Klopt dit tarief wel

Author:
AndersDanAnders
Posted:
ma, 09/23/2013 - 11:37
Hallo,

Ik ben ter orientatie bij een orthodontist in noord-nederland in de grensstreek geweest.

Het is een normale orthodontiepraktijk. Ik heb een offerte gekregen voor Invisalign. Dit is de enige betrouwbare praktijk in noord-nederland die ik heb kunnen vinden.

De offerte vind ik echter wat apart.

Er staan de reguliere kosten op, met alle bijbehorende codes.

Daarnaast staat er een kostenpost op "maken plan" 600 euro. Deze 600 euro heeft geen code en moet op losse wijze via zijn praktijk in Duitsland betaald worden. Hij geeft per losse brief aan dat orthodontisten niet kunnen bestaan zonder dit soort 'trucks' omdat de vastgestelde tarieven te laag zijn.
Ik heb daar wel begrip voor.

Aan de andere kant vraag ik me af; mag dit nu zomaar? Waar gaat die 600 euro precies heen. Ik kan het in ieder geval nergens indienen of declareren. Zou ik, theoretisch, want er is niemand anders, elders dan 600 euro goedkoper uit zijn?

Ik was onder de indruk van de praktijk en ben ook geneigd met hen in zee te gaan. Ik vind het echter een gek idee om via de achterdeur betalingen te regelen in Duitsland omdat het hier niet mag.

Kennen jullie dit soort manieren en wat moet ik hiermee?
Greg Bennett

Persoonlijk zou ik dit nooit accepteren. Orthodontie is (te) goedkoop in Nederland, dat zeker. Maar dat moeten ze mijns inziens met de overheid uitvechten en niet zomaar via bedenkelijke trucjes op de consument verhalen die het vervolgens niet kunnen indienen bij de verzekering.

Als je goed rondkijkt en je vindt toevallig een praktijk die niet dit soort trucjes toepast, bespaart je dat 600 euro. Lijkt mij de moeite waard.
ma, 09/23/2013 - 20:52 Permalink