Ik ben al 4 jaar niet naar de tandarts geweest. Eerst door laksheid maar later ook door angst omdat het er niet beter op word natuurlijk.
Ik loop ook al geruime tijd rond met gaatjes. Ik heb voor volgende week wel een afspraak gemaakt bij de tandarts. Ik heb nooit echt veel pijn gehad, maar af en toe is het wel gevoelig. Verder heb ik wat last van tandsteen en gele tanden.Nu ik op internet lees ben ik heel bang dat ik een aantal wortelkanaalbehandelingen moet ondergaan of dat er zelfs wat uitgetrokken moet worden.
In hoeverre is deze angst (vooral mbt trekken) terecht?
Ik loop ook al geruime tijd rond met gaatjes. Ik heb voor volgende week wel een afspraak gemaakt bij de tandarts. Ik heb nooit echt veel pijn gehad, maar af en toe is het wel gevoelig. Verder heb ik wat last van tandsteen en gele tanden.Nu ik op internet lees ben ik heel bang dat ik een aantal wortelkanaalbehandelingen moet ondergaan of dat er zelfs wat uitgetrokken moet worden.
In hoeverre is deze angst (vooral mbt trekken) terecht?
Re: Al 4 jaar niet naar Tandarts geweest
Trekken wordt eigenlijk alleen gedaan als een tand of kies niet meer te redden is. (Of als je een wortelkanaalbehandeling niet kunt betalen, maar dat is weer een ander verhaal.) Gebeurt dus echt niet zomaar.
Dan is het dus hopelijk een kwestie van doorzetten en dan moet alles gewoon weer goedkomen?
En dan een fout die ik nooooit meer zal maken!
In 1 tand zit namelijk wel een barstje maar alles zit voor de rest nog muurvast gelukkig :wink:
Een breuk in de wortel is een reden voor trekken.
Of een kies waarbij al meerdere keren zonder succes een wortelkanaalbehandeling/apexresectie is gedaan.
Een barstje hoeft niet eens iets te zijn.
Laat je nog even weten hoe het afloopt?
Het komt vast goed.
Maar ik neem aan als er eventueel een breuk in de wortel zal zitten je dat vast wel op 1 of andere manier moet merken? Want wat ik al eerder zei ik heb opzich weinig klachten het is alleen dat ik een paar kleine en wat grotere gaatjes heb.
Toch zul je het onderzoek van de tandarts (met röntgenfoto's) af moeten wachten, om zeker te weten of er iets aan de hand is.
Als je je gebit in de afgelopen vier jaar goed hebt verzorgd, kan het allemaal best meevallen.
Maar je tandarts is de enige die dat met zekerheid kan zeggen.
Bij mij in de familie (en ikzelf ook) heeft iedereen aardig sterke tanden. En aangezien ik lees dat je toch echt lang flinke pijn moet voelen als de wortel is bereikt en deze gaat ontsteken.
Klopt dit?
Ik heb wel eens een beetje last gehad maar dat was maar kort en niet overdreven pijnlijk.
Ja hoor, is mogelijk.
Ik begrijp dat je gerustgesteld wilt worden hoor, dat is heel normaal.
Maar alleen je tandarts kan je echt vertellen hoe het ervoor staat.
Mijn ervaring is dat 4 jaar wel meevalt, ervan uitgaande dat het toen in orde was.
Heb de laatste tijd regelmatig mensen in de stoel gehad die 4 jaar of zelfs langer niet geweest waren en met tandsteen verwijderen en een paar kleine vullingen, soms nog vervanging van bestaande ook, klaar waren. Een enkele keer zelfs gewoon alleen tandsteen weghalen.
Gewoon laten kijken hoe de stand van zaken is, meer moet je nu echt niet doen. Allerlei info op internet opzoeken zorgt er alleen maar voor dat de angst, vaak ook nog ens onterecht, toeneeemt. Mede omdat je alle succesverhalen daar niet zult vinden, alleen de probleemgevallen.
Succes en sterkte.
Viel allemaal heel erg mee. 1 klein gaatje en er moet wat tandsteen verwijderd worden.
De irritaties die ik af en toe had kan te maken hebben met het feit dat mijn verstandskiezen er aankomen.
Dus voor niks druk gemaakt haha