Kroon voortand gevoelig

Author:
Jbr
Posted:
ma, 11/25/2013 - 11:13
Hoi,

Op 23 september is er bij mij een kroon geplaatst op mijn voortand. Er is geen wortelkanaalbehandeling uitgevoerd aangezien de tandarts die niet nodig vond. De kroon zit er nu dus zo'n twee maanden en ik moet zeggen dat hij toch wel gevoelig is. Als ik er hard op druk dan voel ik dat goed en soms irriteert de kroon ook. Ik heb dit tijdens een controle vorige week bij de tandarts aangegeven. Hij zei echter dat alles er goed uitziet (heeft geen foto of zo gemaakt) en dat die gevoeligheid best een jaar kan duren.

Is dit inderdaad mogelijk en hoef ik me niet druk te maken dat er iets anders aan de hand is (ontsteking of zo)?
Ik hoor het graag van iemand...
vV

persoonlijk zou ik even een foto gemaakt hebben. Is niet heilig, kan nog zijn dat er iets is wat je niet ziet maar dat is wel een kleiner risico dan zonder.
Voor de rest lastig over te oordelen zonder ook beeld vooraf gezien te hebben.
ma, 11/25/2013 - 13:19 Permalink
Jbr

Hoi vv,

Bedankt voor je reactie. Misschien wat ik niet helemaal duidelijk.....er was een stukje afgebroken van mijn voortand waarop de tandarts concludeerde dat er een kroon op moest. Hij heeft toen wel een foto gemaakt en aangegeven dat alleen een kroon nodig was en geen wortelkanaalbehandeling.

Nu, dus 2 maanden later, heb ik last van een gevoelige kroon/voortand. Toen ik, twee weken geleden bij een reguliere controle, dit meldde gaf mijn tandarts aan dat het er verder goed uitzag en dat het dus nog wel erg lang gevoelig zou kunnen blijven. Hij heeft toen geen foto gemaakt.

Bedoel je te zeggen dat hij eigenlijk toen ook weer een foto had moeten maken?
Ik hoor het graag van je...
di, 11/26/2013 - 16:02 Permalink
vV

zie je pb waar je dezelfde vraag had gesteld.

Voor de meelezers: dit soort vragen is gewoon lastig te beantwoorden zonder compleet beeld , voorgeschiedenis etc. Dit forum kan dus geen alternatief zijn voor een consult of vraag aan de eigen tandarts. Ik merk wel dat het steeds vaker als zodanig gebruikt wordt, maar dat is niet de bedoeling . We kunnen er eigenlijk weinig mee.
di, 11/26/2013 - 17:04 Permalink
vandereijken

Hoi Jbr,
Ik heb in september facings laten plaatsen. Ook bij mij zijn 2 voortanden erg gevoelig. Volgens tandarts gaat dit wel over. Nu ruim twee maanden verder nog steeds last....Ik heb begrepen dat de gevoeligheid per persoon anders is en dat het tot soms maanden kan duren voordat de pijn weg is.
wo, 11/27/2013 - 11:38 Permalink
Jbr

Hoi,

Bedankt voor jullie reacties. Vanochtend toch maar even bij de tandarts geweest en een foto laten maken. Als ik op de tand tikte deed het namelijk ook pijn en uit eerdere ervaringen weet ik dat er dan wellicht een (wortelpunt) onsteking kan zitten. Tandarst heeft een foto gemaakt en gelukkig was er op de foto niets vreemds te zien. Hij gaf wel aan dat de zenuw van deze tand dood kan gaan en dat er dan in de toekomst wellicht een keer een wortelkanaalbehandeling nodig is maar dat dat nu dus absoluut niet aan de orde was. Gewoon afwachten tot het over gaat....snel.....hoop ik....
do, 11/28/2013 - 09:47 Permalink