Pijn na tijdelijke vulling`

Author:
manon1990
Posted:
di, 07/23/2013 - 09:07
Hallo,

Ik ging gisteren naar de tandarts zonder pijn, en ben teruggekomen met pijn. Het zit namelijk zo: een tijd geleden is bij mij een wortelkanaalbehandeling gestart en deze is toen afgesloten met een tijdelijke vulling. Deze vulling heeft er erg lang in gezeten, omdat ik door angst voor de tandarts niet meer terug durfde. Ik had er verder geen pijn meer aan. Uiteindelijk is deze vulling er zo'n 4 weken geleden uitgevallen, waardoor ik een flink gat in mijn kies had. Ik heb toen gelijk contact opgenomen met de tandarts om een afspraak te maken, maar ik kon pas na 4(!) weken terecht. Gelukkig deed de kies helemaal geen pijn, het was enkel vervelend met eten, omdat er elke keer eten achterbleef in het gat. Ook met poetsen had ik nergens last van en ik heb het gat zo goed mogelijk schoon gehouden.

Gisteren ben ik dan naar de tandarts geweest. Ik heb letterlijk 1 minuut in de stoel gelegen. Ze heeft een tijdelijke (witte) vulling aangebracht. Ik kreeg de boodschap mee dat ik een uur lang niks mocht eten en drinken, omdat de vulling nog uit moest harden (ze heeft ook geen blauwe lamp of iets dergelijks gebruikt). Na een paar uur, toen de vulling begon uit te harden, begon een zeurende pijn op te komen. Een paar uur later was de pijn echter nogal heftig geworden, 2x paracetamol hielp niks, de pijn kwam er gewoon doorheen. Ik vind het vreemd, omdat ik geen last had toen de kies nog open was, en volgens mij moet de zenuw al gevoelloos zijn gemaakt door de wkb? Vannacht heb ik amper geslapen door de pijn en vanmorgen heb ik gelijk gebeld naar de tandarts. Ik kan vanmiddag om 5 uur pas terecht, bij dezelfde tandarts. Ik vind de manier waarop ik behandeld ben niet prettig, ze heeft niet eens een vervolgafspraak gepland om de wortelkanaalbehandeling af te maken en de kies definitief te sluiten. Ook heeft ze de tijdelijke vulling erg slordig aangebracht, in 1 minuut. De pijn is echter niet te houden, heeft dit enkel met die witte vulling te maken?

Ik hoop dat ik antwoord krijg,

Met vriendelijke groet,
Manon
Noetie

Ai das vervelend. Volgens mij is het zo dat je niet zo lang moet rondlopen met een ontzenuwde tand zonder dat deze is afgesloten, omdat er dan steeds etensresten e.d. achterblijven, die kunnen zorgen voor een nieuwe infectie?
Ik denk dat je tandarts er een tijdelijke vulling in heeft gedaan om te kijken of het "rustig" blijft ( niet dus) zodat ze weet dat er met een gerust hart een definitieve vulling in kan zonder dat je weer problemen krijgt? Een echte witte vulling wordt nl uitgehard met dat blauwe licht en hoeft niet uit te harden.
De kies zal denkik nog eens schoongemaakt moeten worden....maar de zenuw is dood, dus daar voel je verder niet zoveel van dan denk ik.

Gr Noetie
di, 07/30/2013 - 09:59 Permalink