Hallo tandvullingdeskundigen, :)
Graag zou ik willen weten of er huismiddeltjes bestaan om diepgeel geworden composietvullingen weer wit te maken. Sommige vullingen zijn wel ouder dan tien jaar, maar nog helemaal intact. Eens hadden ze een normale tandkleur maar in de loop der jaren zijn ze vergeeld. Ik heb niet veel geld voor een dure verzekering dus ik ga uitsluitend naar de tandarts als ik een gat zie, als er een rampje gebeurt of (bij uitzondering) als iets echt niet meer uitziet. (Ik doe dus zelfcontrole. Ik kan al mijn elementen wel dromen.)
Maar misschien weet u er iets op?
En weet u ook of de tegenwoordige composietkronen hetzelfde euvel hebben? M.a.w.: is dit een normaal verschijnsel? Zijn sommige composietsoorten beter dan andere?
Bijvoorbaat dank en vriendelijke groet,
Cory
Graag zou ik willen weten of er huismiddeltjes bestaan om diepgeel geworden composietvullingen weer wit te maken. Sommige vullingen zijn wel ouder dan tien jaar, maar nog helemaal intact. Eens hadden ze een normale tandkleur maar in de loop der jaren zijn ze vergeeld. Ik heb niet veel geld voor een dure verzekering dus ik ga uitsluitend naar de tandarts als ik een gat zie, als er een rampje gebeurt of (bij uitzondering) als iets echt niet meer uitziet. (Ik doe dus zelfcontrole. Ik kan al mijn elementen wel dromen.)
Maar misschien weet u er iets op?
En weet u ook of de tegenwoordige composietkronen hetzelfde euvel hebben? M.a.w.: is dit een normaal verschijnsel? Zijn sommige composietsoorten beter dan andere?
Bijvoorbaat dank en vriendelijke groet,
Cory
Re: Composietvullingen geel
Rookt u?
Het is dus ook deels een kwestie van beter voor een bepaald doel dan beter punt.
U heeft het over composietkronen, dat is toch een andere insteek dan een gewone vulling.
Ik heb recent een aantal oude vullingen terug"gezien" die ik in mijn eerste jaar eigen praktijk gelegd heb, en dat is inmiddels een 25 jaar geleden, en nog steeds niet te zien, niet verkleurd of zo . Eea heeft denk ik meer met keuze materiaal te maken dan dat composieten van toen slechter zouden zijn dan nu. Ja er kan meer, maar bepaalde soorten zijn er na 25 jaar nog steeds.
Is te ingewikkeld om zonder beeld en zonder te weten wat er in zit zomaar een uitspraak over te doen.
En wat bedoelt u als u schrijft " ik rook EIGENLIJK niet"? Dat is toch gewoon ja of nee, dat eigenlijk ertussen geeft bij mij de indruk : soms of weinig.
Ik heb een vreselijk gebit hoewel technisch intact en toen ik voor het eerst op mijn veertiende bij een tandarts kwam heeft hij er als eerste handeling onmiddellijk zeven kiezen uitgetrokken en de rest gevuld. Ik huilde want ik wou geen kunstgebit. Maar er kwamen steeds meer vullingen bij; elk halfjaar gemiddeld drie nieuwe of vervangende. Na een jaar al kwam er dan een klein lichtbruin randje om de witte vulling en de vulling zelf werd dan steeds geler. Ik heb één tand die aan de voorkant en aan de zijkanten niet gevuld is; de rest wel min of meer met alle gradaties composietkleur tussen geel en wit. Ik ben overigens de enige uit het gezin met zo'n slecht gebit. Echt mooie gebitten zijn er niet bij maar de wolf kwam alleen bij mij op bezoek. :)
Sinds vijftien, twintig jaar ofzo blijven mijn tanden verder gespaard van cariës.
Bedoelt u dat een composietkroon in een tandtechnisch laboratorium wordt gemaakt net als een porceleinen kroon en later erop gelijmd? En dat die dan niet verkleuren omdat ze dan van ander materiaal zijn gemaakt dan een vulling? Is dat ook zo met een composiet facing?
Verder begrijp ik even niet waar u met alle vragen heen wilt, kort gezegd komt het erop neer dat verkleuring in de toplaag er makkelijk af te polijsten is, zit zit het dieper is de enige optie composiet vervangen, eventueel alleen een nieuwentoplaag. Verder wijst het redelijk snel ontstaan van verkleurde randjes wellicht op zaken in de voeding die een rol spelen. Gaat allemaal te ver , en is iets wat individueel met mh of tandarts bekeken moet worden.
U zoekt hier nu naar een gratis cq goedkope oplossing voor iets waar die oplossing er niet is zoals ik het lees.
Enige mogelijkheid om eea zeker te weten is toch een bezoek aan de tandarts.