Al jaren heb ik last van een pijnlijke kies, daar om eet ik voornamelijk met de andere kant van mijn gebit. Er zit een pijnlijke grote vulling in en ook het tandvlees rond de kies is vaak pijnlijk. De kies is scheef gaan staan waardoor mijn gebit niet meer goed op elkaar past.
Ik heb dit al vaker aangekaart bij de tandarts en krijg steeds de reactie dat er op de foto niks bijzonders te zien was, behalve dat de grote vulling erg dicht bij het wortelkanaal zit.
Een week geleden kreeg ik ineens verschrikkelijke pijn. Natuurlijk was het net weekend en met veel paracetamol, ibuprofen en ijswater heb ik de maandag gehaald waarop de tandarts de ontstoken zenuw verwijderde. Er zit nu een noodvulling in en pas over 3 weken kan ik terug komen om het karwij af te maken.
Echter ik heb nog steeds veel pijn en slik nog steeds pijnstillers. Dit komt niet door het zenuw einde dat nog in de wortelpunt zit, want ik ken dat gevoel wel van een eerdere behandeling. Het voelt alsof de ruimte tussen kaak en wortel is ontstoken. Als ik tegen de kies duw lijkt hij niet meer zo stevig in de kaak te zitten en dan neemt de pijn toe. Toch lijkt er geen sprake te zijn van botverlies of pockets zoals bij parodontitis of gingivitis.
Ik heb geen zin om een duur, langdurig en pijnlijk traject in te gaan als uiteindelijk blijkt dat het toch niet over gaat. Bovendien ben ik het echt helemaal spuugzat en laat ik de kies het liefst trekken. De kies ernaast is al weg en ik wil dat de kaak eerst helemaal gezond en ontstekingsvrij is voordat ik 1 of 2 implantaten laat zetten. Wat zal ik doen?
Ik heb dit al vaker aangekaart bij de tandarts en krijg steeds de reactie dat er op de foto niks bijzonders te zien was, behalve dat de grote vulling erg dicht bij het wortelkanaal zit.
Een week geleden kreeg ik ineens verschrikkelijke pijn. Natuurlijk was het net weekend en met veel paracetamol, ibuprofen en ijswater heb ik de maandag gehaald waarop de tandarts de ontstoken zenuw verwijderde. Er zit nu een noodvulling in en pas over 3 weken kan ik terug komen om het karwij af te maken.
Echter ik heb nog steeds veel pijn en slik nog steeds pijnstillers. Dit komt niet door het zenuw einde dat nog in de wortelpunt zit, want ik ken dat gevoel wel van een eerdere behandeling. Het voelt alsof de ruimte tussen kaak en wortel is ontstoken. Als ik tegen de kies duw lijkt hij niet meer zo stevig in de kaak te zitten en dan neemt de pijn toe. Toch lijkt er geen sprake te zijn van botverlies of pockets zoals bij parodontitis of gingivitis.
Ik heb geen zin om een duur, langdurig en pijnlijk traject in te gaan als uiteindelijk blijkt dat het toch niet over gaat. Bovendien ben ik het echt helemaal spuugzat en laat ik de kies het liefst trekken. De kies ernaast is al weg en ik wil dat de kaak eerst helemaal gezond en ontstekingsvrij is voordat ik 1 of 2 implantaten laat zetten. Wat zal ik doen?
Re: Kies trekken of zenuwbehandeling?
Alle ontstekingen kleiner dan 8(!) millimeter zie je niet.
Dus je hebt al een gevorderde ontsteking. Die gaat wat langer door.
Voordat je een ontsteking kwijt bent na het trekken duurt het een maand of 3-6.
Dan is implanteren weer goed mogelijk.
Als je toch wacht, kun je net zo goed wachten tot de ontsteking weg is zonder trekken.
Het is een gokje, maar het is er een die je ongeveer 3000 euro besparen kan.
Re: Kies trekken of zenuwbehandeling?
De dag nadat ik dit postte werd de pijn al minder. Het is nog niet genezen, maar heb geen pijnstillers meer nodig.
Mijn vermoeden is nu dat de kies van binnen al heel lang ontstoken was en via de wortel ergens lekte waardoor de ruimte tussen wortel en kaak steeds infecteerde. Als na de zenuwbehandeling de bron van de infectie weg is, dan herstelt het misschien. Ik denk dat ik het er maar op gok.
Ik had een keer een soort van 'periodieke kiespijn' in deze kies. De pijn nam in korte tijd flink toe en verdween dan ineens, ik heb het getimed op exact elke 57 seconden. Het was alsof de druk vanbinnen opliep tot een barstje in de kies openging en de druk ontsnapte, dat steeds weer opnieuw.