Hallo!
Ik hoop echt dat hier iemand mij kan helpen/antwoord geven... I'm freaking a little bit out :cry:
Ik ben 25 jaar en zou graag nog al mijn tanden hebben over tien jaar...
Toen ik jong was 16-17 jaar ben ik naar tandarts geweest... Deze heeft mij dusdanig veel pijn gedaan dat ik een tandartsangst had...
Door het studeren/beginnen met werken... was het al hele tijd geleden dat ik naar tandarts was geweest...
Dom... Weet ik...
Ik trok vorige week mijn stoute schoenen aan. Na een serieuze bui te hebben gevangen van een boze tandarts (dat ik al lang niet meer geweest was)... En ook dat ik rook... Begon ze aan de consultatie.
Ze nam foto's en ook foto's met zo'n x-ray ding waardoor duidelijk werd dat mijn wijsheidstanden klaarzaten (niet erg).
Ze meldde dat ik zoveel gaatjes had... Elke tand die kan gaatjes hebben heeft wel één...
Ok... Voor mij goed... 5-6 behandelingen om gaatjes te vullen... Eigen schuld dikke bult denk ik dan...
Ze maakte ook mijn tanden schoon (met zo'n machientje) en daarna met een soort tandpasta?
En vulde ook al 1 van mijn gaatjes.
Met de beste intenties verliet ik de tandarts. Ik poets nu mijn tanden 2-3 maal per dag gedurende 4-5 minuten (met Sensodyne) en spoel ook met Listerine.
Nu heb ik nog wat problemen :
1. Ik voel precies aan de achterkant van mijn voortand een groot gat... Als ik er met mijn vinger over beweeg merk ik dit duidelijk... Ik heb dit gezegd maar de tandarts antwoorde: door het roken. Ik wil mijn voortand niet verliezen!
2. naast mijn voortand (de tand ernaast) is een duidelijke tandvleesontsteking: donker rood... gezwollen... Als ik dit opzoek is een ontsteking ontstaan door : te weinig tandhygiene... :roll: ... Ik ben net drie weken bezig met goede tandhygiene... Of kan het andere oorzaken hebben (misschien dat ik te hard poets... te vaak... te lang... verkeerd)? Of kan het dat het komt door het feit dat ik voor het eerst in zoveel jaar naar tandarts gaat en zo goed poets dat alle bacterien die er al jaren zitten plots beginnen los te komen ofzoix dergelijks...
Alvast bedankt voor het antwoord! :oops:
Ik hoop echt dat hier iemand mij kan helpen/antwoord geven... I'm freaking a little bit out :cry:
Ik ben 25 jaar en zou graag nog al mijn tanden hebben over tien jaar...
Toen ik jong was 16-17 jaar ben ik naar tandarts geweest... Deze heeft mij dusdanig veel pijn gedaan dat ik een tandartsangst had...
Door het studeren/beginnen met werken... was het al hele tijd geleden dat ik naar tandarts was geweest...
Dom... Weet ik...
Ik trok vorige week mijn stoute schoenen aan. Na een serieuze bui te hebben gevangen van een boze tandarts (dat ik al lang niet meer geweest was)... En ook dat ik rook... Begon ze aan de consultatie.
Ze nam foto's en ook foto's met zo'n x-ray ding waardoor duidelijk werd dat mijn wijsheidstanden klaarzaten (niet erg).
Ze meldde dat ik zoveel gaatjes had... Elke tand die kan gaatjes hebben heeft wel één...
Ok... Voor mij goed... 5-6 behandelingen om gaatjes te vullen... Eigen schuld dikke bult denk ik dan...
Ze maakte ook mijn tanden schoon (met zo'n machientje) en daarna met een soort tandpasta?
En vulde ook al 1 van mijn gaatjes.
Met de beste intenties verliet ik de tandarts. Ik poets nu mijn tanden 2-3 maal per dag gedurende 4-5 minuten (met Sensodyne) en spoel ook met Listerine.
Nu heb ik nog wat problemen :
1. Ik voel precies aan de achterkant van mijn voortand een groot gat... Als ik er met mijn vinger over beweeg merk ik dit duidelijk... Ik heb dit gezegd maar de tandarts antwoorde: door het roken. Ik wil mijn voortand niet verliezen!
