Na wortelkanaalbehandeling bij de tandarts (dode zenuwen, twee tanden, 20 jaar geleden) en verschillende apex resectie behandelingen bij de kaakchirurg (aan beide tanden) heb ik nu weer een "kloppend" gevoel. Voor mij een teken dat er weer een ontsteking zit die over enige tijd behandeld zou moeten worden.
Ik vraag me af wat mijn alternatieven zijn, en wat daar de voor en nadelen van zijn. Als ik het goed begrijp gaat de wortelpunt telkens ontsteken, dus die zou eruit moeten. Moet daar vervolgens iets voor in de plaats komen, een implantaat? Kan zoiets ook gaan ontsteken? Is er ook een oplossing te bedenken waarbij je in de kaak niets terugplaatst en alleen een brug maakt (links en rechts van beide tanden zitten gezonde tanden)?
Bedankt
Ik vraag me af wat mijn alternatieven zijn, en wat daar de voor en nadelen van zijn. Als ik het goed begrijp gaat de wortelpunt telkens ontsteken, dus die zou eruit moeten. Moet daar vervolgens iets voor in de plaats komen, een implantaat? Kan zoiets ook gaan ontsteken? Is er ook een oplossing te bedenken waarbij je in de kaak niets terugplaatst en alleen een brug maakt (links en rechts van beide tanden zitten gezonde tanden)?
Bedankt
Re: Implantaat of brug alternatief voor Apex Resectie?
Zo ver ik weet zijn er na een eventuele extractie twee duurzame oplossingen die je zelf al aangaf: brug of implantaat met voor en nadelen. Een nadeel van een brug is het beslijpen van de buurelementen, vooral als ze nog gaaf zijn. Maar er hoeft inderdaad niets in de kaak geplaatst te worden.
Een implantaat heeft, zeker indien er geen risicofactoren zijn zoals roken of onbehandelde parodontitis, een zeer hoge slagingskans en een heel geringe kans op ontsteking (ik heb geen exacte cijfers maar op het forum is dit een keer langs gekomen). Kan me voorstellen dat je een beetje kopschuw bent geraakt maar ik heb zelf een implantaat en me hierover goed laten voorlichten en ik denk eigenlijk dat het geen punt is. Mocht het toch nog misgaan dan kan er opnieuw een implantaat worden geplaatst.
Gaat het echt om tanden voor in je mond? Dan komt het esthetische verhaal er ook nog bij. Daarvoor moet je je ook goed laten adviseren door een geschikte tandarts.
Re: Implantaat of brug alternatief voor Apex Resectie?