Vorig jaar heb ik een wortelkanaalbehaneling gehad (in een premolaar). Hier is destijds een composiet vulling ingekomen en ik heb er verder geen last meer van gehad.
Tijdens de vorige controle gaf mijn tandarts aan dat deze tand verzwakt zou zijn door de wortelkanaalbehandeling en door midden zou kunnen gaan breken, waarbij de hele wortel door midden zou kunnen splijten.
Hij gaf aan dat daarom een cerec kroon nodig zou zijn zodat de tand nog lang mee kan gaan.
Ik vraag me echter af of een Cerec nodig is, hoe groot is de kans dat een tand door midden splijt als er een grote composiet in het kauwvlak zit? Is het niet zonde van de tand om deze gedeeltelijk af te sllijpen voor een cerec-kroon?
Bedankt voor de reactie.
Met vriendelijke groet,
Berber
Tijdens de vorige controle gaf mijn tandarts aan dat deze tand verzwakt zou zijn door de wortelkanaalbehandeling en door midden zou kunnen gaan breken, waarbij de hele wortel door midden zou kunnen splijten.
Hij gaf aan dat daarom een cerec kroon nodig zou zijn zodat de tand nog lang mee kan gaan.
Ik vraag me echter af of een Cerec nodig is, hoe groot is de kans dat een tand door midden splijt als er een grote composiet in het kauwvlak zit? Is het niet zonde van de tand om deze gedeeltelijk af te sllijpen voor een cerec-kroon?
Bedankt voor de reactie.
Met vriendelijke groet,
Berber
Re: wel of geen cerec kroon?
Lastige vraag, om zo zonder foto een advies over te geven. algemeen: na een wortelkanaalbehandeling is een kies inderdaad erger verzwakt. Nu zijn premolaren extra lastig daarbij omdat er ook voor een kroon best veel weefsel verloren gaat.
dus een eenduidig advies kan ik zo niet geven.
mijn tandarts heeft inderdaad zelf een cerec-machine.
Ik heb al een cerec-kroon over een kies. Daarbij zie je duidelijk een naad waar de kies is afgeslepen en het porselein begint. Achterin vind ik dat niet zo erg maar bij de premolaar zal dit wel duidelijk te zien zijn.
Ik zal nog eens met mn tandarts overleggen of een kroon echt nodig is. Zolang dat niet echt hoeft wil ik het ook liever niet.
Een tand zonder zenuw geeft dus meer kans op afbreken begrijp ik uit uw woorden, maar hoe groot is de kans dat een tand en wortel daarbij doormidden splijt? Dit zou volgens mijn tandarts namelijk de reden zijn om nu al voor een cereckroon te kiezen, hetzelfde verhaal kreeg ik te horen toen ik de cereckroon voor mijn kies kreeg.
Met vriendelijke groet,
Berber
Het is dus meer de consequentie dat wanneer je wacht tot het gebeurt dat einde kies kan zijn (wat dus zonde is van alle werk en kosten die la gemaakt zijn) die bepaalt of er een kroon op moet. en dat is dus voordat ie breekt.