Beste,
Jarenlang heb ik vele vage problemen gehad, uiteindelijk is er afgelopen maart door mijn nieuwe tandarts(na verhuizing 4 jaar geleden) vastgesteld dat CMD de boosdoener is. Was 1x eerder bij hem geweest, ben toen gelijk doorverwezen naar de kaakchirurg vanwege 1 gebroken kies(achterste links onder) en 3 verstandskiezen die eruit moesten. Dit is in 1x onder narcose gedaan, en heb toen de volgende afspraak bij de tandarts ruim 2 jaar uitgesteld omdat de vorige tandarts waar ik kwam als ik aangaf dat iets pijnlijk was doodleuk zei dat dat niet kon en doodleuk verder ging. Maar toen alle moed bij elkaar geraapt omdat hij al had gezegd dat ik een beginnend gaatje had en omdat m'n tanden gevoelig waren op zoetigheid.
Nadat er röntgenfoto's gemaakt waren die goed waren en een paar vragen verder heeft hij mijn beet verder onderzocht met als resultaat dat alleen mijn voortanden op elkaar komen, die staan vrijwel recht op elkaar. Bij het dichtbijten glijden m'n ondertanden achter m'n boventanden langs en word m'n onderkaak als het ware naar achter geduwd. Dit veroorzaakte volgens hem CMD en ik heb een verwijskaart naar de orofaciale fysio meegekregen waar ik sinds dien 2x per week een dubbele behandeling krijg(2x25min achter elkaar). Ook ging hij bij de verzekering toestemming vragen voor een splint, die ik ongeveer 3-4 weken en enkele afspraken later had.
Ondertussen is er heel veel verbetert: de pijn en krachtverlies in beide handen(waarvan eerst gedacht werd dat het misschien reuma, later CTS was) is veel beter, meestal geen hoofdpijn meer(was elke dag), rug stond helemaal vast maar is verbeterd, m'n n mond ver opendoen word langzaam makkelijker en ook en het dan vastklikken en ''springen'' als ik m'n mond weer dicht doe is lang niet zo erg als het geweest is. De splint vangt de ruimte op tussen m'n kiezen waardoor m'n kaak niet meer op die manier naar achter kan schuiven(wat so wie so niet meer lukt, krijg dus met geen mogelijkheid zonder de splint m'n kiezen op elkaar en moet er dus ook mee eten). Ben heel blij met het resultaat ookal zijn we er nog lang niet, maar hoe nu verder?
Volgens mijn tandarts heb ik 2 optie's, de splint blijven gebruiken of kronen laten zetten om m'n kiezen te verhogen. Aangezien ik nu 19 ben vind ik beide eigenlijk geen optie omdat de splint zeker ook met eten nadelen heeft(en ik er nog 10-tallen jaren mee zou moeten lopen) en ik kronen eigenlijk zonde vind omdat ik van mezelf eigenlijk hele goede tanden heb(heeft oa de tandartsassistente ook nog gezegd). Ook zou het in 1x allemaal gedaan moeten worden wat ik ook geen pretje vind... En de waarschijnlijkheid dat ze een leven lang mee gaan is niet gegeven, zoals ik het begrepen heb is de kans zelfs groot dat ze vroeg of laat vervangen moeten worden.
Sorry voor het lange verhaal, maar er is een hoop gebeurt en ookal ben ik heel blij met m'n tandarts zit ik toch met vragen of er bepaalde dingen echt niet anders kunnen. In ieder geval wil ik iedereen die het gelezen heeft bedanken en hoop ik dat jullie ideeën hebben.
Jarenlang heb ik vele vage problemen gehad, uiteindelijk is er afgelopen maart door mijn nieuwe tandarts(na verhuizing 4 jaar geleden) vastgesteld dat CMD de boosdoener is. Was 1x eerder bij hem geweest, ben toen gelijk doorverwezen naar de kaakchirurg vanwege 1 gebroken kies(achterste links onder) en 3 verstandskiezen die eruit moesten. Dit is in 1x onder narcose gedaan, en heb toen de volgende afspraak bij de tandarts ruim 2 jaar uitgesteld omdat de vorige tandarts waar ik kwam als ik aangaf dat iets pijnlijk was doodleuk zei dat dat niet kon en doodleuk verder ging. Maar toen alle moed bij elkaar geraapt omdat hij al had gezegd dat ik een beginnend gaatje had en omdat m'n tanden gevoelig waren op zoetigheid.
Nadat er röntgenfoto's gemaakt waren die goed waren en een paar vragen verder heeft hij mijn beet verder onderzocht met als resultaat dat alleen mijn voortanden op elkaar komen, die staan vrijwel recht op elkaar. Bij het dichtbijten glijden m'n ondertanden achter m'n boventanden langs en word m'n onderkaak als het ware naar achter geduwd. Dit veroorzaakte volgens hem CMD en ik heb een verwijskaart naar de orofaciale fysio meegekregen waar ik sinds dien 2x per week een dubbele behandeling krijg(2x25min achter elkaar). Ook ging hij bij de verzekering toestemming vragen voor een splint, die ik ongeveer 3-4 weken en enkele afspraken later had.
