Enkele vragen over slinken, implantaten e.d.

Author:
Freek1971
Posted:
di, 05/14/2013 - 14:42
Dag forumleden,
Ik ben nieuwkomer en heb me geregistreerd omdat, ook na diverse gesprekken met tandartsen en het doorlezen van het forum nog een paar vragen zijn overgebleven.
Ik heb ernstige parodontitis en zal tenminste voor de bovenkaak aan een prothese moeten. Onder is me overigens ook met klem geadviseerd, al vind ik zelf dat de mobiliteit van de tanden en kiezen daar nog erg meevalt. Ik begrijp overigens wel dat het advies te maken heeft met het gezondheidsrisico.

Zonder overdrijven is dit één van de grootste gebeurtenissen uit mijn leven. Ik slaap slecht, pieker voortdurend en ben erg bang voor de toekomst. Eigenlijk ben ik er (waarschijnlijk onterecht) zeker van dat ik in een jarenlange ellende terecht ga komen. Als het dan toch moet zou ik heel graag direct voor implantaten kiezen. Daarover heb ik met de tandarts gesproken, maar drie dingen zijn me toch niet goed duidelijk geworden of heb ik niet goed begrepen:

1. Het is onmogelijk direct na extractie van de overgebleven tanden en kiezen implantaten te plaatsen. Het is me niet duidelijk waarom dat niet kan. Ik snap wél dat dit niet kan zolang er nog parodontitis in de mond aanwezig is, maar dat zou toch kort na extractie verdwenen moeten zijn? In ieder geval verklaart dat argument niet de standaardtermijn van een jaar? Of gaat het hier uitsluitend om een financiële kwestie, dat wil zeggen de vraag of e.e.a. vergoed wordt?
2. Misschien is deze tweede vraag verbonden met de eerste: het is me niet duidelijk hoe het nu precies met 'slinken' zit. Enerzijds wordt gezegd dat de kaak eerst voldoende moet slinken voordat implantaten kunnen worden geplaatst. Anderzijds wordt bij implantaten juist als pluspunt aangevoerd dat de kaak niet slinkt, en wordt zelfs gesteld dat een bezoek aan de implantoloog liefst zo snel mogelijk moet plaatsvinden om slinken voor te zijn.
3. Over het advies ook voor de onderkaak een prothese te nemen: ik heb géén klachten, bijna alle elementen zijn nog aanwezig en in goede staat, de tanden en kiezen functioneren als nieuw. Het frustreert me dan ook heel erg dat ik deze tanden en kiezen zou gaan verliezen. Wel is op de foto's een behoorlijke botafbraak zichtbaar. Ik heb respect voor het argument van mijn tandarts (gezondheidsrisico), maar zijn er ook tegenargumenten te geven?

Bij voorbaat hartelijk dank!
vV

zolang onder nog aanwezig zijn, met ernstige parodontitis , zijn de daarmee gerelateerde bacteriën ook nog in de mond aanwezig.
Die zijn ook een bedreiging voor de implantaten boven.
Wanneer alle tanden en kiezen weg zijn, zijn na een bepaalde periode ook die bacteriën weg.

om te kunnen implanteren moet er ook voldoende kaakbot ingegroeid zijn, daar komt de wachttermijn vandaan. Direct implanteren in een gebied waar getrokken is vanwege parodontitis , is gegarandeerd mislukken. Naast dat er geen mooie egale botwal is.
wo, 05/15/2013 - 08:04 Permalink
Lieneke

Helaas is het niet waar dat bacterien weg gaan nadat alle tanden weg zijn. Dat werd heel lang gedacht en zoals je hierboven ziet, wordt het nog steeds gedacht. Er is namelijk een type bacterie die niet alleen op het oppervlak van de tanden zit maar ook in en op de tong, in en op de wangen en in het tandvlees zelf. Deze overleeft dus zonder tanden in de mondholte. Dit type is zeer hardnekkig en kan tijdelijk de kop worden ingedrukt dmv antibiotica maar komt naar een paar jaar weer in grotere aantallen voor. Het is verstandig om dus een kweektest te doen om te zien of u deze bacterie bij u draagt.
Implanteren bij een mond waar parodontitis was kan, maar er zit behoorlijk risico aan. Zo gauw er weer botafbraak optreed, weten we niet zo goed wat we moeten doen. Er is te weinig onderzoek gedaan naar het behoud en verzorging van implantaten.
Worden er implantaten geplaatst dan is het zeer belangrijk dat u onder begeleiding en controle staat van een mondhygienist. U zult u uiterste best moeten doen om de implantaten zeer goed schoon te houden. En dat is niet makkelijk. Zelfs moelijker dan gewone tanden omdat implantaten zijn opgeruwd. Op dat ruwe en op de windingen van het implantaat blijven makkelijk bacterien achter die moeilijk te verwijderen zijn.
Rookt u?
wo, 05/15/2013 - 08:54 Permalink