kies trekken of niet

Author:
avent
Posted:
zo, 11/10/2013 - 00:11
Inmiddels is het alweer 3 maand geleden dat ik een bovenprothese kreeg waar ik écht heel blij mee ben. Op het "plakken" na dan, maar dat zal binnenkort denk ik ook wel verholpen worden dmv rebrassing (?).
Maar nu is mijn ondergebit aan renovatie toe (geen prothese, puur "herstel" werkzaamheden. En ja... ik zie er als een berg tegenop.
De middelste 7 ondertanden zijn nog best heel goed. 1 gaatje tussen 2 voortanden, verder niet. En last van terugtrekkend tandvlees,
Links onder heb ik verder 1 afgebroken kies, die wordt zowieso getrokken, 1 plek waar een kies getrokken is én een redelijke achterste kies. Alhoewel ook daar wat aan gebeuren moet.

Dan rechts onder, 1 lege plek van een getrokken kies, helemaal achteraan zo'n zelfde soort kies als links, maar dan... die kies ertussen.
Daar zit op de binnenkant (waar normaal een andere kies tegenaan zit) en behoorlijk groot gaat. Kan bijna tot halverwege met een tandenborstel erin. Maar volgens de tandarts zou die wellicht nog gerepareerd kunnen worden zónder wkb.
Dat scheelt, want ik heb een héél slechte ervaring met wkbehandelingen. Nóóit weer heb ik gezegd. Ze gaf wel aan dat wanneer ze bezig was met de behandeling en het kon niet anders, dat er dan tóch een wkb zou moeten komen. En anders moest de kies getrokken worden, maar dan zitten er 2 lege plekken naast elkaar en is voor het kauwen niet optimaal.
Er is gesproken over een brug aan de linkerkant, dit zou eventueel dus ook rechts kunnen, maar.... aangezien de achterste kiezen niet echt geweldig zijn, weet ik niet of dit zo'n goede zet is. Ik heb destijds met het bovenplaatje gemerkt dat de kiezen en tanden daar véél sneller van stuk gaan Maar een brug zou vaster zitten. Hoe denken jullie hierover?

Tevens graag een reaktie wat er mogelijk is wanneer de voortanden behouden blijven omdat die goed zijn, maar de kiezen eruit gaan. Welke optie's zijn er dan? Een brug kan niet, want dan zit er geen kies achterin meer om houvast aan te hebben.
Klikgebit/tanden wil/durf ik niet. Wat is hierin mogelijk?