Ondertussen is er heel veel verbetert: de pijn en krachtverlies in beide handen(waarvan eerst gedacht werd dat het misschien reuma, later CTS was) is veel beter, meestal geen hoofdpijn meer(was elke dag), rug stond helemaal vast maar is verbeterd, m'n n mond ver opendoen word langzaam makkelijker en ook en het dan vastklikken en ''springen'' als ik m'n mond weer dicht doe is lang niet zo erg als het geweest is. De splint vangt de ruimte op tussen m'n kiezen waardoor m'n kaak niet meer op die manier naar achter kan schuiven(wat so wie so niet meer lukt, krijg dus met geen mogelijkheid zonder de splint m'n kiezen op elkaar en moet er dus ook mee eten). Ben heel blij met het resultaat ookal zijn we er nog lang niet, maar hoe nu verder?
Volgens mijn tandarts heb ik 2 optie's, de splint blijven gebruiken of kronen laten zetten om m'n kiezen te verhogen. Aangezien ik nu 19 ben vind ik beide eigenlijk geen optie omdat de splint zeker ook met eten nadelen heeft(en ik er nog 10-tallen jaren mee zou moeten lopen) en ik kronen eigenlijk zonde vind omdat ik van mezelf eigenlijk hele goede tanden heb(heeft oa de tandartsassistente ook nog gezegd). Ook zou het in 1x allemaal gedaan moeten worden wat ik ook geen pretje vind... En de waarschijnlijkheid dat ze een leven lang mee gaan is niet gegeven, zoals ik het begrepen heb is de kans zelfs groot dat ze vroeg of laat vervangen moeten worden.
Sorry voor het lange verhaal, maar er is een hoop gebeurt en ookal ben ik heel blij met m'n tandarts zit ik toch met vragen of er bepaalde dingen echt niet anders kunnen. In ieder geval wil ik iedereen die het gelezen heeft bedanken en hoop ik dat jullie ideeën hebben.
Re: Langetermijnbehandeling CMD door verkeerde beet
Gezien je leeftijd is dat hopelijk niet aan de orde.
Overigens denk ik dat er eerder sprake is van een dwangbeet welke behandeld moet worden, ipv deze vastte gaan leggen.
Dat je alleen met je tanden kontakt hebt komt waarschijnlijk door vele jaren overbelasting van het kaakgewricht, waardoor deze niet meer de normale bewegingsruimte hebben. Eerst, met de fysio, kijken of dat weer terug kan komen, in een eigenlijk verkeerde positie vast gaan leggen vind ik geen plan. En al helemaal niet met kronen, dat concept is al lang verlaten.
Bottom line: Proale beetplaat gemaakt (in end to end positie) en na 2 maanden waren de klachten voor 90% verdwenen.En iemand zielsgelukkig na zoveel jaar ellende.
ar
De lange termijnbehandeling heeft daarna bestaan uit orthodontische behandeling waarbij de mesiopositie mogelijk werd gemaakt met een normale overjet en overbite.
Het probleem is dat de end to end positie gecompenseerd wordt door de onderkaak naar achteren te bewegen, in dit geval zover dat er overbelasting van het kaakgewricht ontstaat. Deze overbelasting wil je verminderen en dan zul je toch iets naar voren moeten met de onderkaak.
Was vandaag bij de orthodontist, en het eerste wat hij zei is dat hij niets kan doen zolang ik klachten heb. Ten eerste omdat de behandeling het erger zou kunnen maken en ten tweede omdat niemand kan garanderen dat het mijn klachten zou verhelpen.(ok dat was eigenlijk het 2e, het eerste was of ik al bij een reumatoloog geweest was)
Hij heeft bevestigt dat een open beet bestaat, maar dat een neutrale occlusie waar dat niet voorkomt reproduceerbaar is. Zelf had ik dit gevoel niet, had veel druk op m'n snijtanden en kaak maar verder nog steeds het gevoel dat de rest geen contact maakt. Dit werd mij zo uitgelegd dat dit komt doordat ik een splint gebruik.
Zijn advies was heel duidelijk, dat zijn kunnen grenzen heeft en dat er niet langer aangemodderd moet worden maar dat ik naar de uniklinik in Münster zou moeten zodat ze het dat precies kunnen uitzoeken. Weet iemand misschien een alternatief in Nederland?
Hoop het een beetje duidelijk uitgelegd te hebben, er vliegt tegenwoordig nog wel eens wat vaktaal om mijn oren die ik dan wel begrijp maar dat de Nederlandse woorden vinden voor wat mij in het Duits vertelt is geeft soms problemen.
Wat vV zegt: probeer eerst eens met composiet op de kauwvlakken van de kiezen.
En in Nijmegen, Amsterdam en Groningen heb je ook een universiteitskliniek voor ortho.
Misschien geen vriendjes van de tandarts, maar so what.
Ondertussen is het wel mooi dat je van een boel lichamelijke klachten af bent.
In het ergste geval kun je altijd nog gewoon regelmatig naar de manueel / cranio therapeut blijven gaan.
Of orale fysio, zoals die bij jullie heet.
Als dat al afdoende is, hou je het toch simpel?
Gebitten verbouwen is de kunst van het op tijd stoppen.
Met composiet al ik mijn tandarts is voorleggen, heb zelf pas in april weer een afspraak maar m'n moeder moet deze maand wel en ga dan toch mee voor het vertalen.
Bedankt voor de tip, zal Groningen zeker overwegen, en heb van bekenden gehoord dat Oldenburg ook goed is.