2. naast mijn voortand (de tand ernaast) is een duidelijke tandvleesontsteking: donker rood... gezwollen... Als ik dit opzoek is een ontsteking ontstaan door : te weinig tandhygiene... :roll: ... Ik ben net drie weken bezig met goede tandhygiene... Of kan het andere oorzaken hebben (misschien dat ik te hard poets... te vaak... te lang... verkeerd)? Of kan het dat het komt door het feit dat ik voor het eerst in zoveel jaar naar tandarts gaat en zo goed poets dat alle bacterien die er al jaren zitten plots beginnen los te komen ofzoix dergelijks...
Alvast bedankt voor het antwoord! :oops:
Re: Tandvleesontsteking?
Net eens goed gekeken en merk ook dat mijn tandvlees aan de onderkant vooral teruggetrokken is... :smt013
Ik heb echt geen zin in... Ik weet dat ik dit al jaren geleden moest beseft hebben maar kom...
Ik poetste mijn tanden dagelijks, had geen pijn... veronderstelde dat alles in orde was... Nu vrees ik dat ik mijn tanden één voor één zal mogen laten trekken... fun... :smt013
De tandarts mag trouwens wellicht wat communicatiever worden. Gaatjes ontstaan niet door roken, andere dingen wel.
Wat je als gaatje voelt kan ook de gewone vorm van de tand zijn, voortanden hebben vaak een deukje of groef of zo aan de achterkant, nu voel je dat ineens omdat je overal allerter op bent.
Poetsen en stokeren en zo niet overdrijven, dan maak je je tandvlees juist kapot. Listerine ben ik zelf niet zon voorstander van als spoelmiddel.
Ben idd wss wat aan het flashen... Telkens ik naar mijn tanden kijk begint het er dieper en dieper uit te zien (is bij mijn twee hoektanden).
Mijn tandvlees zit nochtans vrij roze en ik heb geen "pijn", opzwelling... Maar vind dan ook terug dat door het feit dat ik rook kan komen... Kan het al aan mijn leeftijd (25 jaar) dat mijn tanden al dergelijk gevorderd zijn dat ik wellicht mijn spaarboekje zal mogen raadplegen om te kunnen trekken/vervangen van mijn tanden?
Ik merk ook op dat aan de achterkant van de tanden waarvan tandvlees helemaal weggetrokken zijn ik bultjes voel... Denk dat die twee tanden al een beetje naar voor aan het hellen zijn...
Ben vorige week naar tandarts geweest... heeft mij niets van gezegd...
Heb gisteren een oral b elektronische tandenborstel gekocht... In de hoop deze mij kan bijstaan in mijn strijd...
Ik voel dat mijn tandvlees duidelijk aan het ontsteken is... Voelt pakken gevoeliger...
Moet volgende week terug... Zou ik in dergelijke situatie wachten tot ik terug naar de tandarts moet? .
Roker is altijd een negatieve factor, misschien een goed argument daar eens mee te stoppen, wordt je risico op vroegtijdig verlies stukken kleiner van.
Kan toch geen toeval zijn? Of is dat een ontsteking die waarschijnlijk al lange tijd daar zat en nu pas tot uiting komt doordat ik naar tandarts ben geweest???
Ik weet dat ik een beetje het flippen ben maar ik ben niet aan het overdrijven...
Er is echt iets mis!
Ik floste deze middag mijn tanden... En nu plots is mijn tand (die naast mijn voortand) maar half zo groot!
Plots uit het niets begon hij zo wat vreemd aan te voelen... Nu keek ik in de spiegel en hij is plots superveel kleiner...
HIj is half bedekt met tandvlees... Hoe kan dat komen? Wat is er in godsnaam mis met mijn tandvlees :'(. Heb ook gevoel dat de tand wat gedraaid is ofzo... Weet niet zeker maar voel dat er iets veranderd is in mijn mond....
Meteen gebeld naar tandarts... Morgenavond pas afspraak :'(... Dit is echt niet meer normaal..
Doe nu sinds 3 weken echt mijn best:... Vaak poetsen met Sensodine... Elektrische tandenborstel gekocht... Zo'n professional... Mondwater... Flossen...
Ben echt aan het panikeren... Kan iemand hiervoor aub een verklaring geven...
Btw het tandvlees is vrij roze... Doet geen pijn... Zit niet supergezwollen ofzo...
Alvast bedankt...