Advies gevraagd: Niet tevreden over bedrijfsvoering tandarts

Author:
ElizaB24
Posted:
wo, 06/12/2013 - 21:07
Recentelijk ben ik na jaren weer eens naar de tandarts gegaan. Ik had me ingeschreven bij een tandarts in de buurt.

De controle werd gedaan door de assistente. De tandarts heb ik helemaal niet gezien.
De assistente begon meteen met schoonmaken. Daar had ik niet op gerekend, maar heb het uiteindelijk maar laten gebeuren. Daarna heeft ze foto's gemaakt.
Ze zei dat er wortelresten in een kies zaten, maar wist niet wat er mee moest gebeuren. Ook wist ze niet of er een opbouw geplaatst kon worden op een tand waar een deel van was afgebroken. (daar had al jaren terug een wortelkanaalbehandeling plaatsgevonden) Volgens haar moest de tandarts dat maar beslissen. Verder bleek ik een gaatje te hebben.
Ik werd naar huis gestuurd met een vage offerte voor trekken kies en opbouw en dat was het. Bij de verzekering werd een controle afspraak in rekening gebracht.
Ik heb dus nimmer een fatsoenlijke diagnose en behandelplan gekregen.
( Inmiddels heb ik via wat googlen ontdekt dat het bij wortelresten afhangt van de situatie wat er moet gebeuren; laten zitten, door tandarts weg laten halen of naar kaakchirurg.)

Ik kreeg een rekening voor het schoonmaken (de verzekering dekte slechts 5 minuten) Ik heb bijzondere bijstand aangevraagd en aangegeven dat de gemeente het bedrag op de rekening van de tandarts moest storten. De balieassistent werd echter woest toen ik zei dat hij even moest wachten op het geld en dreigde zelf wel even de gemeente te bellen. (hij wist niet wat bijzondere bijstand was) Ik heb dus maar snel zelf betaald.

Ik heb vandaag gebeld dat ik me wilde uitschrijven. Als ik het dossier wilde laten printen moest ik per geprinte regel! (dus niet A4) een x bedrag betalen. Daarop heb ik gevraagd of het gemaild kon worden. Ik moest een mail sturen naar een gmail mailadres. De balieassistent heeft daarop het dossier van deze tandarts gestuurd (foto's en 1A4), maar niet het dossier van mijn oude tandarts dat ze ook hebben.
Tijdens het telefoongesprek werd me ook verteld dat oude foto's na 5 jaar niet meer geldig zijn en ik vrees dat de tandarts de oude foto's heeft weggegooid.

Kortom:
* Ik heb geen goede diagnose en behandelplan gekregen
* Ze zijn niet op de hoogte van bijzondere bijstand
* Ze versturen medische informatie via het onbetrouwbare gmail,
* Ze hebben mogelijk een deel van mijn oude dossier vernietigd

Ik vind de hele situatie bijzonder beangstigend en heb het idee dat de bedrijfsvoering gewoon een puinhoop is. Op het internet staan ook negatieve recensies. Niet over de tandarts zelf (die vinden mensen goed), maar over de praktijkvoering.

Ik weet op dit moment even niet wat ik het beste kan doen. Ik wil niet dat anderen na mij de dupe worden van hun praktijken en wil dus zien dat er iets verandert, maar ik heb niet de energie om een uitgebreide klachtenprocedure door te lopen.
Graag krijg ik dus advies
vV

Dossier moet gewoon bewaard blijven, ze zuigen dingen uit hun duim en kennen de regels niet. Assistente die een ontrole doet? Is haar opleidingsniveau bekend gemaakt, is er uberhaupt aan u toestemming gevraagd dat het niet de tandarts is die het werk doet??

Ik zou even indormeren bij de verzekering of die er een overeenkomst mee heeft, zo ja daar klacht indienen over gang van zaken, uiteraard bij de praktijk zelf, en ook bij IGZ wegens niet naleven regels mbt delegeren, informed consent om mee te beginnen.

Dit soort praktijken mag wat mij betreft nog gisteren gesloten worden.
wo, 06/12/2013 - 22:31 Permalink
ElizaB24

Dank je Vv!
Ik zal een klacht gaan indienen.
Voor mij was het een beetje onduidelijk omdat ik las dat diagnosestelling niet onder voorbehouden handelingen valt. Maar het lijkt mij ook dat de tandarts eindverantwoordelijk is en dus de uiteindelijke diagnose en behandelplan moet geven.

Ik heb altijd goede ervaringen met tandartsen gehad, (ik ben bij de laatste weg gegaan omdat hij 50km veder op zat). Een dergelijke behandeling/ benadering is echt nieuw voor me. Het was/is dus voor mij moeilijk in te schatten hoe erg dit is.
wo, 06/12/2013 - 22:47 Permalink
vV

bewaartermijn is 15 jaar
u had erover geïnformeerd moeten worden EN toestemming moeten geven dat het niet de tandarts was die de controle zou doen (iets waar u wel vanuit gaat namelijk)
Helaas zijn in de wet BIG een aantal zaken niet of slecht geregeld, iets wat serieuze zorgverleners graag anders zouden willen zien.
Het dossier van de vorige tandarts wat bij hen ligt moeten zij ook (al dan niet in kopie) verstrekken.
Kosten voor dossierafgifte rekenen maag, maar dat mag niet verder gaan dan een redelijk bedrag. Een bedrag per geprinte regel gaat wel erg ver, een bedrag per geprint A4 klinkt al redelijker.
Zie ook WGBO o.a. Op de site van IGZ is ook info over delegeren te vinden.
do, 06/13/2013 - 08:16 Permalink
ElizaB24

Ik heb inmiddels de verzekering gemaild. Ik wacht even af of zij ermee naar de inspectie stappen of dat ik het zelf moet doen.
Ik heb net gekeken op de status die ik van ze heb gekregen. Daar staat bij behandelplan o.a. extractie. Dat terwijl de assistente helemaal geen behandelplan kon opstellen.
Komt bij: De tandarts is zwanger en als zij met verlof gaat en een andere tandarts op deze gegevens zou afgaan, gaat het goed mis.
za, 06/15/2013 - 16:49 Permalink