Materiaal techniekkosten

Author:
suzannemooij
Posted:
di, 05/28/2013 - 17:08
Zojuist bij een tandarts geweest, die aangaf dat mijn zenuwen zo goed als blootliggen bij element 36. Nu is zijn plan om daar een laagje keramiek op te plaatsen. Hij heeft het niet over kronen of over zenuwbehandeling gehad. Nu kreeg ik een begroting mee:

R24 element 36, aantal 1, Kroon € 237.56
Materiaal techniekkosten € 408.00
V14 element 36, aantal 1, Kroon van plastisch materiaal € 64,79
V21 aantal 1, Etsen in combinatie met etsbare € 21.60
onderlaag ten behoeve van composietvulling
A10 aantal 1, Geleidings-en/of infiltratie verdoving € 13.50
G20 aantal 1, Beetregistratie intra-oraal € 53.99
Totaal € 799.44

Nu lijkt mij dit toch erg veel! Er zit nu een laagje composiet overheen, maar de kies blijft irriteren. En de kies aan de overkant heeft dezelfde kuren, maar is nog te overzien. Dit is afkomstig van mijn knarsetanden, alhoewel ik nu al ruim 8 jaar een knarsbitje heb.

Graag jullie mening.
vV

dan zou ik toch eerst even naar de splint kijken, is die wel eens vervangen of aangepast? zeker als je knarst slijt ie in en verliest zijn werking. kan met opnieuw inslijpen splint naar hoektandgeleiding die er zweer waarschijnlijk niet meer in zit door de slijtage al verholpen zijn, en als ie te dun geworden is een nieuwe maken.

Voor de rest zeg ik 1 ding: vork...trek zelf je conclusies, naast dat ik bij knarsen keramiek geen juiste keuze vindt, zeker niet nadat je eerst al een composietkroon maakt, beetje dubbelop....
di, 05/28/2013 - 17:31 Permalink
zel'dovich

Neem het mij niet kwalijk als ik het te simpel zie. Dit is toch een gewoon gaatje dat prima gevuld kan worden met een gewone composietvulling. Is goede & betaalbare oplossing. Waarom zou een soort van kroon nodig zijn (inlay?) nu de tandarts zo veel mogelijkheden heeft met composiet.

Tenminste als de bestaande vulling niet goed zou zijn.
di, 05/28/2013 - 19:14 Permalink
vV

Het hoeft niet eens een gaatje te zijn als je mijn reactie even goed leest. Of een vulling die niet meer goed is. Gezien het verhaal saat overbelasting ook in het rijtje moelijkheden, misschien zelfs bovenaan. Kwestie van splint controleren en eventueel inslijpen en wellicht vervangen.
Ik vind het overigens wel erg jammer dat je momenteel alleen maar lijkt te reageren in topics die over geld gaan, en voor de rest inhoudelijk blijkbaar weinig te melden hebt.
di, 05/28/2013 - 19:44 Permalink
suzannemooij

Bedankt voor de reacties! De splint zelf pas 6 maanden oud en dit probleem met de kies speelt al 6 jaar. Er heeft eerst een gaatje gezeten, deze is gevuld, toen zat er een gaatje onder en dus is de kies opnieuw gevuld. Nu blijf ik er last van houden en je ziet de vier puntjes van de zenuwen ook zitten. De kies daar tegen over vertoont nu ook hetzelfde probleem.

De tandarts vertelde mij, dat composiet werkt als een fietspomp en ik daarom dus daar steeds last van blijf houden. En daarom wil hij dus nu kramiek gebruiken, omdat dit minder druk geeft op de zenuwen en zo de kies beter beschermd is, tegen druk invloeden en bacteriën.

Klinkt voor mij allemaal best logisch, maar ik ben een leek en dus lijkt mij wel verstandig even na vraag te doen.
di, 05/28/2013 - 20:19 Permalink
zel'dovich

Het hoeft niet eens een gaatje te zijn als je mijn reactie even goed leest. Of een vulling die niet meer goed is. Gezien het verhaal saat overbelasting ook in het rijtje moelijkheden, misschien zelfs bovenaan. Kwestie van splint controleren en eventueel inslijpen en wellicht vervangen.
Ik vind het overigens wel erg jammer dat je momenteel alleen maar lijkt te reageren in topics die over geld gaan, en voor de rest inhoudelijk blijkbaar weinig te melden hebt.

