Goedendag,
Ik zit al jaren met een probleem waar niemand het antwoord op weet. Ook op het internet kan ik geen verklaring (of iemand met vergelijkbare klachten) vinden.
Het probleem is het volgende: Als ik mij erg inspan tijdens het sporten gaan de kiezen waar ik amalgaam vullingen in heb ontzettend zeer doen. Een gevoel alsof er grote druk op de kiezen uitgeoefend wordt. Een doffe pijn. Het enige wat helpt is met mijn duimen hard tegen mijn kiezen drukken (in de richting van de kaak) of op iets hards bijten om druk op de kiezen te houden.
Het is een lastig probleem omdat de pijn dusdanig heftig is dat ik nooit tot mijn maximum kan gaan tijdens het sporten.
Ik hoop dat iemand een (mogelijke) verklaring en/of tips heeft.
Bij voorbaat dank.
Ik zit al jaren met een probleem waar niemand het antwoord op weet. Ook op het internet kan ik geen verklaring (of iemand met vergelijkbare klachten) vinden.
Het probleem is het volgende: Als ik mij erg inspan tijdens het sporten gaan de kiezen waar ik amalgaam vullingen in heb ontzettend zeer doen. Een gevoel alsof er grote druk op de kiezen uitgeoefend wordt. Een doffe pijn. Het enige wat helpt is met mijn duimen hard tegen mijn kiezen drukken (in de richting van de kaak) of op iets hards bijten om druk op de kiezen te houden.
Het is een lastig probleem omdat de pijn dusdanig heftig is dat ik nooit tot mijn maximum kan gaan tijdens het sporten.
Ik hoop dat iemand een (mogelijke) verklaring en/of tips heeft.
Bij voorbaat dank.
Re: Pijnlijke kiezen (amalgaam vullingen) tijdens inspanning
Kan je zelf controleren , mits je het je bewust bent. Heeft ook niets met de soort vulling te maken, gave kiezen zouden zeer waarschijnlijk ook pijn doen, komt door de zware langdurige belasting bij het klemmen.
Ik neem aan dat je met klemmen bedoelt dat ik mijn kaken stijf op elkaar klem. Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat dit de oorzaak is. Tijdens het sporten klem ik mijn kaken zeer zeker niet op elkaar. Mijn neus is enigszins verstopt dus ik moet bij geringe inspanning al door mijn mond ademen. Bij zware inspanning wordt dit al snel gecontroleerd hijgen en daar heb ik mijn mond een aardig stukje bij open.
Het maakt ook niet uit hoe lang ik mij inspan maar om hoe heftig. Gisteravond bijvoorbeeld heb ik een korte sprint getrokkken van een paar honderd meter waarbij ik echt het maximale uit mezelf haalde. Vervolgens heb ik een half uur lang ontzettende pijn gehad.
Het zijn ook zeer zeker alleen de kiezen met de vullingen. Ik heb alleen boven vullingen en links meer dan rechts. Mijn vrouw keek in mijn mond terwijl ik één voor één de kiezen afging die pijn deden en waarbij het hielp om er tegen te drukken en het waren precies alle kiezen met vullingen.
@Lieneke: Zou ik dan inmiddels niet meer en/of andere klachten erbij hebben moeten ontwikkelen? Of kunnen ontstekingen 10 jaar sluimeren zonder uit te breiden?
Bedankt voor jullie meedenken.
Ik zal het probleem nog eens bij mijn tandarts neerleggen. Zal er dit keer ook op aandringen om het eens goed uit te zoeken. Wat ik eerder voornamelijk als een vervelend ongemak ervoer begint nu toch wel erg hinderlijk te worden.
Het zal wel even duren (heb pas over een paar weken een afspraak bij de tandarts) maar ik zal de uikomst van de afspraak en eventuele vervolgonderzoeken hier posten.
Bedankt voor jullie input.