TMD diagnose, maar wat is dit dan?

Author:
Vonneke84
Posted:
vr, 07/12/2013 - 09:49
Hallo allemaal,

Een poosje terug was ik hier ook al omdat ik vreemde pijnen had.
Inmiddels lijkt het zo goed als zeker vanuit het kaakgewricht en omliggende weefsels te komen.
Maar wat ik wel vreemd vind is dat ik vanaf het begin heb aangegeven bij de tandarts dat de pijn vanaf 1 specifieke kies lijkt te komen.
De kies zit linksonderin, de eerste grote kies. Daar is een vulling in geplaatst een paar jaar geleden en naast die vulling is er een barst af.
Geen enkele tandarts heeft er ooit iets over gezegd en mijn huidige tandarts denkt dat het komt van knarsen en klemmen.
Afijn, de kies blijft wat vreemd gevoelig.
Ik kan er alles mee eten (nootjes, pepermuntjes etc) ijsjes wegkauwen gaat ook, maar het geeft wel een reactie af bij iets drinken. En het maakt dan niet uit of het koud of warm is.
Het doet ook geen pijn, maar je lijkt iets te voelen wat je voorheen niet voelde.

Met tandenpoetsen (elektrisch en handmatig) ging vorige week mijn tandvlees bij die kies zeer doen.
Het leek net of het vlees een beetje opgeruld was naar beneden. Maar in de spiegel zag ik niks.

Volgens de fysio had dit waarschijnlijk allemaal te maken met dat TMD. Kon je zelfs akelige kiespijn van krijgen, maar dat was het dan niet.
Sinds 2 dagen zie ik dat het tandvlees daadwerkelijk kapot is (verklaard eindelijk waar dat opgerulde gevoel vandaan kwam).
Het is maar een heel klein soort sneetje onder 1 van de hoeken van de kies, maar wel irritant.
Zolang ik er niet aankom gaat het goed, maar na eten of tanden poetsen voelt het prikkerig en voel ik mijn hartslag er in.
Maar vooralsnog lijkt het echt alleen het tandvlees te zijn.
Als ik het vacuum zuig komt er een vervelende geur en/of smaak vanaf.
Ik poets, floss en gummy-pick 2x per dag, en doe nu ook erbij spoelen.
Ohja en gisteren leek het of er een soort draden vanaf die plek kwamen, die ik met 1 vinger makkelijk weg kon krijgen.

Sinds een week of 2 heb ik nieuwe tandpasta: Sensodyne Repair en Protect, met Novamin.
Zou het te agressief zijn?
Is het tandvleesprobleem een op zichzelf staand probleem? (heb geen verleden met tandvleesproblemen)

Ik heb niet zo happig op het rennen naar de tandarts, ben al ruimschoots over mijn vergoedingen heen voor dit jaar.
De wortelkanaalbehandeling van april hakte er flink in...

Met vriendelijke groet,

Yvonne
Vonneke84

Ohjee, het sneetje aan de voorkant wordt groter, en ook de wangplooi voelt rauw.
En de binnenkant (tongzijde) en onder m'n tong voelt rauw.
Vanaf m'n verstandskies tot de eerste kleine kies ongeveer.
Wel goed geslapen, maar overdag voel ik de hele dag m'n hartslag er in en prikt het...
Maandag toch maar tandarts bellen denk ik?

Groetjes, Yvonne
za, 07/13/2013 - 19:41 Permalink