Ik geef toe dat jouw antwoord duidelijk veel bruikbaarder is dan het mijne.. Het klopt dat momenteel tarieven en te dure behandelingen/begrotingen mijn interesse hebben. Maar in dit topic is dat niet de kern van de zaak, alhoewel de topicstarter natuurlijk wel vroeg te reageren op de begroting.,
di, 05/28/2013 - 20:39 Permalink
vV

composiet een fietspomp, ja ja... waarom hij dan eerst een zeer grote composietrestauratie maakt met alles erop en eraan is mij onduidelijk. om die vervolgens weer bijna geheel weg te slijpen om plaats te maken voor keramiek.

Even vanuit het oogpunt van tandarts: zijn verhaal rammelt aan alle kanten.. en ook al is de splint pas een half jaar oud kan nog steeds de occlusie en articulatie onjuist zijn. Waar ook de tegenoverliggende kies meedoet, betwijfel ik of het een lokaal probleem aan die ene kies is.
En ook al zou het dat zijn, composiet is materiaal van eerste keus, zijn verhaal om keramiek te verdedigen moet hij maar eens met onderzoeken aantonen want dat zou inhouden dat 99% van de tandartsen iets heel erg verkeerd aan het doen is.
En dan nog rammelt zijn behandelplan want dan ga je niet eerst uitgebreid de vulling vervangen om die vervolgens weer weg te boren. Keramiek heeft best wel ruimte nodig, en ik vraag mij af of het probleem veel weefselverlies rechtvaardigt.
en een G20 snap ik ook niet, is een methode die je toch vnl bij een kunstgebit toepast...een normale beetregistratie, en meer is voor een enkele kroon op een element met aan beide kanten buren niet nodig, zit in bij het kroontarief. Wellicht wegens bruxisme dat je je articulatie goed wilt hebben maar dat doe je dan met een facebow anders heeft het geen zin...

Ik vermoed overigens dat het om Cerec gaat, of hij heeft een wel heel duur lab...(Cerec, in eigen beheer, hoort ene dergelijk prijskaartje zeker niet aan te hangen...)

Al met al denk ik dat ie een leuk verhaal heeft bedacht over de composiet om keramiek te verkopen, maar dat is met de info die ik nu heb mijn mening, misschien als hij zelf e.e.a. zou toelichten en een foto erbij dat het mij duidelijker wordt
wo, 05/29/2013 - 08:19 Permalink
suzannemooij

Het is niet dezelfde tandarts die ook het composiet heeft geplaatst hoor. Dat had ik misschien er even bij moeten melden. Het gaat inderdaad om cerec... Mijn glazuur is helemaal weg aan de bovenkant van de kies. Mijn man ziet ook duidelijk verschil met de kies daar tegenover. Momenteel heb ik er geen last van, maar 3 weken geleden deed hij vooral zeer na het tandenpoetsen. Weet dat ik gewoon gek wordt van die stomme kies en er na 6 jaar wel iets aan gedaan zou willen hebben. Maar als keramiek niet de oplossing is, wat dan wel?
wo, 05/29/2013 - 11:13 Permalink
vV

gewoon , composiet..en als daar het glazuur helemaal weg is, is dat op andere plekken zeer waarschijnlijk ook zo, is dan mega slijtage/erosie geweest. Dan zou een integraal plan met beetverhoging wellicht op zijn plaats zijn want dan ben je inmiddels een paar mm beethoogte kwijt. en dan komt knarsen om de hoek als oorzaak, en kom je zeer waarschijnlijk op een traject van bijzondere tandheelkunde. Beetverhoging met composiet, plan en begroting maken, goed beargumenteerd aanvragen. en dan zijn na beetverhoging wellicht ook deels de knarsproblemen beter onder controle want een te diepe cq ingezakte beet kan juist als trigger fungeren. En dan zet ik steeds meer vraagtekens bij het hap-snap facings op de voortanden maken in zo`n mond...dan is er toch even iets misgegaan in goede diagnose en behandelplan.
wo, 05/29/2013 - 11:48 Permalink
suzannemooij

Bedankt voor je reactie! Ja, ik ben helaas in de verkeerde tandartshanden terecht gekomen. Bij mij hadden ze beter composiet facings kunnen plaatsen, maar ik als leek wilde af van mijn tanden die kapot waren en elke twee weken behandeld moesten worden omdat ze donker bruin uitsloegen. Ik kreeg te horen dat composiet dan ook zou verkleuren en porselein niet. En als ik voor composiet koos, de tanden van binnen gebleekt moesten worden en een wortelkanaal behandeling nodig was. En ze zijn kapot gegaan door toedoen van mijn vorige tandarts... Had echt prima tanden, op het slijten door knarsetanden na dan. :cry:

Dus zoals je hoort, ben ik te vaak ingetrapt in mooie verhalen.

Maar ze verhogen is klinkt logisch... ik zal dit zeker gaan overleggen met mijn huidige tandarts.
wo, 05/29/2013 - 15:11 Permalink