Is het noodzakelijk om alle 4 verstandkiezen te trekken?
Author:
jangros13
Posted:
do, 09/12/2013 - 22:47
Als je er al 2 eruit hebt(in mijn geval de 2 van de onderkaak en die zijn goed gegroeid) mij werd geadviseerd om ook de bovenste eruit te laten halen omdat ze later problemen kunnen worden. Is het nodig?
de bovenste laten zitten heeft in ieder geval geen zin, ze zijn neem ik aan niet functioneel, want niets ertegenover. Daarom zullen ze op termijn gaan uitgroeien en een normale kauwbeweging belemmeren. Probleem daarvan is dat er pas klachten komen als het te laat is.
Een ander argument om ze eruit te halen is reiniging. Ze zijn in de regel lastig reinig baar, dat er met de verstandskies zelf dan wat gebeurt is tot daar aan toe, maar de kies ervoor loopt ook hoger risico op schade. Een uitgegroeide verstandskies boven is er oha heel makkelijk uit te halen trouwens, is niet vergelijkbaar met de vaak veel lastiger klus onder.
maar ik begrijp dat er naast het advies geen reden voor het advies gegeven is? dan krijgt die tandarts een onvoldoende voor communicatie. Of is er wel iets verteld maar ben je het kwijt?
De tandarts heeft er niets over gezegd maar de kaakchirurg heeft precies dezelfde uitleg als u gegeven. Het zou erg lastig zijn als ik later toch voor die twee terug moet terwijl ik alles in 2 bezoekjes had kunnen afhandelen ja.
Re: Is het noodzakelijk om alle 4 verstandkiezen te trekken?
Een ander argument om ze eruit te halen is reiniging. Ze zijn in de regel lastig reinig baar, dat er met de verstandskies zelf dan wat gebeurt is tot daar aan toe, maar de kies ervoor loopt ook hoger risico op schade. Een uitgegroeide verstandskies boven is er oha heel makkelijk uit te halen trouwens, is niet vergelijkbaar met de vaak veel lastiger klus onder.
maar ik begrijp dat er naast het advies geen reden voor het advies gegeven is? dan krijgt die tandarts een onvoldoende voor communicatie. Of is er wel iets verteld maar ben je het kwijt?