Wortelkanaalbehandeling door brug

Author:
AFMSegers
Posted:
zo, 08/11/2013 - 01:32
Beste Lezers,

Een kleine voorgeschiedenis; ik heb in 2005 een brug laten zetten (etsbrug, 1 tand verwijderd, 3 tanden gevijld en daaroverheen een brug in mijn bovenkaak) en tot op heden is alles prima bevallen. Echter sinds vorige week zenuwklachten bij mijn linkerboven hoek waar nog twee afgevijlde tanden onder zitten.

Vorige week dus gelijk afspraak gemaakt met de kliniek waar mijn brug gezet is en inderdaad het vermoeden dat het gaat over een onstoken wortelkanaal. Na een kort gesprek met de tandarts werd aangeraden om eerst antibiotica te proberen en vervolgens te proberen een wortelkanaal behandeling door de brug uit te voeren. Hij vertelde hierbij dat mogelijke schade aan de brug hierbij voor MIJN rekening was. Ik was op zijn minst gezegd zeer verbaasd en nu weet ik eigenlijk niet goed wat mij opties zijn.

Ik kan de behandeling ondergaan (na 3 dagen antibiotica is het pijnlijk duidelijk dat het niet werkt) ,maar ik vind het risico zeer groot, aangezien mijn brug rond de 4000 euro heeft gekost en ik momenteel niet zomaar dat geld heb klaarliggen mocht het fout gaan. Hopelijk kan iemand mij hier vertellen wat het risico van een dergelijke ingreep is en hoe groot de kans is dat er een volledig nieuwe brug moet worden ingezet?

Ik heb ook al contact gehad met mijn verzekering al kwam daar een rare boodschap na voren, mocht er schade zijn aan de brug dan kunnen ze maar tot 500 euro vergoeden, mocht er een volledige gebitsrenovatie zijn dan word het volledig vergoed (raar verhaal).

Mijn vragen zijn eigenlijk: Moet ik zomaar een behandeling ondergaan bij mijn tandarts(kliniek) en het risico lopen dat ik een nieuwe brug moet bekostigen? Moet ik een second opinion aanvragen? Wellicht een kaakchirurg of ander expert inschakelen? Wat zijn de risico's van een dergelijke behandeling en zijn er andere (veiligere) opties?

Alvast super bedankt voor het lezen en de mogelijke reacties, ik ben een beetje ten einde raad met de situatie en daarnaast loop ik dus ook met de constante zenuwpijnen in mijn hoofd.
Ortholimburg

Als er een ontsteking onder de brug zit zal er toch IETS moeten gebeuren. Antibiotica is meestal niet echt zinvol, meest voor de hand liggende behandeling is ofwel door de brug slijpen ,ofwel de brug slopen, met m.i nog veel meer risico op beschadiging. De aangewezen expert om u hierbij te helpen is toch echt wel je tandarts, dit is uiteindelijk zijn job. Een kaakchirurg gaat hier niet veel kunnen doen.
Na 8 jaar is het wel mogelijk dat er iets gebeurt onder zo'n brug, da' s niet echt abnormaal. Ik bedoel maar, als je een auto hebt die 8 jaar is gebruikt zullen daar ook al wel eens kosten aan geweest zijn. Een second opinion kan natuurlijk altijd, maar die zal ook niet gratis zijn.
zo, 08/11/2013 - 10:33 Permalink
Ortholimburg

Tanden preventief ontzenuwen voor iets dat MISSCHIEN na 8 jaar mis kan gaan lijkt me wat kort door de bocht. Bovendien spreekt de patient over een etsbrug ,dus kunnen de tanden maar minimaal beslepen zijn en lijkt me preventieve ontzenuwing duidelijk overtreatment
ma, 08/12/2013 - 07:50 Permalink
AFMSegers

Hallo iedereen,

Hierbij een update over mijn situatie:

Drie dagen voor het einde van de antibiotica kuur had ik echt een verschrikkelijke pijn aanval, simpelweg mijn kaken licht op elkaar was genoeg voor ontzettende pijn. Echter heb ik de antibiotica kuur nu afgerond en wonderbaarlijk genoeg heb ik helemaal GEEN pijn meer. Ik begin er eigenlijk ook wel aan te twijfelen of de diagnose wortelkanaal ontsteking wel de juiste is geweest. Ik ben nu al een week pijnvrij en heb nagenoeg geen klachten, wel is het tandvlees nog gevoelig s'ochtends en als ik onder mijn linkerneus vleugel op het bot duw dan voel ik een flauwe pijn.

Kan het zijn dat er nog steeds iets mis is, of is het gewoon een logisch gevolg van een eerder ontsteking? Loop ik ook gevaar als ik mij nu niet laat behandelen, ondanks dat geen behandeling wel mijn voorkeur heeft.

Alvast bedankt!
do, 08/22/2013 - 13:18 Permalink
vV

antibiotica bestrijdt alleen de symptomen , niet de oorzaak van de ontsteking. die zit er dus nog steeds. Als ik lees wat je had, wat je nu nog hebt is dit een tijdelijk ""succes"", en komt de hele handel weer terug vroeg of laat. Hoe langer je het laat zitten hoe slechter ook de prognose wordt. De ontsteking kan zich ondanks de AB langzaam gaan verspreiden met nog meer botverlies dan er nu al is tot gevolg. Dus doe jezelf een lol, volg het advies van de tandarts. Overigens maak ik zelden mee dat door een wortelkanaalbehandeling door een kroon heen het ding gelijk verloren is.
Tandarts weet wel hoe hij het het beste weer afsluit en eventueel versterkt indien reden daartoe.
do, 08/22/2013 - 15:17 Permalink
AFMSegers

Even gebeld met de tandarts en hij zegt eigenlijk als er geen klachten zijn dan is het waarschijnlijk goed. Op de eerste foto's was ook niks te zien (kan door brug komen) dus extra foto's maken heeft ook geen zin, aldus de tandarts. Hij heeft mij uiteraard wel aangeraden niet allemaal te gaan zitten drukken op de plekken die nog een beetje beurs zijn en als er echte pijn ontstaat gelijk te bellen.
do, 08/22/2013 - 15:40 Permalink
AFMSegers

Aangezien nooit aangetoond is dat er een wortelkanaal ontstoken is dan kan het wellicht ook een andere ontsteking zijn geweest. Met AB kan die natuurlijk wel "genezen". Een middenoorontsteking is zelf de enige ontsteking die ik heb gehad en met AB is die uiteindelijk ook genezen.

Of mis ik iets?
do, 08/22/2013 - 15:55 Permalink