Hallo allen,
Ik had een vraag. Ik heb nu al ruim 7 maanden een beugel, zowel boven als onder. Naar mijn mening had ik nooit een onderbeugel moeten hebben, want mijn gebit was perfect. Alleen aan de bovenkant zaten er wat tanden scheef. Enfin, de ortho zag hier en daar beneden toch wat scheve kiezen en toen is besloten om zowel de onderkaak als de bovenkaak te voorzien van een beugel.
We zijn nu dus 7 maanden verder en ik maak bijna wekelijks foto's van mijn gebit. Aan de bovenkant zie ik het mooi veranderen, maar de onderkant is precies hetzelfde als voorheen. Er is letterlijk niets veranderd! Daarnaast word de draad ook niet vervangen, dit is een keer gebeurd in 7 maanden, terwijl de bovenkant al bijna 3 x is verwisseld.
Ik ben de onderbeugel dan ook helemaal zat, vooral omdat het geen effect heeft. Daarnaast is m'n onderbeugel veel zichtbaarder dan mijn bovenste. Voor iemand die op haar 24e besloot te beugelen is dit niet fijn.
Nu mijn vraag.. Kan ik de ortho verzoeken alleen de onderkant eruit te halen? Wat kunnen de eventuele gevolgen zijn? Overigens had de ortho van te voren de behandeling op een jaar geschat.
Sorry voor het ietwat lange verhaal, hoop dat ik geholpen kan worden.
Ik had een vraag. Ik heb nu al ruim 7 maanden een beugel, zowel boven als onder. Naar mijn mening had ik nooit een onderbeugel moeten hebben, want mijn gebit was perfect. Alleen aan de bovenkant zaten er wat tanden scheef. Enfin, de ortho zag hier en daar beneden toch wat scheve kiezen en toen is besloten om zowel de onderkaak als de bovenkaak te voorzien van een beugel.
We zijn nu dus 7 maanden verder en ik maak bijna wekelijks foto's van mijn gebit. Aan de bovenkant zie ik het mooi veranderen, maar de onderkant is precies hetzelfde als voorheen. Er is letterlijk niets veranderd! Daarnaast word de draad ook niet vervangen, dit is een keer gebeurd in 7 maanden, terwijl de bovenkant al bijna 3 x is verwisseld.
Ik ben de onderbeugel dan ook helemaal zat, vooral omdat het geen effect heeft. Daarnaast is m'n onderbeugel veel zichtbaarder dan mijn bovenste. Voor iemand die op haar 24e besloot te beugelen is dit niet fijn.
Nu mijn vraag.. Kan ik de ortho verzoeken alleen de onderkant eruit te halen? Wat kunnen de eventuele gevolgen zijn? Overigens had de ortho van te voren de behandeling op een jaar geschat.
Sorry voor het ietwat lange verhaal, hoop dat ik geholpen kan worden.
Re: Beugel onderkaak eruit
Dat kun je natuurlijk vragen.
Waarschijnlijk zal hij zeggen dat het beter is onder te laten zitten.
Boven is nog niet klaar. Als daar nog dingen gaan veranderen, is het misschien nodig de onderkant daarop aan te passen met de onderbeugel.
Maar onmogelijk is het niet hoor; zonder onderbeugel verdergaan.
Alleen is je orthodontist de enige die kan beoordelen of dat in jouw geval verstandig is.
Bedankt voor je reactie! Wat zou er in het ergste geval kunnen gebeuren, als ik toch besluit de onderbeugel eruit te halen? Overigens zitten er aan de bovenkant nog twee tanden schuin tegen elkaar, de rest zit aardig op z'n plek.
En als er eventueel nadien opnieuw apparatuur moet geplaatst worden om goed af te behandelen ,dan zal het niet op mijn kosten zijn.
Hoe vervelend je die onderbeugel ook vindt, ik zou 'm die laatste paar maanden toch laten zitten.
Waarom het risico nemen dat onder en boven straks niet goed op elkaar aansluiten?
Stel dat het aan de eind van de rit toch zo is dat boven en onder niet meer goed op elkaar passen. Kan dit dan eventueel worden opgelost met een kaakoperatie? Of zal ik toch moeten beugelen?
Is individueel en niet algemeen te beantwoorden,maar normaalgesproken niet, omwille van 2 redenen: een operatie dient om de kaakpositie ,en niet de tandpositie te corrigeren. Verder weet ik niet wie in Nederland de kosten van zo een operatie draagt, maar als dit ,zoals in Belgie grotendeels door de ziekteverzekering wordt gedekt ,dan vind ik het niet opportuun dat de maatschappij de kosten moet dragen van een behandeling die enkel nodig zou zijn omdat U uw beugel vroegtijdig kwijt wil.