Pijn in kies bij het poetsen

Author:
fjdkls
Posted:
vr, 08/02/2013 - 10:08
Sedert drie dagen doet het poetsen van een kies erg pijn. Op het moment dat ik tussen de kiezen probeer te poetsen, voelt het alsof er een stroomstootje doorheen gaat en ga ik door de grond. Eerder heb ik nergens last van gehad. Koud doet geen pijn, warm ook niet, eten is geen probleem en voel ik verder niets. Ik heb ook al tegen de kies getikt, maar daar ook geen pijn bij.
Nu lijkt het alsof ik een grote bruine barst zie lopen, maar of die er al langer zit, weet ik niet, eigenlijk bekijk ik mijn gebit verder niet zo nauwkeurig..
Ik gebruik al jaren sensodyne, flos elke dag, gebruik mondwater en drink enkel water en thee.

Mijn tandarts heeft pas maandag tijd en eigenlijk ben ik doodzenuwachtig dat ik straks een wortelkanaalbehandeling, of nog erger, mijn kies eruit moet of een kroon nodig is (helaas geen tandartsverzekering).

Misschien is het gewoon simpel een gaatje, maar dan zou het dus al vergevorderd moeten zijn en is een flinke behandeling waarschijnlijk ook nodig.

Ik ben nu ook begonnen met het spoelen met een antibacteriële oplossing en hoop dat ik tot maandag zonder pijn blijf. Aangezien het poetsen enorm pijn doet, durf ik dit bijna niet meer en sta ik met de tranen in mijn ogen bij de wasbak.

iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn of een soortgelijke ervaring?
Romy32

Het is makkelijk gezegd, maar probeer je niet te veel zorgen te maken.
Het kan zomaar een gevoelige tandhals zijn (heb ik zelf ook, en ik herken de pijn bij poetsen).
Natuurlijk kan het ook een gaatje zijn, maar waar baseer je op dat dat al vergevorderd zou zijn?
En die barst, is dat echt wel een barst? Of bedoel je een verkleurd groefje op het kauwvlak van je kies? Dat is soms niets.

Wel goed dat je er maandag even naar laat kijken, maar zeker niet van het ergste uitgaan.
vr, 08/02/2013 - 10:38 Permalink
fjdkls

Hartelijk dank voor uw reactie.
Als het om mijn gebit gaat, schiet ik snel in de stress...cadeautje van de slagertandarts waar ik tot mijn 18e bij heb gelopen.
De barst zit aan de zijkant van de kies, niet op het snijvlak.
En een gaatje dat pijn doet, dan moet het toch wel een groot gat zijn, ik heb helaas meerdere gaatjes gehad, maar nooit pijn.

Inderdaad moet ik me niet druk maken en gewoon maandag even afwachten en genieten van het mooie weer.

Maar is er niets dat ik kan doen om te zorgen dat een eventuele ontsteking vordert?
vr, 08/02/2013 - 10:54 Permalink
Romy32

En een gaatje dat pijn doet, dan moet het toch wel een groot gat zijn, ik heb helaas meerdere gaatjes gehad, maar nooit pijn.

Ik begrijp je gedachtengang, maar als je echt een vergevorderd gat zou hebben zou je waarschijnlijk meer last hebben dan alleen bij poetsen. Ik zeg expres 'waarschijnlijk', omdat je tandarts de enige is die hier met zekerheid iets over kan zeggen. Hij kan met eigen ogen (en misschien met een foto) zien wat eraan scheelt.

Ik denk dat je al goed bezig bent, met poetsen en flossen.
Je zou vanavond voor het slapen gaan wat tandpasta kunnen smeren op de plek waar het poetsen pijn doet. Gewoon, zo uit de tube. Als het inderdaad een gevoelige tandhals is, zou dat kunnen helpen (weet ik uit ervaring).

Prettig weekend, en laat maandag nog even weten hoe het is afgelopen!
vr, 08/02/2013 - 11:11 Permalink