Offertes opvragen ivm Kroon?

Author:
nouska1976
Posted:
do, 05/23/2013 - 12:50
Goedemiddag,

Ik heb een vraag over het laten maken en plaatsen van een kroon.

Is het "normaal" om bij diverse praktijken offertes op te vragen voor zo'n behandeling ook al ben je aanvullend verzekerd voor tandheelkunde en krijg je 80% vergoedt? Of is het "normaal" dat dit door jouw vaste tandarts wordt uitgevoerd?

Ik heb inmiddels een offerte gekregen van mijn tandarts en ben wel benieuwd of dit marktconform is en dat ik met een gerust hart bij mijn eigen tandarts dit kan laten uitvoeren.

Kosten Code Element Omschrijving
15,25 A311 16 Maken en beoordelen kleine rontgenfoto
280,00 A321 16 Kroon
250,00 16 Materiaal/Techniekkosten
15,25 A311 16 Maken en beoordelen kleine rontgenfoto
49,00 N611 16 Tandvleescorrectie per element, zonder opklap
77,50 E423 16 Opbouw niet plastisch materiaal

Totaal dus Eur 687,-

De offerte meld verder dat de techniekprijzen een inschatting zijn welke maximaal 10% kunnen afwijken tezamen met de verrichtingen. Daarnaast meld de offerte ook nog het volgende:
De begroting is gebaseerd op de mogelijkheid van het maken van een direct te vervaardigen Cerec® kroon. Indien blijkt dat dit niet mogelijk is, dan moet er eerst een afdruk gemaakt worden, waarna de opbouw en kroon in het tandtechnisch laboratorium vervaardigd worden. Dan komt er bij de opbouw ( E423 ) ± €159,00 bij aan techniekkosten. Complicaties niet inbegrepen.
vV

ik denk dat de meeste tandartsen niet zomaar patiënten van een ander behandelen, om meerdere redenen. Wellicht had je vorig jaar meer kans gehad.
en aangezien tarieven als maximumtarief zijn vastgelegd, en het niveau daarvan dusdanig is dat zeker voor dit soort klussen (bijna) niemand het economisch gezien goedkoper kan (ik en dat zal voor meer tandartsen gelden zet in dezelfde tijd als ik met een kroon bezig ben meer om wanneer ik vullingen leg) is er sinds 1 januari van marktwerking ook geen sprake meer, is om zeep geholpen door verzekeraars , NZA en politiek.
do, 05/23/2013 - 15:47 Permalink
zel'dovich

"Shoppen" gaat niet, althans zo'n tandarts is lastig te vinden.

Je vraagt of het marktconform is. Marktconform is een prijs van 500 tot circa 600 euro, misschien wat meer bij een voortand en/of als er alles aan gedaan wordt om esthetisch een topprestatie te leveren. Bij (minder dan) 500 euro gaat het om lagere techniekkosten. Lab's kunnen ook goedkopere kronen leveren. Maar het kan zijn dat de tandarts er geen ervaring mee heeft of er geen vertrouwen in heeft. Hij blijft natuurlijk ook verantwoordelijk voor het eindresultaat.

NB. De begroting en dat verhaal over meerkosten als Cerec niet kan vind ik wat vreemd, zou er iets van kunnen zeggen, maar ik ben geen tandarts.
do, 05/23/2013 - 23:34 Permalink