beweeglijkheid tanden door klemmen?

Author:
daantje25
Posted:
zo, 11/03/2013 - 18:11
Beste mensen,

Ik heb een vraag: kun je kaakbotverlies hebben, zonder verdiepte pockets?

Ik heb sinds 3 weken na het eten last van tanden die een knikje geven (ook hoorbaar). Na het eten neem ik dat niet meer waar, en lijkt
alles weer muurvast te staan (op een tand na, waar ik overigens geen last van heb). Als ik het klikje voel, is er ook niets te zien.

Naar aanleiding hiervan naar de tandarts geweest, die naast kijken/voelen ook gecontroleerd heeft op pockets. Die waren allemaal 2 mm, dus in orde. Een foto is er niet gemaakt, en mijn vraag is of dat wel nodig is om verlies van kaakbot uit te sluiten (ik heb namelijk een halfjaar geleden last gehad van gingivitis = onder 3 maandelijkse controle bij de mh en op af en toe een oplaai genezen). Conclusie is knarsen/klemmen.

En nu komt het; ik maak mij zorgen omdat er geen foto is gemaakt. Is dat terecht?

Alvast bedankt!
daantje25

Bedankt Lieneke!

Helaas ben ik er een paar dagen geleden achter gekomen dat mijn tandvlees opeens weer ontstoken is.
Ik snap er niets meer van :(
Telkens als ik hiermee naar de Mh ga, wordt er gezegd dat het wel meevalt, maar ik vind van niet. Ik zie
onderaan de voortanden (vooral ondergebit) zo'n rood randje. Ik weet inmiddels dat ik daar dan langer
mijn borstel op moet zetten, maar langer kan eigenlijk echt niet meer (ik poets zeker 5 minuten per keer). Ik dacht eerst
aan irritatie door te lang poetsen, maar het is toch echt ontstoken.
Wat ik nu doe aan mondhygiëne:

2x per dag 5 minuten elektrisch poetsen (extra soft opzetborstel) volgens instructie van de mh (draaien om de tanden)
De contactpunten flossen
Tussen de tanden ragen (geen bloeding hierbij)
2x per dag spoelen met perio aid maintenance (bij geen ontsteking met Vitis modspoeling)
En sinds de ontsteking het tandvlees masseren met een extra soft handtandenborstel

Ik weet het echt niet meer. Iemand tips? Het lukt me gelukkig om er niet teveel mee bezig te zijn, maar het betert helaas niet.

Ik moet erbij zeggen dat mijn gezondheid op dit moment niet oké is. Veel stress en daardoor te weinig voeding (wel goede voeding: véél groente en fruit, absoluut geen suiker). Hieraan wordt aan gewerkt zover binnen mijn vermogen. Ondanks dat wil ik wel graag mijn gebit gezond houden.

Overigens: na het stoppen met het eten van kauwgom heb ik veel minder last van tanden die los aanvoelen. Het klemmen valt me nog steeds op, dus daarvoor krijg ik een splint en ga ik kijken naar fysio.

Hoop op jullie tips!
do, 11/07/2013 - 11:42 Permalink
daantje25

Het heeft geen haast hoor, maar ik zou een reactie van een tandarts heel fijn vinden :smt003
Ik ben nog steeds benieuwd of je afbraak van botweefsel kunt hebben, zonder dat er een verdiepte pocket is.
Nu wordt er namelijk vanuit gegaan dat het losstaan van mijn tand door klemmen komt (en dat wil ik best geloven hoor :) ),
maar ergens vind ik het een eng idee vanwege gingivitis en mijn voedingstoestand.

Fijn weekend!

Daantje
vr, 11/08/2013 - 20:28 Permalink
daantje25

Bedankt voor jullie antwoorden!

Lieneke: Ik heb hier en daar wat teruggetrokken tandvlees door te hard poetsen (er zit ook zo'n band omheen), maar zeker geen enorm lange tanden en kiezen!
Verder heb ik doorheen mijn hele gebit van die black triangles gecreëerd door een rager te gebruiken, maar
dat is geen teruggetrokken tandvlees. Aan de buitenkant van de meest beweeglijke tand is niets te zien. Het tandvlees zit er even hoog
en strak als de tand ernaast die muurvast staat.

Kunnen tanden en kiezen alleen los gaan staan door botverlies of klemmen/knarsen?

Ik geef toe dat ik er niet helemaal gerust op ben :smt009 , maar dat ligt en aan mij en niet aan mijn tandarts :wink:

Ik laat weten hoe het afloopt.

Daantje
zo, 11/10/2013 - 17:08 Permalink
daantje25

Hoi allemaal,

We zijn inmiddels een maandje later, en ik zou laten weten hoe het allemaal afgelopen is.

Ik ben naar de tandarts gegaan, en heb een splint aangemeten gekregen. Dit zou het los zitten van de tanden terug moeten
verhelpen. Een week later terug gegaan op controle, nog wat bijgeslepen, en nog een aantal vragen gesteld. Ik heb
geen parodontitis, en ook geen botvlies. Dit is niet vastgesteld door een foto, dat bleek absoluut niet nodig. Er is geen pocket, en geen teruggetrokken tandvlees. Wel grote black triangels (vind ik zelf). Is in dat geval dus de enige conclusie een parafunctie? En hoe stel je eigenlijk vast dat iemand een parafunctie heeft? Aan de buitenkant van mijn tanden is namelijk niets te zien (gevraagd).

De tanden zouden terug vaster moeten gaan staan. Nu ben ik waarschijnlijk erg ongeduldig, maar over hoeveel tijd hebben
we het dan ongeveer? De tanden staan namelijk nog precies even los na een maand de splint dragen. Of gaat dat niet zo snel? :smt003

gr!

Daan
zo, 12/08/2013 - 18:24 Permalink
daantje25

Niemand die het antwoord weet?
Ik zie het niet echt zitten om alleen naar de tandarts te gaan om te vragen hoe lang het duurt eer de kiezen en tanden
weer vast staan. Ik merk na 5 weken geen enkel verschil in beweeglijkheid, dus maak me ergens toch wel zorgen
dat er wellicht iets anders aan de hand is. Snap dat jullie geen pasklaar antwoord weten zonder de tanden te zien, maar
wat is ongeveer 'normaal' bij een kies die ongeveer 1 mm beweegt? Spreken we dan over weken, maanden?

Daan
zo, 12/15/2013 - 21:53 Permalink
vV

Je hoeft niet naar een tandarts te gaan om iets te vragen, je kan ook bellen daarover.
Er is geen pasklaar antwoord, zonder beeld van de situatie kan ik er in ieder geval niets zinnigs over zeggen.
Als tandarts zou ik dus echt een foto willen hebben want het kan wijzen op een periapicaal probleem.
zo, 12/15/2013 - 22:29 Permalink