Soms vraag ik me echt af of ik moet overstappen naar een andere orthodontist. Ik heb een afspraak gepland staan op 1 juli. Nou zijn er twee slotjes ineens losgegaan (ze hangen nog wel in m'n mond) (ik doe er niks geks mee; het kwam gewoon door het eten en tandenpoetsen). Ik had zojuist gebeld, maar het enige wat ze kunnen doen is snel een afspraakje inplannen om de plaatjes te verwijderen, maar niet erop te plakken: daar hebben ze gewoonweg geen plek voor. Maar nu betaal ik toch gewoon voor dingen die niet werken? Ik vind het vervelend dat er uberhaupt twee plaatjes los zijn gegaan terwijl ik niks vreemds heb gedaan (en ik heb voorheen ook een beugel gehad en toen heb ik dit nooit gehad) en dat ik maar tot 1 juli moet wachten voordat ze het weer kunnen maken? Of stel ik me aan en is dit gewoon een normale gang van zaken?
Re: Is dit normaal?
Als ze onmiddellijk na het kleven zijn losgekomen ,zeg maar dezelfde dag of de dag erna, dan is de kans groot dat ze slecht gekleefd waren. Als ze er al een paar maanden op zaten, dan is het quasi zeker dat je wél wat hebt gedaan wat niet hoort. Ik zou ze echt de kost niet willen geven die om de haverklap brackets afbreken, nooit kleverige snoep of harde broodjes eten ,maar die ik dan gegarandeerd door de winkelstraat zie flaneren met een dikke kauwgom in hun mond. In mijn praktijk is de regel: eerste fail is coulance, de rest wordt betaald. En dat weten de patiënten op voorhand.
Re: Is dit normaal?
Nee, de blokjes zitten er 2,5 maandjes op. En ik weet vrijwel zeker dat ik er niks vreemds mee heb gedaan, een plaatje is losgegaan bij het eten van chips en het andere plaatje tijdens het tandenpoetsen. Ik neem aan dat ik gewoon kan tandenpoetsen en de orthodontist heeft me niet verteld dat ik geen chips kan eten, alleen kleverig spul moest ik links laten liggen en harde dingen (zoals chocolade) moest ik in stukjes breken voordat ik het opat.
Bovendien betreft mijn vraag niet over het al dan niet in rekening brengen van de kosten, maar meer of het normaal is dat ik weken rondloop met loszittende plaatjes en dus delen die niet werken in mijn mond maar waar ik wel voor betaal, omdat de ortho geen plek heeft om het te maken?