Vreemd gevoel na wortelkanaalbehandeling

Author:
natasja1984
Posted:
di, 10/01/2013 - 08:22
Goedendag,

De laatste weken is er bij mij voor het eerst een wortelkanaalbehandeling uitgevoerd. Ik ben hiervoor 3 keer bij de tandarts geweest, de eerste keer openmaken en watje met medicijn erin (ik had last met koud), de tweede keer voor hetzelfde plus beetje uitvijlen, de laatste keer voor helemaal uitvijlen en opvullen met stiftjes (?) Nu zit er een noodvulling op. De helft is nog over van de kies, tandarts raadt een kroon aan. Er zijn geen foto's gemaakt bij deze behandelingen (alleen een overzichtsfoto van hele gebit, waar duidelijk op te zien was dat deze kies een groot probleem had). De kies zit onderin achteraan (niet verstandskies, die is er al uit). Laatste behandeling was 5 dagen geleden. Nu kan ik echter nog steeds geen kracht zetten met die kant van mijn gebit. Het gaat niet alleen om de behandelde kies, maar om het hele rijtje. Het doet geen pijn, maar het lijkt alsof 'de kiezen niet van mij zijn'. Zou de verdoving niet goed uitgewerkt zijn? Of is het beurs door de behandeling? Het is zoals gezegd al 5 dagen geleden...

Alvast bedankt voor reactie (s)

Groetjes
natasja1984

Dit was uiteindelijk de noodvulling die te groot was, en de andere tanden aan de kant drukte. Toen de definitieve vulling erop kwam was dit gekke gevoel weg. De behandeling is nu helemaal klaar. Mij werd wel aangeraden een kroon te nemen, omdat de kies niet zo sterk meer is. Er is alleen geen enkele foto gemaakt tijdens en na de behandeling. Is het niet dom om een (dure) kroon te nemen zonder een controlefoto? Volgens de TA was een foto niet nodig, omdat er geen ontsteking bij de wortelpunten zat, maar alleen in de kies zelf...
do, 10/31/2013 - 13:51 Permalink
vV

Ik ben benieuwd hoe hij kan weten dat er bij de wortelpunten geen ontsteking zit, zonder foto...
Richtlijn is voor dat je een kroon maakt toch een foto te hebben waar de hele wortel opstaat, en wel een recente foto.
Ook is het normaal om bij een wortelkanaalbehandeling vooraf een foto te maken omdat je wilt weten waar je induikt, en achteraf als referentie voor de toekomst op zijn minst al.
vr, 11/01/2013 - 22:16 Permalink