Extreem gevoelig voor kou/tand met vulling

Author:
debruin89
Posted:
ma, 09/16/2013 - 17:52
Beste allemaal,

Een maand geleden heb ik een witte vulling gekregen in een kies rechtsboven. Alles prima, helemaal nergens last van gehad, geen problemen met kauwen of wat dan ook. Gisteravond voelde ik toen ik inademde ineens een enorme pijnscheut door de tand heentrekken. Dit is aangehouden, bij inademen, zelfs bij tanden poetsen (door het kraanwater) pijnscheuten door de tand. Ik zit momenteel in het buitenland voor langere tijd, dus zou als het enigszins kan de tandarts het liefst vermijden.

Wat kan de oorzaak zijn van deze pijnscheuten? En wat kan ik er aan doen? Ik poets jaren al met Oral B Proexpert, dus dat zou in principe dit hebben moeten voorkomen, correct? Dit is echt niet leuk, zelfs water op kraantemperatuur (en ademen in ruimtes met airco!) zorgen voor pijnscheuten.

Alle hulp zeer gewaardeerd, met vriendelijke groet,
debruin89

Bedankt voor uw antwoord. De pijn duurt telkens een aantal seconden, direct nadat ik iets heb gedronken of de koude lucht inadem. Het trekt daarna ook wel weer weg. Met poetsen etc geen pijn, met kauwen en met warmte miniem; geen echte pijnscheuten, alleen dat het wel een beetje gevoelig is. Zou u het nog even aanzien als u mij was, of toch maar meteen een tandarts opzoeken?

Hartelijk dank nogmaals.
di, 09/17/2013 - 10:03 Permalink
debruin89

Beste VV/overige tandartsen,

Hier ben ik dan toch weer even. Het is bijna een week vrij goed gegaan na poetsen met sensodyne (veel minder last met koud, kon gewoon weer koude dranken drinken zonder pijnscheuten etc), maar vanaf vanmiddag is het weer raak. Zelfde soort pijn als de vorige keer--iets minder heftig met koude-- maar nu doet ook de tand aanraken pijn. Bijv bij tandenpoetsen trekt er echt even een pijnscheutje doorheen. Maar wederom ook weer weg na een seconde of 10. Toch een breuk in de tand misschien? En toch reden om nu een tandarts te bezoeken?

Wederom alvast bedankt voor uw tijd--het is niet zo dat ik koste wat kost de tandarts wil vermijden, alleen ga ik het allerliefst naar mijn eigen tandarts in Nederland (maar daar kom ik pas in December weer).

Met vriendelijke groet.
di, 09/24/2013 - 09:48 Permalink