Kan abces(je) oplaaien door klemmen?

Author:
sunabel
Posted:
zo, 11/03/2013 - 18:33
Beste lezers,

Al jaren klem ik 's nachts in mijn slaap (overdag doe ik het ook maar dan heb ik het sneller in de gaten) zelfs zo erg dat er vorig jaar een kies doormidden ging. Ik heb een bitje aangemeten gekregen en de kies is gerepareerd maar maanden daarna wéér afgebroken waarna een zenuwbehandeling volgde. De kies is zwak en volgens de tandarts zoekt het klemmen de zwakste schakel op dus de kies die meerder malen is afgebroken en uiteindelijk ontzenuwd is.
Nu heb ik alsmaar een abces boven die kies, niet voortdurend maar wel met enige regelmaat. De kies is niet gevoelig, het abces alleen met aanraken, tanden poetsen en dergelijke.
De tandarts zegt dat dit door het klemmen komt maar na hier wat te hebben rond gelezen ben ik zelf bang voor een wortelpunt ontsteking.
Als gezegd, ik heb geen pijn, het abces is er niet altijd (soms weken niet) en er komt geen ontstekingsvocht uit.
De tandarts heeft de kanalen echt goed tot de punt schoongemaakt en afgevuld en meerdere foto's gemaakt tijdens en na de wkb, kan er dan toch een wortelpuntonsteking ontstaan, is het nog niet helemaal genezen of komt het inderdaad doordat het klemmen de genezing remt?

Hoop op een antwoord,
Groeten van Sunabel.
Newtan

Wat je zegt kan goed. Rust is altijd goed voor het genezen.
Maar wat misschien zorgelijker is, is de voorgeschiedenis.
Het is steeds meer afgebrokkeld, begrijp ik.
Als een van die breuken nou in de wortel doorloopt, tot in het abces, dan geneest het nauwelijks.
Dat is voor mij niet te beoordelen, maar hou er rekening mee als er bijvoorbeeld een kroon op 'moet'.
Want dan zit dat abces er na het plaatsen van de kroon nog steeds en de kans op uiteindelijk verlies van de kies met kroon en al is dan ook groot als er een breuk in de wortel zit.

En nee, een wkb helpt niet tegen zo'n breuk. Tenzij er speciale trucs van een endodontoloog worden toegepast.

Je tandarts kan de breuk niet makkelijk vinden, dus even zoeken kan wel even duren (lampje, roze kleurstof, bijthoutje, foto, etc.).
di, 11/05/2013 - 00:03 Permalink
sunabel

Dank u wel voor uw reactie.
De kies is inderdaad al langer een probleemkies, steeds afbrokkelen, weer gemaakt, en uiteindelijk (na vele keren afbreken, steeds op hetzelfde punt) helemaal doormidden gebroken.
De wortelkanaalbehandeling is twee maanden geleden ongeveer uitgevoerd.
Ik heb nog een tijdje steeds een abcesje gehad boven de kies maar na een week of vier is dit uiteindelijk ook definitief verdwenen.
Totdat ik een paar nachten terug zo vreselijk lag te klemmen dat ik er gewoon wakker van werd omdat de kies "kraakte".
De volgende morgen was het abces terug, maar de dag erna ook weer helemaal verdwenen, tot op heden ...

Mijn tandarts had al aangegeven dat mettertijd een kroon noodzakelijk is omdat de kies ietsjes los stond en zeer verzwakt is.
Hij wil het over een jaar à anderhalf jaar nog eens goed bekijken, dus dank voor uw advies, ik ga het bij mijn volgende controle nog eens aankaarten.

Griezelig zo'n breuk in de wortel, begrijp ik goed dat, als dit het geval is, de kies dan dus niet meer geneest?? :smt010

Nogmaals dank voor uw reactie,
Groet van Sunabel.
wo, 11/06/2013 - 13:33 Permalink
sunabel

Wederom dank voor uw reactie :wink:
De kies zeurt wel met enige regelmaat maar doet verder geen pijn bij kauwen (of warm/koud).
Mijn kaak zeurt zo nu en dan ook een beetje overigens.
De tandarts was al van plan bij de volgende controle te kijken hoe het met de kies staat en een
foto te maken, intussen vrees ik het ergste ... :(
zo, 11/10/2013 - 17:24 Permalink