Hallo allemaal,
Ik zou graag willen weten wat jullie ervaring is met het herbehandelen van de wortelkanalen na een apexresectie. Alhoewel ik mijn tanden in mijn tienerjaren behoorlijk heb verwaarloosd, waardoor ik veel last heb van secundaire cariës, ben ik ieder half jaar naar de tandarts geweest, en heeft deze ook altijd alles keurig bijgehouden. Momenteel poets ik 2x per dag, ben ik redelijk gezond en heb ik nooit gerookt.
Een aantal jaar geleden heb ik een behoorlijke wortelpuntontsteking gehad in de eerste molaar linksboven. Na een wortelkanaalbehandeling heeft de tandarts, waar ik overigens alle vertrouwen in heb, mij doorverwezen naar de kaakchirurg voor een apexbehandeling. Dit is inmiddels 1,5 jaar geleden. De kies is na de apexresectie nooit rustig geweest. Ik heb geen pijn, maar ik heb een tijd aan beide kanten een fistel gehad waar regelmatig pus uitkwam. De fistel aan de wangzijde is inmiddels weg, en deze kant is al een paar maanden rustig. Aan de binnenkant bij mijn tong heb ik echter nog steeds klachten. Hier zit met enige regelmaat een fistel waar zo nu en dan een vieze, vettige vloeistof uitkomt. Pijn doet het echter niet.
Ik heb dit twee weken geleden aangekaart bij mijn tandarts, die aangaf dat ze inderdaad een fistel voelt, en de kies al langer in de gaten houdt. Omdat ik dit jaar redelijk veel reparatiekosten heb gemaakt (amalgaam voor composiet) wil ze dit uitstellen naar volgend jaar. Nu wil ik graag weten hoe groot de kans is dat een herbehandeling van de tandarts mij van mijn problemen afhelpt. Ik dacht dat de normale procedure was dat ik een verwijzing krijg naar een endodontoloog of de kaakchirurg?
Ik hoor het graag van jullie.
Groeten,
Luc
Ik zou graag willen weten wat jullie ervaring is met het herbehandelen van de wortelkanalen na een apexresectie. Alhoewel ik mijn tanden in mijn tienerjaren behoorlijk heb verwaarloosd, waardoor ik veel last heb van secundaire cariës, ben ik ieder half jaar naar de tandarts geweest, en heeft deze ook altijd alles keurig bijgehouden. Momenteel poets ik 2x per dag, ben ik redelijk gezond en heb ik nooit gerookt.
Een aantal jaar geleden heb ik een behoorlijke wortelpuntontsteking gehad in de eerste molaar linksboven. Na een wortelkanaalbehandeling heeft de tandarts, waar ik overigens alle vertrouwen in heb, mij doorverwezen naar de kaakchirurg voor een apexbehandeling. Dit is inmiddels 1,5 jaar geleden. De kies is na de apexresectie nooit rustig geweest. Ik heb geen pijn, maar ik heb een tijd aan beide kanten een fistel gehad waar regelmatig pus uitkwam. De fistel aan de wangzijde is inmiddels weg, en deze kant is al een paar maanden rustig. Aan de binnenkant bij mijn tong heb ik echter nog steeds klachten. Hier zit met enige regelmaat een fistel waar zo nu en dan een vieze, vettige vloeistof uitkomt. Pijn doet het echter niet.
Ik heb dit twee weken geleden aangekaart bij mijn tandarts, die aangaf dat ze inderdaad een fistel voelt, en de kies al langer in de gaten houdt. Omdat ik dit jaar redelijk veel reparatiekosten heb gemaakt (amalgaam voor composiet) wil ze dit uitstellen naar volgend jaar. Nu wil ik graag weten hoe groot de kans is dat een herbehandeling van de tandarts mij van mijn problemen afhelpt. Ik dacht dat de normale procedure was dat ik een verwijzing krijg naar een endodontoloog of de kaakchirurg?
Ik hoor het graag van jullie.
Groeten,
Luc
Re: Herbehandeling wortelkanalen na apexresectie
Ik heb zelf de indruk dat deze wortel inderdaad niet door de kaakchirurg is behandeld. Ik had me er al bij neergelegd dat deze kies zou worden getrokken, maar blijkbaar ziet mijn tandarts er nog heil in. Ik ben dus enigzins (positief) verrast door haar keuze om het nog een keer te behandelen. De tandarts heeft de beschikking over een aantal recente bitewing foto's en een orthopantomogram.
Dan nog één vervolgvraag: is een herbehandeling duurder dan een eerste behandeling?
Groeten,
Luc
Op foto's was te zien dat in het tandvlees boven de kies een stukje verdwaald amalgaam zat.
Dat stukje amalgaam is bij de behandeling in 2011 verdwenen. De zeurende pijn in / onder / rondom de kies is ook minder geworden dankzij de zorgvuldige behandeling van mijn huidige tandarts.
Het gekke is echter, dat ik vorig jaar weer een tijd last heb gehad van die kies. Het begon half oktober en duurde tot half januari.
Ik las uw vraag, toen ik op zoek was naar ervaringen van mensen na een wortelkanaalbehandeling...omdat ik sinds een week weer last heb van die kies!
Theoretisch schijnt het niet te kunnen, want de wortel is weg; toch ben ik nu opnieuw aan het overwegen om de kies "gewoon" te laten trekken. Weg met die zeurende druk. Ik heb steeds het gevoel dat er een kleine ontsteking zit, die af en toe een tijdje erger wordt en dan weer afzwakt. Mijn tandarts heeft aangeraden de kies te (be)houden. Ik twijfel. Hoe erg is het om een kies te missen, als het je gehele conditie mogelijk verbetert?
P.S. Ik ben een paar dagen na die apexresectie heel erg ziek geweest; overgegeven, van m'n stokje gegaan, duizelingen, darmen van slag... en in het voorjaar van 2003 ben ik meer dan 5 kilo verloren. Niet prettig. Pas een paar jaar geleden las ik dat sommige verdovingen schadelijke bijwerkingen kunnen hebben. Ik wil daarom geen Arta- of Ultracaine meer.