Linguale beugel, altijd mogelijk?

Author:
AlejSOSA
Posted:
di, 05/28/2013 - 20:52
Dag,

Ik ga i.v.m. een overbeet en scheve tanden een traject in van ca. 2 jaar, eerst 1 jaar een boven en onder beugel, dan een kaakoperatie, dan weer 6 maanden een boven en onder beugel.

Nu vroeg ik mij af, is het altijd mogelijk om een linguale beugel (zowel onder en boven) te krijgen i.p.v. eentje aan de voorkant van de tanden? Geld speelt geen rol, ik heb het er graag voor over (de tarieven die hier en overal op internet lees althans wat dit kost).

Ik heb op dit en andere forums nog nooit gelezen dat dit mogelijk is met een kaakoperatie/chirurgie traject.
BJN

Een linguale beugel is eigenlijk bijna altijd mogelijk. Bij heel specifieke tandverplaatsingen is het niet een handige techniek handig.

Voor een kaakoperatie moet er tijdens de operatie buiten-langs houvast gecreëerd worden om de kaakstand te fixeren. Bij de operatie gebruikt de chirurg de beugel dus even.

Een traject kan gestart worden met een onzichtbare, linguale beugel. Als er mooie bogen zijn kan de operatie plaatsvinden, dan plaatsen wij een bijna onzichtbare, witte slotjesbeugel twee weken voor de operatie. Die zit tot 6-7 weken na de operatie zodat je de noodzakelijke elastieken buitenlangs draagt. Daarna ga je verder met de linguale beugel (die even in die weken buiten gebruik was), de buitenkant beugel kan er dan dus af.

Bij een ervaren orthodontist duurt de orthodontie voor en na een kaak-operatie (osteotomie) vaak niet meer dan 2x6-9 maanden. Met een beetje geluk ben je binnen (6+6) 12 maanden klaar.
di, 05/28/2013 - 21:51 Permalink
AlejSOSA

Een linguale beugel is eigenlijk altijd bij iedereen mogelijk.

Voor een kaakoperatie moet er tijdens de operatie buiten-langs houvast gecreëerd worden om de kaakstand te fixeren. Bij de operatie gebruikt de chirurg de beugel dus even.

Een traject kan gestart worden met een onzichtbare, linguale beugel. Als er mooie bogen zijn kan de operatie plaatsvinden, dan plaatsen wij een bijna onzichtbare, witte slotjesbeugel twee weken voor de operatie. Die zit tot 6-7 weken na de operatie zodat je de noodzakelijke elastieken buitenlangs draagt. Daarna ga je verder met de linguale beugel (die even in die weken buiten gebruik was), de buitenkant beugel kan er dan dus af.

Bij een ervaren orthodontist duurt de orthodontie voor en na een kaak-operatie (osteotomie) vaak niet meer dan 2x6-9 maanden. Met een beetje geluk ben je binnen (6+6) 12 maanden klaar.

Hardstikke bedankt voor uw snelle en adequate reactie.

Mijn orthodontist heeft gezegd dat het actieve deel (dus met beugel, excl. nachtbeugel etc) ongeveer ~2 jaar zal duren, terwijl hij toch zeer veel werkervaring als orthodontist heeft . Opvallend dat hij dan onervaren is in uw optiek.

Betreffend de kosten: zijn deze ook hoger bij het eruit halen, controle's, etc. of betaal je éénmalig de kosten van de incognito/linguale beugel en that's it? Ik zie in uw antwoord dat de beugel 3 keer erin gezet gaat worden, en ook nog een normale slotjesbeugel, betaal je dan 3 keer de beugelprijs?

- Eerst een linguale beugel
- Dan een slotjesbeugel
- Dan weer een linguale beugel

Correct?

Kortom: het kostenaspect is mij nog niet helemaal duidelijk. Kunt u wellicht een voorbeeld geven wat dit kost ongeveer? Ik hoef alleen het orthodontie gedeelte te weten omdat de verzekering de operatie gaat dekken.
di, 05/28/2013 - 22:11 Permalink
BJN

2 jaar is altijd een veilige schatting vooraf. "Kan het alleen maar meevallen". Zo redeneren veel tandartsen. :x
Jij vraagt om 2 beugels, het kan met 1. Dus moet je dan rekenen op dubbele kosten voor alle fasen. Dus 2x plaatsing en 2 keer verwijderen. De verzekering betaalt mee aan 1. Dat is reëel. Jij betaalt de optionele andere.
di, 05/28/2013 - 22:17 Permalink
AlejSOSA

2 jaar is altijd een veilige schatting vooraf. "Kan het alleen maar meevallen". Zo redeneren veel tandartsen. :x
Jij vraagt om 2 beugels, het kan met 1. Dus moet je dan rekenen op dubbele kosten voor alle fasen. Dus 2x plaatsing en 2 keer verwijderen. De verzekering betaalt mee aan 1. Dat is reëel. Jij betaalt de optionele andere.

Had mijn antwoord nog niet helemaal goed geformuleerd, nu net gewijzigd na uw reactie. In ieder geval, kunt u dit in cijfers benoemen aan hoeveel ik moet denken voor de behandeling? En kost het dus meer bij controle's e.d.? (buiten het plaatsen en verwijderen dubbel)
di, 05/28/2013 - 22:20 Permalink
BJN

De linguale beugel kan in fase 2 (passief) blijven zitten. Dan werk je dus met de gewone aan de buitenkant in de weken rondom de operatie. Gewoon geen draad aan de binnenkant.

Na de afronding van post-operatief met elastieken, verwijder je de buitenkant beugel en ga je weer door met de linguale. Die plaats je dus gelukkig dan niet 2x. Dus vandaar 2x kosten, niet 3x.

De precieze kosten van dit soort beugels zijn achter een beeldscherm niet te geven. Afhankelijk van de beginsituatie en de persoonlijke omstandigheden. De gewone, tandkleurige beugel 2000-2500€ Voor de linguale beugel komen daar specifieke techniekkosten bij: 1250-2750 euro.
di, 05/28/2013 - 22:39 Permalink
AlejSOSA

De linguale beugel kan in fase 2 (passief) blijven zitten. Dan werk je dus met de gewone aan de buitenkant in de weken rondom de operatie. Gewoon geen draad aan de binnenkant.

Na de afronding van post-operatief met elastieken, verwijder je de buitenkant beugel en ga je weer door met de linguale. Die plaats je dus gelukkig dan niet 2x. Dus vandaar 2x kosten, niet 3x.

De precieze kosten van dit soort beugels zijn achter een beeldscherm niet te geven. Afhankelijk van de beginsituatie en de persoonlijke omstandigheden. De gewone, tandkleurige beugel 2000-2500€ Voor de linguale beugel komen daar specifieke techniekkosten bij: 1250-2750 euro.

BJN, hardstikke bedankt voor uw zeer goede uitleg opnieuw. Als ik pak en beet 5K moet betalen voor de orthodontie met alle gesprekken fotos controle's (excl operatie) is dat helemaal prima voor mij.

Bent u dat in het filmpje van Smilelounge? Kom zeker binnenkort langs daar voor een second opinion.
di, 05/28/2013 - 23:15 Permalink