Porselijnen facing die steeds loslaat

Author:
Giullia68
Posted:
di, 10/08/2013 - 20:09
Ik heb in Juni op mijn 2 voortanden porselijnen facings laten zetten omdat er van mijn tanden ooit een stukje af is gebroken en het glazuur beschadigd is.
De rechter facing is er inmiddels 2 keer af gegaan,elke keer gaat de composietcementlaag ongeveer 6 weken mee.
De linker facing is voor mijn gevoel nu ook los aan het gaan.

Ik ontzie mijn voortanden enorm en durf nergens meer in te bijten nadat de facing voor de eerste keer eraf ging,ik bijt dus nog niet meer in een zachte boterham maar snij dat brood in hapklare brokjes en duw het rechtstreeks in mijn mond bij de kiezen. Ik knars niet en heb voldoende plaats voor de facings,ze raken mijn ondertanden niet als ik mijn tanden op elkaar zet.

De facings zijn gemaakt aan de hand van een voorbeeld in een tandtechnisch laboratorium,ik heb gehapt voor en nadat de tanden ruw gemaakt zijn geworden.

De tandarts heeft dit weer hersteld door de facing er weer opnieuw op te zetten onder garantie maar dat zal die man natuurlijk niet altijd doen garantie toepassen.
Wat me opvalt is dat de cementlaag netjes op de facing blijft zitten en er zit geen cement op mijn tanden als de facing eraf is.

Kunnen jullie mij niet adviseren wat ik het beste kan doen als er weer een facing afgaat?
Ik ben dolblij met mijn mooie witte tanden maar wil dus niet elke 6 weken terug naar de tandarts om ze vast te laten zetten.

De procedure die de tandarts doorloopt is als volgt als mijn facing eraf is,
De facing wordt gesilaniseerd of ge etst bij het tandtechnisch laboratorium.
Mijn tand word schoon en droog gemaakt en is de laatste keer nog eens extra gesilaniseerd,daarna wordt de composietcement aangebracht en na een korte tijd wordt de facing erin gedrukt en met de blauwe lamp gedroogd.
Cementrestjes worden weggehaald en de facing wordt nog eens goed aangedrukt waarna de cementlaag definitief gedroogd wordt met de blauwe lamp.
Het zit dan zeker een week of 6 goed en dan valt het er weer af.

Kan ik misschien niet beter composietfacings op mijn voortanden laten zetten?
Giullia68

Dank je wel voor je snelle antwoord Vv,
Ik zal mijn bijtertjes eens heel goed in de gaten gaan houden wat de belasting betreft en aan mijn tandarts doorgeven dat er wellicht toch iets is fout gegaan met de hechting mochten ze nog eens loslaten.
Ik had zelf dat vermoeden ook al omdat de cementlaag netjes op de facing blijft zitten en niet op de tand achter blijft.

Gelukkig is mijn tandarts best een sympathieke gast die ook openstaat voor de visie van een ander en kan ik een eventueel probleem met hem bespreken zonder stress.
wo, 10/09/2013 - 09:44 Permalink
Giullia68

En het is weer zover... :-? :-? De facing is er weer vanaf. Voordat deze loslaat voel ik in het midden een scherpe rand ontstaan daar waar mijn 2 voortanden bij elkaar komen. Ik heb het idee dat er iets met de facing zelf is daar die steeds in het midden blijft loslaten en zal dit morgen ter sprake brengen bij zowel de tandtechnieker als bij de tandarts. De andere facing die op de zelfde dag geplaatst is zit nog steeds op zijn plek en lijkt muurvast te zitten maar deze gaat er steeds weer vanaf en blijft gemiddeld 6 tot 10 weken zitten.
Heeft 1 van jullie misschien nog een tip die ik mee kan nemen naar de tandarts en tandtechniek zodat ik eindelijk kan genieten van mijn mooie tanden zonder dat ik steeds bang moet zijn om er eentje te verliezen?
ma, 11/25/2013 - 21:20 Permalink