Extractie bovenkaak, volledige prothese & klikgebit

Author:
WillieB
Posted:
di, 10/22/2013 - 19:21
Ik heb al vanaf kinds af aan problemen met mijn gebit. Het begon met gaatjes, inmiddels breekt het gewoon geheel of gedeeltelijk af. Enkele weken geleden brak de tand rechts van mijn 2 voortanden (snijtanden) af en deze is getrokken. De tandarts had mij net overtuigt om bruggen te gaan bouwen toen ik moest niezen. Met de kracht van de nies brak de tand links van mijn snijtanden + de linkerhelft van m'n linkersnijtand af. Ik ben nu vastbesloten om alles te laten trekken aan de bovenkant en een klikgebit te nemen. Ik hoor veel goede verhalen dat deze vorm van kunsttanden een mooi resultaat geven.

Door de techniker is een tijdelijke prothese gemaakt, die moet ik ongeveer een jaar dragen. In die tijd kan mijn kaak slinken en herstellen, waarna de implantanten vastgeschroeft kunnen worden waarop het klikgebit komt te zitten. Voor vanmorgen een afspraak gemaakt in het Sint Franciscus Gasthuis te Rotterdam om onder verdoving 11 elementen te laten trekken. (er zijn er al uit 4 door eerdere operaties). De dienstdoende chirurg schrok erg van de verwijsbrief van mijn tandarts en wilde er eigenlijk niet aan beginnen. Nadat hij even in mijn mond had gekeken en de ravage zag hoe het er nu bijstaat (linker verstandskies, links 2 kiezen intact, 4 half of geheel afgebroken elementen, 2 goede tanden en 2 kronen) veranderde hij van gedachten en wilde mij helpen. Echter niet alles in één keer. Hij heeft nu alleen de verstandskies gedaan, doet volgende week 4 elementen en beide zijkanten en de week erna de rest.

De chirurg vertelde me echter wel dat eigen tanden altijd beter zijn dan neptanden en hij het dus eigenlijk zonde vond om mijn restanten te trekken. Ook omdat ik nog veel te jong ben voor de problemen (21 jaar). Hij zei dat de huidige implantaten ongeveer 10 jaar lang meegaan. omdat ik nog 60 jaar vooruit moet met mijn gebit zou dat betekenen dat ik op zijn best 3-4x in mijn leven nieuwe implantaten moet laten plaatsen in de kaak.

Ik zit nu dus nog met de volgende vragen:
-Is het plaatsen van implantaten met een klikgebit een goede optie voor de bovenkaak?
-Klopt het dat deze implantaten een beperkte levensduur hebben en dus iedere 10 jaar vervangen moeten worden?
-Is het überhaupt mogelijk een implantaat te vervangen? Deze zit toch rechtstreeks in je bot geschroefd? Laat dat geen ravage achter als die eruit gehaald wordt?
-De verhalen die mijn tandarts vertelde en die de chirurg vertelde verschilden nogal van elkaar. Daarnaast lees je op internet ook veel verschillende reacties op klikgebitten, over het algemeen best wel positief. Maar dat is vaak van mensen die hem net een paar maanden hebben. Hoe werkt dat als je 20 jaar verder bent?

Ik hoop dat jullie me wat meer duidelijkheid kunnen geven, alvast hartelijk dank.
vV

ik zou met de vragen even teruggaan naar de tandarts, wordt ie in de eerste plaats door jou voor betaald, hoort bij het werk, en in de tweede plaats stel je een aantal vragen die zonder beeld van de situatie lastig te beantwoorden zijn.
Implantaten gaan niet levenslang mee, dus hoe jonger je eraan begint des te groter de kans dat je een of meerdere keren voor vervanging van een aantal ervan komt te staan.
Verder speelt wellicht de oorzaak van verval eigen gebit ook een rol.
Mbt problemen op lange termijn kan je rustig stellen dat je een prothese zo lang mogelijk uit wilt/moet stellen , want die komen er.
Daarnaast speelt denk ik geld een rol, er is nu helemaal geen garantie dat de implantaten in de bovenkaak door de verzekering vergoed gaan worden, dus wat gebeurt er wanneer die aanvraag afgewezen wordt? ga je zeg een 6000 tot 10.000 euro zelf ophoesten?
wo, 10/23/2013 - 08:16 Permalink
WillieB

Dat geld heb ik inderdaad niet! Maar de enige andere optie die ik heb zal nog veel duurder uitpakken nl. bruggen en kronen. Links eerste kleine kies een kroon, links- en rechtsvoor zouden bruggen geplaatst kunnen worden en rechtsachter 2 kronen. Dan ben ik niet alleen ook heel hoop geld kwijt, ik heb geen garantie dat dat eeuwig goed blijft? Als tanden nu al tot aan het tandvlees afbreken dan kan dat toch ook gebeuren als een kapje opzit?

Het is ook het gevoel dat ik al jarenlang nooit ergens zomaar m'n tanden in kon zetten. Sommige delen braken af op een stukje stokbrood en bijv. alleen al met niezen. Laatste 8 weken dus ook mijn voorkant, ik durf niet hardop te lachen of te praten met mijn bovenlip teveel optrekken. Het is een drama...

Het klonk allemaal zo veelbelovend, alles eruit en klikgebit erin maar ik begin nu toch weer twijfels te krijgen. :(
wo, 10/23/2013 - 20:59 Permalink
vV

garantie dat iets eeuwig goed blijft heb je niet, het is ook niet zo dat dat kan .
Bruggen en kronen zullen ene keer vervangen moeten worden. Alles staat en valt met onderhoud, niet alleen wat de tandarts doet , maar ook , sterker nog met name, wat je er zelf aan doet. Dat dit op deze leeftijd zo geworden is, daarvan moet de oorzaak echt eerst gevonden zijn, en aangepakt.
Dan pas kan je eigenlijk verder een plan maken want het heeft gewoon invloed op toekomstverwachting. In een dergelijke mond maak ik geen kronen en bruggen zonder te weten wat er aan de hand is.
Implantaten trouwens ook niet...want die hebben ook een korte toekomstverwachting wanneer indicatie niet deugt.
Overigens is aan de bovenkant slechts zelden een indicatie voor implantaten.
do, 10/24/2013 - 10:43 Permalink