Betaal ik te veel?

Author:
Kwibus
Posted:
vr, 08/09/2013 - 16:36
Ik ben Nederduitser en heb in mijn woonplaats een Nederlandse tandarts gevonden.
Het contact is goed alleen kreeg ik een onprettig gevoel bij de bestudering van de laatste rekening.

In korte tijd heb ik drie keer een spontane breuk gekregen bij het kauwen van harder voedsel
waarbij steeds een klein stukje van een kies afbrak. Iedere keer een ander element.
Dat voelt onprettig aan dus opbellen voor een afspraak.
De plaats des onheils wordt even bewerkt waarna er een kleine vulling wordt aangebracht.

De rekening vermeldt:
Telefonische Beratung 10,83
Behandelung 65,33

Er is geen telefonisch advies gegeven.
Bij navraag blijkt het te gaan om advies in de spreekkamer.
Dat advies is niet gegeven, op aangeven van mij is er behandeld.
Er wordt kennelijk een computerprogamma gebruikt dat standaard dit soort vermeldingen
genereert op de rekening.

Vragen over de rekening ontstonden door de wortelkanaal behandeling voorafgaand aan het
plaatsen van een kroon bij het laatste element rechtsonder in de kaak.
Daarvoor werd 587 euro in rekening gebracht.

De behandeling komt niet overeen met de specificatie die ik op het forum heb gelezen.
Zo is er geen gebruik gemaakt van een microscoop.
Voor het vervolgtraject het maken van de kroon etc wordt 750 euro opgegeven.

Ik kan leven met een paar keer tien euro te veel betalen alleen is het wel jammer dat er kosten opgevoerd
worden voor een verrichting die niet heeft plaatsgevonden.

Door de wijze van faktureren en de antwoorden die ik kreeg is er wat glans verdwenenen van een verder
prettig contact.
Toch maar een andere tandarts zoeken?
zel'dovich

Begrijp ik het goed dat het gaat om een in Duitsland werkende tandarts? Het systeem daar ken ik niet, mogelijk zijn er vrije tarieven? U kunt voortaan wel gewoon een prijsopgave vragen natuurlijk om niet later voor verassingen komen te staan.

In het algemeen zou ik nog het volgende kunnen opmerken.

Wat niet is gedaan zal ook in Duitsland wel niet in rekening mogen worden gebracht, "das ist klar wie Klosbrühe" :D

Een wortelkanaalbehandeling van 587 is in Nederland een vrij hoog maar tegelijk ook weer geen uitzonderlijk tarief, maar dat hangt sterk af van de situatie. De wortelkanaalbehandeling kan varieren van betrekkelijk eenvoudig tot zeer complex. Het nederlandse tarievensysteem kent veel extra codes voor complicerende factoren en dergelijke.

De meeste tandartsen gebruiken in Nederland (helaas) ook geen microscoop bij een wortelkanaalbehandeling. Dat is dus niet zo vreemd. .

I Nederland is een kroon 500-600 euro maar duurder komt ook voor.

Deze tandarts zit duidelijk aan de bovenkant van het prijsspectrum zeg maar. Het is maar dat u het weet. Nogmaals: vergelken met de Nederlandse situatie.
vr, 08/09/2013 - 17:32 Permalink
Kwibus

Dank voor uw reactie.
Wat meer betalen dan gemiddeld wanneer de geboden kwaliteit ook beter is dan gemiddeld heb ik er best voor over.
Betalen voor niet geleverde diensten is zoals u terecht opmerkt niet in de haak. Dat heeft me aan het denken gezet.
Ik heb geen verzekering voor tandheelkundige hulp, ik draai zelf op voor de kosten.

Het niet gebruiken van een microscoop zet mij gezien de terugkerende opmerkingen over de zin van microscoop gebruik bij vullingen en wortelkanaalbehandelingen wel aan het denken.

Ik heb vergeten te vermelden dat er op de foto onder het element sporen van een ontsteking zichtbaar zijn.
Na de wortelkanaalbehandeling is er een noodvulling aangebracht die 5-6 maanden moet blijven zitten tot er na controle een begin gemaakt kan worden met het plaatsen van een kroon.
Kan een noodvulling zolang blijven zitten?
vr, 08/09/2013 - 19:28 Permalink
zel'dovich

Dat er sprake is van een ontsteking is normaal. De bedoeling van de behandeling is dat deze de komende maanden "vanzelf" verdwijnt. Dat gaat niet meteen. Maar na 6-12 maanden kan als er niets meer te zien is op de foto én er geen klachten zijn, zo nodig een kroon worden geplaatst. Wat je niet wilt is te vroeg een kroon plaatsen die dan weer opengeboord moet worden als de ontsteking weer gaat opspelen. Vandaar die wachttijd.

Voor zover mij bekend (ik ben geen tandarts!) wordt na de afronding van de wortelkanaalbehandeling altijd een standaard vulling gemaakt en geen tijdelijke (nood)vulling. Een tijdelijke vulling wordt wel gebruikt ter overbrugging van de tijd (enkele weken) tussen de initiële behandeling en het afmaken van de behandeling. Er vanuit gaande dat de behandeling niet in één zitting is afgemaakt want dat komt ook voor.

Wat betreft de microscoop: endodontologen (wotelkanaalspecialisten) gebruiken deze standaard en tandartsen met wortelkanaalbehandelingen als "speciaal aandachtsgebied" ook wel. De rest meestal niet. Je zou kunnen zeggen dat het wel een teken van kwaliteitsbesef is als de microscoop wordt gebruikt maar het zegt natuurlijk ook niet alles. Complexe wortelkanaalbehandelen zijn zonder microscoop lastig/niet te doen maar daarvoor verwijst de gewone tandarts meestal door naar de genoemde endodontoloog.. Of stuurt de patient naar de kaakchirurg in het ziekenhuis..
vr, 08/09/2013 - 20:00 Permalink
Kwibus

Hallo Lieneke,

Klopt, inloggen gaat probleemloos nu ik door heb dat er een verschil is tussen inloggen voor de site en voor het forumgedeelte.

Inmiddels flink wat bijdragen van uw hand en van vV gelezen.
Goed werk om de tandheelkunde en het onderhoud van het gebit voor veel mensen duidelijk te maken.
Hartelijk dank voor uw inzet.


Paul
wo, 08/14/2013 - 16:21 Permalink