensen,

Ik hoop dat er iemand mij kan helpen. Ik heb vandaag een verwijsbrief gekregen om naar de narcosetandarts te gaan in alphen a/d rijn.. Geloof me is voor mij al een enorme stap! Ik ben 4 jaar niet naar de tandarts geweest zeer slechte ervaringen tegen zenuwen aanboren en doorgaan terwijl ik zei stop.

In augustus ben ik naar een nieuwe tandarts gegaan, en na 5 x verdoven lukte het niet omdat ik een gaatje heb in de kies naast mijn verstandskies.. Na een veel info op gevraagd te hebben kreeg ik van de narcose tandarts te horen dat ze alleen een verwijsbrief hoefde te hebben en meer niet! Opluchting want als ik dat eerder had geweten dan had ik er allang vanaf geweest! ( tandarts gaf aan dat ik naar het ziekenhuis moest in Den haag, maar daar stond een wachtlijst van 1 jaar om onder narcose te gaan daar stond ik dus tot afgelopen vrijdag op)

Maar goed nu het probleem en de vragen!
De kies ( dus naast mijn verstandkies die doorkomt en geen last van heb) daar is een stukje tand afgebroken vanochtend ( ook geen last het is dat ik vanmiddag opeens tijdens de lunch iets hards voelde tijdens het kauwen) dus beetje voor de duidelijkheid.. je kies is vierkant nu is er 1/4 de deel eraf..)

Mijn vraag is kan dat gevuld worden? Of word het nu een kroon omdat mijn kies een zijkant mist?

Ik zat toevallig net te kijken hoeveel alles vergoed werd en toen zag ik opeens dat er drievlaksvulling is? Tweevlaksvulling begreep ik ( 2 kiezen naast elkaar en daar tussenin het gat)
Maar houd de drievlaksvulling dan in dat dit gat gevuld kan worden??

Ik voel nu na 3 jaar sinds dat gaatje/gat erin zit pas af en toe hem.. maar dat komt omdat die verstandskies er tegen aan loopt te drukken!

kortom ik zeg hem eruit laten trekken en huppaa over.. maar volgens mij kan dat niet of wel??

Naja dit zijn mijn vragen lang verhaal maar hoop dat er iemand mij kan helpen!!!!!:(

Groetjes,

Iemand die enorm zenuwachtig en wanhopig is!
Spiegeltje

Alleen de tandarts kan dit goed beoordelen in de stoel, maar de kans is groot dat de tandarts de kies met composietmateriaal kan restaureren. Zou een drievlaksvulling of composietkroon kunnen zijn. Een dure kroon is in de meeste gevallen niet nodig maar het kan wel een optie zijn. Er is een kleine kans dat de kies niet meer behandeld kan worden en moet worden getrokken. .
ma, 03/21/2011 - 22:16 Permalink
Spiegeltje

Om het eenvoudig te houden zonder moeilijke namen: beschouw een kies als een staande kubus met 5 "zichtbare" vlakken (het grondvlak dus niet meegerekend). Een n-vlaksrestauratie komt overeen met het aantal vlakken (n) waar de restauratie plaatsvindt. Ook een tand heeft trouwens 5 vlakken. Bij meer dan 3 vlakken wordt gesproken over een meervlaksrestauratie of composietkroon met de code V14.

Anders dan wat veel mensen denken hoeft een 3-vlaksvulling dus niet altijd een hele grote vulling te zijn.
di, 03/22/2011 - 10:13 Permalink
jostous

Goedendag, ik krijg een rekening van de tandarts voor een - overigens zeer plezierig uitgevoerde - behandeling. Het betreft 2 direvlaksvullingen voor 1 element. Kan dat? Ik lees op het forum dat een kies 5 kanten heeft en dan telt dit op tot 6 vlakken. Zal wel een super lekenvraag zijn. Vast hartelijk dank voor de reactie(s)
vr, 04/26/2013 - 08:36 Permalink
jostous

Hartelijk dank voor de reactie. Alles is in 1 keer gebeurd maar wel tweemaal V13 en tweemaal V21 gedeclareerd. Ga er maar eens achteraan en dank voor de reactie. Vervelend dit soort dingen maar nadat zoonlief een rekening kreeg voor mondhygieniste van € 159,-zijn wij wat argwanend geworden. Vriendelijke groet.
zo, 04/28/2013 - 08:43 Permalink
Grappa

