Hoe snel verloopt parodontitis?

Author:
Stippels
Posted:
za, 08/31/2013 - 12:47
Hallo,

Ik ben in juni dit jaar naar de tandarts geweest. Deze constateerde dat mijn tandvlees bloedde en in slechte conditie was, ook had ik diepe pockets. Ik heb eerder nooit last gehad van bloedend tandvlees, pas toen ik stopte met roken (in februari). Volgens de tandarts komt dit doordat de bloedvaatjes vernauwen als je rookt. Om een lang verhaal kort te maken: de tandarts vermoedde parodontitis en liet een foto maken. Op deze foto was circa 10% botafbraak te zien. De parodontitis zit voornamelijk aan de voorkant, dus bij de tanden, zowel onder als boven. Advies: behandeling waarbij de pockets werden schoongemaakt.

Ik heb geen tandartsverzekering, wél tandartsangst :o . De tandarts weet dit, en hij zei dat ik eventueel ook tot volgend jaar kon wachten met de behandeling, zodat ik een verzekering kon afsluiten. Maar dat het beter zou zijn om er dit jaar al aan te beginnen.

Omdat ik zo bang ben voor de behandeling heb ik echter nog geen afspraak gemaakt. Nu werd ik vanmorgen wakker en merkte dat een van m'n tanden onder een beetje los zit :-o :roll:
Nu ben ik héél bang dat dit komt doordat ik te lang gewacht heb en dat ik nu m'n tand(en) kwijt raak! Het is dat het zaterdag is, anders had ik vandaag nog de tandarts gebeld. Mijn vraag is dan ook of de losse tand te maken kan hebben met m'n parodontitis, hoe snel parodontitis verloopt en of losse tanden ook weer vast kunnen groeien. Hij zit niet super los, maar ik kan 'm enigszins bewegen. Het is niet denkbeeldig, m'n man ziet het ook. Ik poets en spoel 2x per dag, ben 33 jaar en nog lang niet toe aan een kunstgebitje.

Alvast bedankt voor eventuele reacties!

PS ik weet niet of het uitmaakt, maar circa twee weken geleden had ik een acute ontsteking (niet in m'n mond) en heb ik antibiotica geslikt.
vV

Om behandelend te kunnen worden heb je geen tandartsverzekering nodig...
Voordeel is dat je de premie uitgespaard hebt, dus dat deel en het deel wat anders toch niet vergoed zou worden heb je alvast minimaal als budget. Daarnaast komen alleen dit jaar nog dit soort behandelingen eventueel voor fiscale aftrek in aanmerking. Dat de tand losstaat is echt vanwege de parodontitis, ik zou dus niet nog eens bijna een half jaar wachten alleen vanwege een verzekering die wellicht toch niet veel dekt. Daarnaast is het met dit probleem vrijwel niet mogelijk een verzekering af te sluiten die de gehele behandeling dekt. Ik denk dat de angst nog wel een zwaarwegender punt is maar je zegt het zelf al, vanwege de leeftijd zal je toch wegen moeten vinden de tandartsangst ondergeschikt te maken, maakt het is zeker voor de snijtanden gezien de bewegelijkheid wel gewoon 5 voor twaalf..
Kan het niet vriendelijker brengen, bij dit soort dingen moet je ook als behandelaar ( of juist...) gewoon zeggen waar het op staat. Is een serieus probleem maar omdat je al gestopt bent met roken wel een met goede kansen, maar wel zsm starten dan. Uitstel verslechterd oha die prognose aanzienlijk.
za, 08/31/2013 - 14:54 Permalink
Lieneke

Mooi dat je gestopt bent met roken; kan je het geld wat je daarvoor uitgaf mooi opzij zetten om de gevolgen van het roken te betalen.
Een tandvleesontsteking bij rokers valt niet op omdat wij afgaan op de bloeding van het tandvlees als we dit controleren. Bij rokers is de doorbloeding helaas stukken minder. Rokers lopen meer kans op parodontitis en ook is dan het herstel minder goed. Nu je bent gestopt met roken is de kans op herstel dus groter. Als je pas 33 bent, dan is vaak de parodontitis van een agressievere/progressiever soort dan als je ouder bent. Dus ik zou toch wel een beetje haast maken. Verder sluit ik mij geheel aan bij mijn collega!
za, 08/31/2013 - 16:33 Permalink
Stippels

Dank jullie wel voor de antwoorden, ook al word ik er niet vrolijk van... :( Dat ik nog geen vervolgafspraak gemaakt heb, komt niet vanwege het ontbreken van een verzekering (ik was sowieso niet van plan om 'm af te sluiten, vind het een beetje oplichterij om "een brandend huis" te verzekeren) maar inderdaad... omdat ik bang ben. De tandarts had het over een behandeling met pockets schoonmaken en onder het tandvlees punniken en peuteren en heel veel bloed en minstens een uur in de stoel :o Ik heb/had gewoon nog niet genoeg moed verzameld, ook al heeft m'n man aangeboden om met me mee te gaan. Maar ik dacht dus dat ik nog wel even de tijd had, omdat de tandarts zei dat ik ook wel tot volgend jaar mocht wachten. Dus ik hoopte dat die losse tand met iets anders te maken had (man zegt dat hij het ook weleens heeft).

