Ruimte tussen tand vullen met composiet.

Author:
Naamloos
Posted:
do, 09/12/2013 - 13:28
Hallo,

Er zit een ruimte van 3,5mm tussen mijn bovenste hoektand en de tand die er achter zit. De tandarts heeft voorgesteld dit te corrigeren met composiet. Door gebrek aan een camera kan ik geen fotomateriaal tonen.

Ik vraag mij af of met deze behandeling een natuurlijk resultaat te bereiken valt. Ontstaat er geen 'gat' bovenin waar de tanden normaal gesproken aansluiten met het tandvlees? Het lijkt mij dat het composiet niet tegen het tandvlees wordt aangebracht i.v.m. mondhygiëne want het tandvlees valt hier niet overheen.

In het kort een andere vraag:
Is het polijsten van de tanden wel bevorderlijk voor het tandglazuur? Ik ben benieuwd of dit de oorzaak kan zijn van de lichtblauwe transparante verkleuringen bij o.a. de voortanden. Erosie vind ik niet aannemelijk want ik drink geen fris- en sportdrank, koffie of alcohol en bij overige zure vloeistoffen wordt een rietje gebruikt. Naar mijn idee komt het door het verwijderen van de lijmresten van de beugel. De tandarts zegt dat het geen kwaad kan. Maar is polijsten niet simpelweg een dun laagje tandweefsel 'afschuren' en egaliseren?

Bedankt voor de eventuele reacties.
vV

polijsten, zeker eenmalig, kan geen kwaad. Sommige mensen hebben van zich zelf transparantere tanden. Over de ruimte: als het aan de achterkant van de hoektand zit: waarom zou je er überhaupt iets aan willen doen?
als je het gaat sluiten wordt het lastiger schoon te houden, 3,5 mm is een groot gat en daar krijg je mi nooit een ideale vorm in wat het lastiger te reinigen maakt.
do, 09/12/2013 - 17:41 Permalink