Ik er zeker achteraan gaan, en als u dat dan toch al doet vraag dan ook eens of de V21 terecht is berekend. Dat mag alleen als een handeling is uitgevoerd die in de NZa tariefbeschikking staat, namelijk het aanbrengen van een etsbare onderlaag. Dat is een cement, meestal glasionomeercement. Laat u niet afschepen met een verhaal over de modernste ingewikkelde hechtsystemen. Daarvoor is een andere code met een ander tarief namelijk V20 en dat is € 10,80 per code goedkoper. In uw geval dus, als de cementlaag niet is gelegd, 21,60. En gellof mij de meeste tandartsen berekenen V21 waar V20 zou moeten. U begrijpt met heel vel vullingen op jaarbasis gaat het in NL om miljoenen.
zo, 04/28/2013 - 12:42 Permalink
vV

Die laatste wil ik toch even nuanceren, daar waar de nederlandse tandheelkunde nog steeds ( maar hoe lang nog) van hoge kwaliteit is , ook totbde goedkoopste zeer waarschijnlijk zeker in relatie tot die kwaliteit die door de hoofdmoot in ieder geval nog steeds geleverd wordt vraag ik mij werkelijk af of het nodig is de zorg in nl ( het gaat niet alleen om tandheelkunde daarbij) tot het bot uit te kleden.
Volgens sommigen is het nog steeds niet goedkoop genoeg, daar waar vullingen in ik noem bv oostenrijk, italie, engeland ( buiten de nhs om) makkelijk het dubbele kosten van hier.
Codes van de nza lopen al lang niet meer in de pas met de techniek, laat staan de kostenontwikkeling daarvan tenminste als je fatsoelijke materialen wilt gebruiken.
Ja ik weet het declareer wat je doet, en doe wat je declareert, en als je naar de letter van de omschrijving werkt komt de v21 vaker in aanmerking dan je denkt.
Maar dat heeft alles met uitleg en goed gebruik van de nederlandse taal te maken.

Gevolg van de steeds verdere neiging oa door nza en zorgverzekeraars om de zorg uitbte benen zal er toe gaan leiden dat tandartsen steeds meer en meer toevlucht tot goedkopere materialen en mindere technieken gaan nemen. Dan denk ik beter een v21 al dan niet op randje uitleg met een vulling die lang meegaat ( 10 jaar geen uitzondering) dan een v20 met slecht spul die er na 5 jaa weer uitvalt. Dan komt dat tientje verschil ineens in een ander daglicht lijkt mij...

Kosten gaan blijkbaar nog steeds voor , kwaliteit eraan hangt staat op de tweede plaats of komt niet ter sprake... Miljoenen in een v21 tov v 20 besparen lijkt belangrijker dan de besparing die ongetwijfeld vele malen hoger ligt door gebruik van goed spul, wat wellicht arbeidsintensiever is en factor twee meer kost in aanschaf . Sorry, moest hem in de tijd van de kostenonderzoeken even kwijt.
zo, 04/28/2013 - 17:04 Permalink
zel'dovich

Als het nou zo was dat alleen de betere tandartsen een beetje "sjoemelen" met de declaraties zou ik er nog wel enig begrip voor kunnen hebben. Zo principieel ben ik niet. Ik heb alleen niet bepaald het idee dat dit verband aanwezig is. Misschien wel juist niet.

Ik weet niet precies hoe de tarieven tot stand komen maar logischerwijs wordt natuurlijk van een soort middelmatigheid uitgegaan. De betere tandarts, althans een die "betere/duurdere materialen" gebruikt houdt dus inderdaad minder over . Dat is een politieke keuze, dit is wel Nederland hé. Net als bij de scholen. Behoorlijk gemiddeld niveau, vooral doordat veel aandacht is voor slechte scholen/zwakke leerlingen. Voor absolute kwaliteit kun je elders in Europa terecht.

Jammer dat het experiment met de vrije tarieven is mislukt trouwens, als kwam dat ook niet geheel onverwachts. Nu we weer de oude vertrouwde tarieven hebben moeten tandartsen daar niet meer over zeuren maar gewoon naar het buitenland vertrekken als het daar zoveel beter is.
zo, 04/28/2013 - 20:34 Permalink
Grappa

Bij het bepalen van de teksten van de beschikking hebben de tandartsen een rol ze praten mee, dus zijn medeverantwoordelijk.
Als je de tarieven te laag vind dan moet je niet een andere en oneigenlijke code gebruiken maar een andere weg bewandelen.
Het bewust en stelselmatig gebruiken van onjuiste codes heet nog steeds, en sorry dat ik dit zeg, fraude.
Ik begrijp goed dat het soms erg moeilijk is kwaliteit te leveren met de huidige tarieven. Het zijn echter wel gemiddelde tarieven. De ene keer kan het goed uit, de andere keer wat minder. Overigens denk ik dat vooral de zakkenvullers en graaiers onder de tandartsen baat hebben bij het rommelen met codes, daar werkt namelijk de wet van de grote getallen. Twee of drie vullingen in één tand of kies, twee of driemaal v21 ipv v20 en de extra woekerwinst is binnen. Wie komt erachter, wie gaat de strijd aan? De patiënt verliest de strijd helaas bijna altijd omdat deze er net te weinig vanaf weet, of de tandarts zoals je hier vaak leest niet antwoordt of niet aan de telefoon komt.
zo, 04/28/2013 - 22:50 Permalink
vV