Nu ben ik dus héél bang dat m'n tand eruitvalt, hij zit nog lang niet zo los (vorige week was er nog niets mee aan de hand) en ik merk er niets van behalve wanneer ik er aan wiebel, maar ik ben dus vrij recent naar de tandarts geweest en toen zat alles nog vast. Ik vraag me af hoe progressief zo'n parodontitis dan is. Want eind september gaan man en ik samen een weekje weg, zonder de kinderen, en daar heb ik me erg op verheugd. Dan wil ik niet met pijn in m'n tanden zitten, laat staan dat ik vlak voor vertrek een gruwelbehandeling moet ondergaan. Maar kan ik nog zo lang wachten? M'n tandarts heeft altijd vrij lange wachttijden, maar moet ik 'm nu toch maar maandag bellen en zeggen dat het een spoed-iets betreft, of is dat overdreven? Ik ben erg bang voor gebitsingrepen, maar nog banger om m'n tanden te verliezen... Kan zo'n voortand weer vastgezet worden? Of groet 'ie vast?

Sorry voor al m'n vragen, maar ik maak me zorgen en vind het prettiger als ik een beetje weet waar ik aan toe ben! Dan kan ik me vast een beetje voorbereiden...

PS Bedankt voor de opm. over de fiscale aftrek, ik maak hier dus altijd gebruik van, maar wist niet dat deze mogelijkheid volgend jaar verdwijnt.
za, 08/31/2013 - 20:04 Permalink
Stippels

Dank jullie wel voor de reacties! Ik heb de tandarts gebeld (bibber) en hij gaat vandaag even kijken. Meteen behandelen zal 'm nu niet worden denkt de assistentie, de tandarts gaat nml. met vakantie en heeft het nu dus heel druk. Maar als hij even kijkt, ben ik hopelijk al wat geruster.
di, 09/03/2013 - 10:25 Permalink
Stippels

Voor eventuele geïnteresseerden: gelukkig vallen m'n voortanden er volgens de tandarts nog láng niet bijna uit, ze kunnen dus rustig blijven zitten waar ze zitten. Maar de ontsteking is wel een stuk erger geworden en daarvoor heb ik een antibioticakuur gekregen, Amoxicilline en Metrodinazol, beide voor 10 dagen. En mondwater wat niet te lang gebruikt mag worden omdat de tanden anders verkleuren.

Ik wil graag bedanken voor de adviezen, dit heeft me over de drempel geholpen om tóch de tandarts te bellen. Als zowel de tandarts als m'n man en ik terug zijn van vakantie, gaan we starten met de behandeling.

Overigens heb ik wel nog een kleine vraag: de naam van het ene medicijn (Amoxicilline) herken ik, omdat ik dit middel ook weleens voorgeschreven krijg van de huisarts. Ik ben namelijk erg gevoelig voor sommige bacteriën en dan krijg ik last van een soort acne, maar dan met bulten onder m'n huid. Kan dit in relatie staan met de parodontitis?
di, 09/03/2013 - 15:11 Permalink
Stippels

Ja, dat klopt. Ik belde en toen hoorde ik dat de tandarts binnenkort met vakantie gaat. En ik vertelde dat ik het idee had dat m'n tanden los zaten. Toen mocht ik tussendoor komen. De tandarts keek even, zei dat het erger geworden was maar m'n tanden nog láng niet in het "die moeten eruit"-stadium, en dat ik medicatie zou krijgen om de boel tot rust te brengen. En een mondspoeling. En dat ik na zijn en mijn vakantie terug moest komen voor een behandeling. Er is dus niets geweest van een kweek of iets dergelijks.

Vraag je dat omdat ik tevens die acne heb? Die ook reageert op de Amoxicilline? Ik vroeg me af of er een verband is/was, omdat ik voor dat probleem al heel lang bij de huisarts loop en eigenlijk niets helpt, behalve een kuurtje Amoxicilline of een tubetje Bactroban.
wo, 09/04/2013 - 09:50 Permalink