Beste tandarts, Anderhalf jaar geleden is er een oude amalgaam vulling verwijderd en een nieuwe composiet vulling aangebracht. Helaas heb ik geconstateerd dat er in het midden een duidelijk zichtbaar gaatje bevind. Een en ander is ook gevoelig/pijnlijk.
Ten eerste zou ik graag weten hoe lang een composiet vulling ongeveer dient mee te gaan en ten tweede las ik op deze site dat er verschil is in stoffen die worden aangebracht (dus de composiet als ik me daarin goed uitdruk) die wordt aangebracht.
Kan het zijn dat deze tijdens het aanbrengen niet goed is uitgehard, of wellicht een wat 'goedkopere' kwaliteit heeft?
Zo ja, dient dan de gehele vulling verwijderd te worden en te worden vervangen door een nieuwe vulling?
Ik vraag dit eveneens, omdat wanneer deze vulling 'gerestaureerd' zou worden -en wellicht met een andere stof- deze misschien niet goed 'hecht'. Dien ik dit bij de tandarts na te vragen, vooraleer ik over zou gaan naar een mogelijkerwijs andere tandarts?
Ik stel het op prijs als deze vraag spoedig kan worden beantwoord om pijnklachten en schade zoveel mogelijk te beperken, waarvoor ik u bij voorbaat vriendelijk bedank.
Ten eerste zou ik graag weten hoe lang een composiet vulling ongeveer dient mee te gaan en ten tweede las ik op deze site dat er verschil is in stoffen die worden aangebracht (dus de composiet als ik me daarin goed uitdruk) die wordt aangebracht.
Kan het zijn dat deze tijdens het aanbrengen niet goed is uitgehard, of wellicht een wat 'goedkopere' kwaliteit heeft?
Zo ja, dient dan de gehele vulling verwijderd te worden en te worden vervangen door een nieuwe vulling?
Ik vraag dit eveneens, omdat wanneer deze vulling 'gerestaureerd' zou worden -en wellicht met een andere stof- deze misschien niet goed 'hecht'. Dien ik dit bij de tandarts na te vragen, vooraleer ik over zou gaan naar een mogelijkerwijs andere tandarts?
Ik stel het op prijs als deze vraag spoedig kan worden beantwoord om pijnklachten en schade zoveel mogelijk te beperken, waarvoor ik u bij voorbaat vriendelijk bedank.
Re: Gaatje in 1,5 jaar oude composiet vulling
Zou er ook niet te veel achter zoeken, en gewoon even de tandarts bellen voor een afspraak om het te herstellen.
vullingen gaan in principe lang mee, maar soms zijn er dingen die gebeuren die daar roet in het eten gooien. Zaken als tongpiercings, bepaalde eet- en andere gewoontes en zo helpen ook niet daarbij.
Ik ben zuinig op mijn gebit, zou niet in mij opkomen om een tongpiercing te plaatsen, alleen al vanwege de negatieve effecten op het algehele welzijn in de mond. En schoonheid is subjectief, dus zou ik iets dergelijks nooit plaatsen, maar dat daargelaten!
Kunt u iets specifieker zijn over de 'normale levensduur' van een vulling? Daarnaast hoeveel verschillende soorten composietvullingen zijn er?
Ik heb bemerkt dat bij wisseling van tandarts, de oudere witte vullingen beduidend witter zijn gebleven, in de kleur van het destijds aangebrachte vulling, t.o.v. de recente vullingen die beduidend geler en vlekkeriger zijn verkleurd.
Voorts heb ik mijn eet- en drinkgewoonten niet verder veranderd, noch dat ik knarsetand of iets van dien aard.
Ik zie uw reactie met belangstelling tegemoet waarvoor wederom mijn hartelijke dank.
Ik denk dat het handiger is merken die gebruikt zijn te weten te komen om daar iets zinnigs over te kunnen zeggen, alles wel onder diverse voorbehouden. Een gemiddelde catalogus met gebruiksmateriaal beslaat zo`n 70 pagina's A4 met composieten en aanverwante artikelen met al zon 1-12 grote merken (en dan de rest nog) die ook nog een onderverdeling hebben in gebruiksdoel en varianten. Zeg maar grofweg een 100 soorten composiet, denk dat ik er niet ver naast zit. Elke vulling is zo goed als de tandarts die hem gelegd heeft met het betreffende materiaal kan werken.
Daarnaast hoeft het genoemde probleem helemaal geen relatie met kwaliteit materiaal of kwaliteit behandelaar te maken te hebben.
mbt knarsen/klemmen : zo`n 90% als het niet meer is van de mensen die dat doet beweren zelf het niet te doen, eigen perceptie daarin zegt weinig.
Meer kan ik er eigenlijk met de informatie die ik heb niet over zeggen