Bij het bepalen van de teksten van de beschikking hebben de tandartsen een rol ze praten mee, dus zijn medeverantwoordelijk.

dat gaat toch iets anders dan je denkt, heb ik overigens uit eerste hand vernomen.
NZA is verplicht om klankbordgroep aan te laten schuiven, vervolgens geeft die hun mening die vervolgens genegeerd wordt. Zo werkt de NZA, nog steeds. Dus inspraak? nee gaat niet verder dan een mening en derhalve voor de einduitvoering zeker niet (mede) verantwoordelijk. Soms neemt de NZA stukjes over, maar verliest daarbij de samenhang uit het oog, knipt er naar eigen goeddunken in etc. Wat codes en omschrijvingen betreft is bv voor de vrije tarieven 2012 eigenlijk totaal niet naar de NMT en andere vertegenwoordigers geluisterd.
Werkt echt iets anders dan je denkt, en zeker anders dan het zou moeten. NZA is teruggefloten door de rechter mbt de ortho tarieven, onderzoek ondeugdelijk . Ik betwijfel of ze ervan geleerd hebben want tot nu toe heeft de NZA bij mijn weten nog steeds niet de consequentie die volgt uit de conclusie van de rechtbank gevolgd...Zoveelste geval waar de NZA overigens door de rechter teruggefloten wordt, en dat zijn er inmiddels veel te veel. Betekent dat die club zijn werk niet goed doet, en ook nog eens niet leert van fouten uit het verleden. En gaat wel van gemeenschapsgeld, net als al die dubieuze onderzoeken trouwens.

2 vullingen zeker 3 vlaks in 1 kies, nee. in 1 tand ja, zowel mesiaal als distaal kan dat.
of een MOD en een kl. V. Die klasse V kan je ook niet gelijkertijd vullen met de MOD, omdat het bandje in de weg zit, dus alles aparte handelingen. Ja dan vind ik dat het apart gedeclareerd kan zelfs moet worden.
Dus heel zwart wit is het niet.

Ik ben wel erg benieuwd hoe deze tandarts in 2012 zijn tarief voor composiet had gesteld.

en inderdaad , het zijn gemiddelden...
1 van de knelpunten in dit land: alles moet gemiddeld zijn, dan kan je nooit met kop en schouders ergens bovenuit steken. Het poldermodel doet ons internationaal maar ook intern in eigen land de das om...
ma, 04/29/2013 - 08:27 Permalink
vV

Wie komt erachter, wie gaat de strijd aan?
:smt017 tja laat controle op zorgdeclaraties nu net tot de opdracht van de zorgverzekeraars behoren.. Ben het daar persoonlijk niet mee eens, zeker omdat de zorgverzekeraars dat op grote schaal nalaten, terwijl ze juist wel (over tandartsen gesproken) juist met veel praktijken die dit soort schrijven met een vork doen een overeenkomst hebben, en dus meer te vertellen hebben uit hoofde van die overeenkomsten. Maar ja we moeten het ermee doen, net als met de NZA , de regering, en noem nog maar wat overbodige instituten in onze huidige maatschappij

Als ik dossiers van nieuwe patiënten onder ogen krijg , afkomstig van een aantal praktijken in de regio hier, die zonder uitzondering overeenkomsten met zorgverzekeraars hebben, zijn het juist die praktijken die stelselmatig allerlei sub codes schrijven, standaard de V60 , gingivectomie , alles sealen liefst elke 2 jaar , veel en veel meer fotos maken dan nodig is (en vaak de bijbehorende diagnostiek niet eens doen gezien de behandelingen die vervolgens worden ingezet...) en zo. Blijkbaar oogluikend toegestaan dus. Ik zou zeggen begin eens bij jullie gecontracteerde tandartsen...

en dan niet vanachter de pc, maar eens patiënten bekijken , foto's opvragen en zo. moet de verzekeraar misschien meer tandartsen aannemen (want dit zijn geen dingen die je kan laten doen door administratief personeel, zoals wel gebeurt bij veel machtigingsaanvragen) maar dan moeten ze de topbestuurders van het bedrijf een s wat minder bonus uitkeren, is dat zo, en meer dan, terugverdient. zonder dat die megawinsten eronder te lijden hebben....
ma, 04/29/2013 - 18:07 Permalink
Grappa

