Al maanden 'kloppende' tand + angst vliegreis daardoor

Author:
DePenguin
Posted:
vr, 06/14/2013 - 23:42
Dag,

Sinds ongeveer 3 maanden geleden 'klopt' mijn voortand. De hele dag, maar vooral ' avonds laat en als ik bijvoorbeeld ga liggen of als ik na hardlopen terug naar huis wandel. Ook kan ik er geen druk op zetten of erop kauwen, dat doet zeer. De tand is zeer gevoelig voor warm en koud, dus ik drink zoveel mogelijk met een rietje.

Toch is het volgens de röntgenfoto géén ontsteking. :smt017 Dus geen wortelkanaalbehandeling. Op de röntgenfoto is te zien dat mijn wortelkanaal in die voortand wel wat 'verwijd' lijkt, zegt de tandarts. Maar wat betekent dat? De tandarts vroeg of ik soms klemde of tandenknarste. Als ik dat al doe, dan ben ik me daar niet bewust van. Maar stel dat ik dat doe, wat kan ik daar dan eigenlijk tegen doen?

Er hoefde aan mijn gebit volgens de tandarts niets te gebeuren, maar, ik heb nog wel steeds pijn! In de afgelopen tijd hoopte ik eigenlijk dat het vanzelf een keer over zou gaan.

Dat wachten en hopen gaat prima als je weet dat je elk moment toegang hebt tot goede tandartsen, maar nu moet ik over 2 weken het vliegtuig in, en ik ben er vanwege die tandpijn als de dood voor. :oops:

De laatste en enige keer dat ik vloog was een paar jaar geleden en net daarvoor was ik naar de tandarts geweest. Na die behandeling was mijn tandvlees wat ontstoken geweest en zodra het vliegtuig grote hoogten bereikte begon mijn tandvlees erg te zeuren door de druk. Al snel kon ik in Turkije helemaal niet meer kauwen en liep mijn mond de hele dag vol met een hele smerige smaak. De tandvleesproblematiek was toen na een bezoekje aan de apotheek vrij snel voorbij, maar nu heb ik geen zeurend tandvlees, maar een kloppende voortand. Als dit misgaat in het vliegtuig moet ik straks acuut een Portugese tandarts zoeken. :smt087 Of niet? Is mijn angst ongegrond?

Dus ik heb eigenlijk vragen:

1. Weet iemand wat dat met mijn tand kan zijn? Is het nog mogelijk dat een kloppend gevoel en drukpijn onschuldig kan zijn?

2. Als ik met deze kloppende voortand ga vliegen, vergroot ik dan de kans op een ontsteking?

Alvast ontzettend bedankt :)
vV

Een rontgenfoto is niet heilig. De verschijnselen duiden erop dat de tand of overbelast wordt, of dat er toch iets niet deugt aan de zenuw door een andere oorzaak. Aangezien dat proces zich (nu) nog inwendig in de tand afspeelt vnl is er op een foto inderdaad meestal niets te zien. Dat betekenent echter niet dat er DUS niets aan de hand is. Nader onderzoek mn mbt druk, diepte eventuele ulling, conditie kaakbot erom heen en wellicht andere zaken lijkt mij gewenst. Als de foto het enige is waar de tandarts naar gekeken heeft mag ie van mij opnieuw de schoolbank in.
za, 06/15/2013 - 10:02 Permalink
DePenguin

Bedankt voor uw snelle reactie! :D

Ik moet er wel bij zeggen dat ik al 2 keer binnen ben gekomen met deze tand, 1x spoed, en 1x controle. Ik ging die eerste keer met spoed omdat ik de symptomen van een beginnende zenuwontsteking dacht te herkennen. Ik heb eerder 2 wortelkanaalbehandelingen gehad, waarvan 1 in mijn andere voortand, dus naast mijn nu 'kloppende' tand. In de nog levende 'kloppende' voortand zitten inderdaad 2 vullingen! :smt045

[Ik voel de neiging mijn slechte gebit toe te lichten. Ik heb als kind langdurig penicilline kuren gekregen en daardoor schijnt mijn glazuur nogal zwak te zijn. Ook zijn de tanden daardoor wat gestreept, als de streepjes op het blanke oppervlak van een afgezaagde boom. Ondanks prima poetsgewoonten zitten in mijn gebit veel vullingen. De twee wortelkanaalbehandelingen ontstonden doordat mijn vorige tandarts niet diep genoeg geboord had voor hij de vulling legde. Onder de vulling zetten de gaatjes door en dat werden wortelkanaalbehandelingen. Mijn huidige tandarts heeft die kanaalbehandelingen uitgevoerd en met hem ben ik eigenlijk hartstikke blij.]

