Hey, ik heb al eens een beugel gedragen, maar ging eergisteren langs bij mijn tandarts voor mijn controle en ze vertelde me dat dit helemaal niet goed was gedaan.
Ik heb onderaan nog steeds enkele tanden die wat scheef staan en heb ook last van een openbeet. Mijn tanden gaan ook niet over elkaar, maar komen op elkaar te staan wanneer ik normaal toebijt. Ondertussen ben ik wel al 20 jaar en ik overweeg nu naar een goede orthodontist te gaan, zoals mijn tandarts me aanraadde. Wel vrees ik er nu voor dat er niet veel meer aan te doen zal zijn ofzo? Ik weet dat hier ook kaakoperaties voor bestaan maar daar heb ik eerlijk gezegd niet zoveel zin in...
Iemand advies of raad? Ik moet nog tot augustus wachten voor mijn afspraak met de orthodontist dus dat is nog wel heel lang en ik had toch al graag iets geweten.
Alvast bedankt!
Ik heb onderaan nog steeds enkele tanden die wat scheef staan en heb ook last van een openbeet. Mijn tanden gaan ook niet over elkaar, maar komen op elkaar te staan wanneer ik normaal toebijt. Ondertussen ben ik wel al 20 jaar en ik overweeg nu naar een goede orthodontist te gaan, zoals mijn tandarts me aanraadde. Wel vrees ik er nu voor dat er niet veel meer aan te doen zal zijn ofzo? Ik weet dat hier ook kaakoperaties voor bestaan maar daar heb ik eerlijk gezegd niet zoveel zin in...
Iemand advies of raad? Ik moet nog tot augustus wachten voor mijn afspraak met de orthodontist dus dat is nog wel heel lang en ik had toch al graag iets geweten.
Alvast bedankt!
Re: Tanden gaan niet over elkaar
Aug is wel erg lang, die orthodontist heeft een te groot werkgebied. Of kan niet goed plannen/selecteren...
Vervelend dat je een open beet hebt. Ik kan me voorstellen dat je niet zo'n zin hebt in een kaakoperatie.... Maar misschien valt er ook met een gewone beugel best wat te verbeteren.
Ik heb ook een open beet. Aan de rechterkant zit er zelfs een paar mm ruimte tussen mijn boven- en ondertanden. De orthodontist raadde me een kaakoperatie aan, maar omdat me dat wel erg heftig lijkt, heb ik besloten om eerst eens te kijken in hoeverre een gewone slotjesbeugel verbetering kan brengen. Zeker omdat ik, behalve cosmetische, op dit moment geen functionele klachten heb.
Heb jij eigenlijk last van de open beet? Waarom vind je tandarts dat je er iets aan moet laten doen?
Dat is wel erg lang wachten dat je pas in augustus terecht kunt bij de orthodontist..... Misschien dat je naar een andere orthodontist kunt gaan, die mogelijk een kortere wachttijd heeft? Sowieso is het denk ik geen gek idee om eerst bij meerdere orthodontisten langs te gaan voor een eerste vrijblijvend consult, en dan voor die ortho/ behandeling te kiezen waar jij je het prettigst bij voelt, zeker als het gaat om een mogelijk ingrijpende behandeling.
In ieder geval veel succes gewenst ermee!
Bedankt voor de reactie!
Van de open beet heb ik ook geen pijn of niks. Het zou alleen wel prettig zijn moest het verholpen kunnen worden.
Ik heb ondertussen een andere orthodontist gecontacteerd en hier kan ik 17 juni langskomen.
Voorlopig is het dus afwachten. Ik ben benieuwd wat ze hiervan zal zeggen.
Groeten
Fijn dat je bij een andere ortho al een stuk eerder kunt langskomen!
Ik hoop heel erg voor je dat het allemaal meevalt en je er op een niet al te ingrijpende manier iets aan kunt laten doen. Fijn dat je in ieder geval geen last hebt van de open beet.
In ieder geval alvast veel succes gewenst op 17 juni! Laat je ons tzt nog weten hoe het is geweest? Ik ben benieuwd!
Het is al even geleden, maar ik post dit nu pas omdat ik nu meer info heb.
Bij het bezoek aan de ortho in juni werd ik verteld dat ik het best begon met logopedie omdat ik een verkeerde manier van slikken had en een beetje lispelde, dit zou een invloed hebben op de stand van mijn tanden dus daar ben ik dan maar mee begonnen, ook mocht ik de nachtbeugel (uitneembaar) van mijn vorige orthodont voor mijn tanden onderaan gedurende 3 maand niet meer gebruiken omdat zo de ondertanden terug op hun natuurlijke stand zouden komen te staan.
Na 3 maand kwam ik terug op bezoek bij de orthodont, lispelen deed ik niet meer en mijn tong zat nu steeds in de juiste positie tijdens het slikken en in rust. Ze vertelde me dat mijn ondertanden zich niet verplaatst hebben en dat mijn tanden opzich mooi in een boog staan dus wou ze er niks verder aan doen. Ze zei ook dat ik verder de correcte manier van slikken enz moest blijven gebruiken en dat dit misschien na een tijd ervoor kan zorgen dat mijn tanden toch nog over elkaar gaan staan.
Het is nu bijna 3 maand na het laatste bezoek aan de ortho en er is nog steeds niks verandert. Volgens men logopedist doe ik alles correct want ik hoef nog maar 1 laatste keer langs te komen.
Wat denken jullie hiervan?
Groeten
Dank voor je update, leuk om te horen! Als leek heb ik geen antwoord op je vraag, maar wil ik je wel zeggen dat ik het echt heel knap vindt dat je in zo'n korte tijd op de juiste manier bent gaan slikken en ook niet meer lispelt!
Ik zou op internet kijken naar goede referenties voor een goede Ortho. Het is wel heel erg vervelend als je alles doorstaat en het dan vervolgens allemaal nog een keer over moet doen. Bovendien heeft het ook een aardig duur prijskaartje! :o Je krijgt het meestal maar éénmalig vergoedt, en de rest moet je zelf ophoesten. Ik betaal nu namelijk alles zelf. Plaatsing, controles en over 2 jaar verwijderingsbijdrage :o . Ik weet niet hoe belangrijk voor jou je tanden zijn, maar het moet natuurlijk wel goed functioneren!
Het kost wat tijd, geduld en waarschijnlijk een hele hoop geld .... maar ik zou toch echt opzoek gaan naar een goede Ortho :smt023 .