Ik ga een heel eind met je mee, een contract met een verzekeraar zegt niets, integendeel zelfs. Ik zou zelf niet naar veel gecontracteerden toe willen en mijn familie en vrienden er ook niet heen sturen. Je begrijpt ook intern zijn er veel kritische geluiden, maar of die op de plaatsen waar de beslissingen worden genomen worden gehoord??
ma, 04/29/2013 - 22:50 Permalink
vV

Als het nou zo was dat alleen de betere tandartsen een beetje "sjoemelen" met de declaraties zou ik er nog wel enig begrip voor kunnen hebben. Zo principieel ben ik niet. Ik heb alleen niet bepaald het idee dat dit verband aanwezig is. Misschien wel juist niet.

Ik weet niet precies hoe de tarieven tot stand komen maar logischerwijs wordt natuurlijk van een soort middelmatigheid uitgegaan. De betere tandarts, althans een die "betere/duurdere materialen" gebruikt houdt dus inderdaad minder over . Dat is een politieke keuze, dit is wel Nederland hé. Net als bij de scholen. Behoorlijk gemiddeld niveau, vooral doordat veel aandacht is voor slechte scholen/zwakke leerlingen. Voor absolute kwaliteit kun je elders in Europa terecht.

Jammer dat het experiment met de vrije tarieven is mislukt trouwens, als kwam dat ook niet geheel onverwachts. Nu we weer de oude vertrouwde tarieven hebben moeten tandartsen daar niet meer over zeuren maar gewoon naar het buitenland vertrekken als het daar zoveel beter is.

dat verband is lastig te vinden. Wat ik zie passeren zijn het idd wel juist de praktijken waar ik zelf niet in de stoel ga zitten, om meerdere redenen. Maar dat is alleen wat ik langs zie komen en dus niet significant in aantal.
Ik weet niet op grond waarvan je gedacht had dat het experiment zou sneuvelen. maar voor de duidleijkheid: dat is een politieke beslissing geweest vanwege de aankomende verkiezingen, met een laffe minister zonder ruggegraat om een toezegging van 3 jaar experiment gestand te doen.
Met de tariefsontwikkeling had het niets te maken, de NZA had immers in de scan vastgesteld dat er nog geen conclusie te trekken was. Een conclusie die wel uit , openbaar op internet zichtbaar, te trekken was , was dat de excessen in tarieven die her en der inderdaad wel waren aan het afvlakken (dalen) waren. Maar dat wa sjuist de reden van een experiment, en dat heeft tijd nodig. Bij de notarissen bv heeft het ook een paar jaar geduurd.
Wat mij wel opvalt is dat de jaarcijfers van de grote zorgverzekeraars in algemene zin wel bekend zijn, maar het aandeel mondzorg daarin nog niet duidelijk is.
wo, 05/01/2013 - 12:46 Permalink
vV

enne over de laatste zinnen:
Wij zullen nooit ophouden met zeuren zolang er geen werkbaar systeem is en men daar ook gewoon even een tijd met de handen vanaf blijft...
Het wordt in de hele zorgsector totaal onwerkbaar door alle heen en weer. Niet goed voor de patiënt dus niet goed voor de zorg, en per saldo op termijn zelfs duurder (uitstellen behandelingen omdat men door de bomen het bos niet meer ziet).En dan kunnen we met alle zorgverleners wel de grens over gaan, beter lijkt het mij kritiek te blijven spuien in de hoop dat ieder die wat te zeggen en beslissen heeft eindelijk eens wakker gaat worden. Een zorgverlener in Nl kiest voor een goed zorgstelsel in NL namelijk, en voor de patiënt hier.

al met al vind ik die laatste paar zinnen te simplistisch voor woorden, sorry niet aardig maar een andere betiteling heb ik er niet voor.

Er komen steeds meer en meer signalen dat de NZA er met de pet naar gooit, en uitermate slordig te werk gaat. Dat gaat regelrecht ten koste van de kwaliteit en aanbod van zorg. Naast dat het handenvol gemeenschapsgeld kost ook nog eens.
Er is al zelfs een onderzoek waaruit blijkt dat de NZA geheel als instituut obsoleet is, en meer kwaad dan goed doet in de sector..

Ja ik kan naar het buitenland gaan, is de makkelijkste weg (die velen al gevolgd hebben). Maar dat druist dan weer in tegen mijn gevoel als zorgverlener.
wo, 05/01/2013 - 15:58 Permalink