Tijdens de spoedafspraak constateerde de tandarts dat de tand nog ontzettend gevoelig is voor warm en koud. De tandarts zag ook aan het tandvlees niets en dacht daardoor eerder aan -inderdaad- overbelasting. Van de twee bestaande vullingen in die voortand heeft de tandarts toen wat afgeboord om me meer ruimte in de mond te geven. Dat in de hoop dat daarna de pijnklacht in die tand vanzelf over zou gaan. Toevallig had ik 2 weken daarna een controle gepland staan, dus zei de tandarts; 'kijk het even aan; als de pijn oploopt dan bel je maar en anders zien we je over 2 weken.'

Op de controle-afspraak had ik nog steeds wel pijn, maar het was ook niet erger geworden. Zijn collega heeft toen röntgenfoto's genomen en die constateerde een wat verwijd wortelkanaal, maar geen ontsteking. Die tandarts heeft het tandvlees dat de wortelpunten bedekt nog wel bevoeld, en hoewel dat ietwat gevoelig is was dat niet ondraaglijk ofzo.

De tandarts vroeg zich af of ik misschien ooit een klap heb gekregen op beide voortanden, of dat ik misschien 'klem' in mijn slaap. Ook lichte sporen in de onderkant van mijn gebit gaven aanleiding te denken dat ik misschien klem of knars. Ik had geen flauw idee. Maar op dat moment is verder qua behandeling niks meer gebeurd en ook niet besproken wat ik verder nog zou moeten doen. Ik zou het zelf ook niet weten en was eerlijkgezegd al duizelig van opluchting dat we geen wortelkanaalbehandeling moesten doen (want ik ben een beetje een watje) dus ik hoopte dat het gewoon vanzelf over zou gaan.

Nu, drie maanden later is dat niet het geval. Ik ga er eigenlijk vanuit dat er een tijdbommetje in mijn mond hangt, dat straks ontploft in een erg stressvolle periode of bij een flinke verkoudheid. Zo ging dat namelijk ook bij de twee inmiddels dode tanden, in de periode daarvoor waren ze simpelweg erg gevoelig, na de 2 wortelkanaalbehandelingen had ik destijds ineens geen gevoelige tanden meer.

Maar kan de druk in een vliegtuig ervoor zorgen dat die tijdbom over anderhalve week al barst? Want daar ben ik zo bang voor.

In de tussentijd; hoe kom je erachter of je inderdaad 'klemt' of knarst? Is preventief een gebitje indoen voor het slapen gaan een oplossing misschien? Of moet ik toch de tandarts bellen dat hij nog iets test? Zijn daar nog mogelijkheden in?

Wederom alvast ontzettend bedankt voor uw tijd en raad :) :)
za, 06/15/2013 - 20:11 Permalink
vV

Een goede splint kost toch al gauw een regio 250-300. Beschermplaatjes die wel eens voor minder gemaakt worden loop je risico mee dat het knarsen juist erger maakt of opwekt als je het nu nog niet doet. Dan is voor mij een orofaciaal fysio eerste keus.
Alle verschijnselen die je beschrijft wijzen toh wel regio wortelkanaalbehandelingnoodzaak, tenzij er begalve die tand nog andere pijnklachten zijn zoals hoofdpijn ( regio slapen , boven oog, of vanuit de nek uitstralend naar de kruin), nekklachten al dan niet met uitstaling naar schouder, verkrampt gevoel in de kaken bij opstaan, pijn of druk regio oor ( kaakgewricht).
za, 06/15/2013 - 20:33 Permalink
DePenguin

Nee, er is geen sprake van nek- of hoofdpijn... :-? Tsja, ik denk dat u -helaas- gelijk heeft.

Ik bel maandag de assistente wel. Liever hier dan in Portugal. En als ik vroeg of laat toch die wortelkanaalbehandeling moet laten doen, dan ben ik liever eerder van die overgevoeligheid af.

Facings ga ik dan ook maar aanvragen, denk ik. 1 grijze voortand met composiet erop gesmeerd gaat nog redelijk, twee lijkt me gewoon niet leuk meer. (Ik ben een single studente, wil er op een dag wel nog eentje kunnen versieren, begrijpt u?) Of wordt de tand misschien niet grijs als je er vroeg bij bent?

Hartelijk dank voor uw tijd en advies! Wat ontzettend fijn dat u dat hier doet! Ik ben er erg mee geholpen :smt048

Goed weekend!
za, 06/15/2013 - 22:15 Permalink