Kies uitslijpen en vullen ter preventie?

Author:
Lindathehague
Posted:
do, 08/08/2013 - 11:36
Goedemorgen,

Graag vraag ik wat advies. Mijn tandartsenpraktijk is recent overgenomen en ik heb daarmee een nieuwe tandarts gekregen. Deze adviseert mij om de 'lakjes' op mijn kiezen te laten vervangen, aangezien er op 1 kies twee kleine beginnende gaatjes te zien zijn tussen de groeven van de kies. Ik heb op dit forum gelezen dat dit ook wel sealen heet. Hier heb ik verder geen problemen mee, was me eigenlijk niet eens bewust dat ik al 'lakjes' had..

Waar ik wel mijn vraagtekens bij zet, is het feit dat ze daarnaast voorstelt om bij twee andere (boven) kiezen (zonder beginnende gaatjes) een stukje uit te slijpen en deze met een vloeibare vulling weer te dichten omdat dit beter zou zijn qua behoud. Ze noemde dit 'geringd slijpen' of 'pallidaal slijpen' of iets dergelijks. Op mijn vraag waarom dat nodig is de reactie: Ze vertrouwt het oppervlak niet helemaal en er lijkt wat zwakte te zitten, als je daar niets aan doet kan later eventuele 'schade' groter worden.

Ik twijfel erg of het wel verstandig is om deze behandeling te laten uitvoeren. Ik begrijp niet waarom het van toegevoegde waarde kan zijn om een verder 'gezonde' kies een stuk uit te hollen als het ware om het daarna weer te gaan vullen. (Ik heb verder ook nog nooit gaatjes gehad ergens in mijn gebit).

Ik hoor graag of dit vaker voorkomt en geadviseerd wordt en of dit echt ter preventie en behoud van de kies is, want eigenlijk vind ik het een vreemd verhaal.

Alvast vriendelijk bedankt voor de moeite!

Mvgr. Linda
Lieneke

Uitslijpen wordt gedaan om te kijken of er niet stiekem sprake is van een gaatje. Er moeten dan wel tekenen zijn van dat er misschien een gaatje zit. Precies zoals jij beschrijft. Het kan zijn dat bij het uitslijpen blijkt dat er toch een dieper gaatje zit dan dat je zo kunt zien. Dat is regelmatig het geval bij groeven.
do, 08/08/2013 - 11:43 Permalink
Lindathehague

Bedankt voor je reactie Lieneke. Ik begrijp nu inderdaad beter waarom deze behandeling wordt gedaan. Maar het lijkt mij dat juist in de kies waar de beginnende gaatjes te zien zijn dan het uitslijpen en vullen van toepassing zou zijn, maar daar gaat alleen een nieuwe seal overheen. Is dat dan niet vreemd?
do, 08/08/2013 - 11:54 Permalink