Hallo,
Ik ben vandaag bij mijn tandarts geweest. Mijn kiezen hebben diepe groeven die bruin van kleur waren, later zijn deze groeven verkleurd naar grijs. Er werd mij nu dus verteld dat dit een gaatje kan worden en dat het grijze betekent dat het nu wat dieper zit en hij niet weet wat eronder zit en ze dus toch gaat uitboren. Nu heb ik zo'n vermoedens dat onze tandarts elke keer rontgenfoto's laat maken zodat hij dat weer kan declareren en ik zit er dus niet op te wachten dat 2 van mijn kiezen "preventief" worden uitgeboord om zijn zak te spekken.
Is deze behandeling wel nodig? Is het niet beter om je tanden zoveel mogelijk intact te houden?
Alvast bedankt!
Ik ben vandaag bij mijn tandarts geweest. Mijn kiezen hebben diepe groeven die bruin van kleur waren, later zijn deze groeven verkleurd naar grijs. Er werd mij nu dus verteld dat dit een gaatje kan worden en dat het grijze betekent dat het nu wat dieper zit en hij niet weet wat eronder zit en ze dus toch gaat uitboren. Nu heb ik zo'n vermoedens dat onze tandarts elke keer rontgenfoto's laat maken zodat hij dat weer kan declareren en ik zit er dus niet op te wachten dat 2 van mijn kiezen "preventief" worden uitgeboord om zijn zak te spekken.
Is deze behandeling wel nodig? Is het niet beter om je tanden zoveel mogelijk intact te houden?
Alvast bedankt!
Re: Grijze groeve preventief boren?
In de praktijk schrikken ook ervaren tandartsen nog steeds wel eens zoals zij zodanig verkleurde fissuren openmaken, het valt vaker tegen dan mee.
Als "'zak spekken"" naar jouw idee de indicatie is voor de tandarts dit te gaan doen heb je geen vertrouwen in hem blijkbaar, dan kan je twee dingen doen: gesprek aangaan om dat vertrouwen te herstellen (of bevestig te zien dat het er niet is), of weggaan naar een ander waar je wel vertrouwen in kan hebben.
Initiatief voor dat gesprek moet van jouw kant komen, ik heb het vermoeden dat de tandarts niet weet hoe je over hem denkt.