Tandarts heeft gezonden kies getrokken.

Author:
Stephan419
Posted:
do, 11/28/2013 - 20:51
Beste Forum leden.
Gisteren ben ik bij de Tandarts geweest om een verstandkies te trekken.
Ik had last van mijn kies linksonderin mijn gebit. Toen de tandarts keek in een snelle observatie van 10 seconden, zei die dat hij de kies moest trekken.
Ik ging akkoord omdat ik vertrouwde op zijn vakmansschap en hij heeft de kies verwijderd. Toen hij de kies trok zei die ineens "wat krijgen we nou?"
Wat dus blijkt is onder de tand die getrokken is, kon hij de verstandkies zien zitten. Dus heeft hij eigenlijk een gezonden tand getrokken. In plaats van mij naar de kaakchirurg toe te verwijzen.
Nou is de tandarts vandaag naar mijn huis gekomen, en heeft zijn fout toegegeven en uitgelegt wat er nog gebeurt kan worden.
Hij zei met geluk komt je verstandskies dus gewoon door nu, of hij(de verstandskies) zit schuin en moet alsnog eruit. Als dat het geval is wilde hij een kroon voor mij zetten zonder de kosten. De tandarts heeft wel het juiste gedaan door zijn fout te erkennen, maar ondertussen ben ik wel een kies kwijt voor de rest van mijn leven.

Ben ik in aanspraak op een schade vergoeding?
Had de tandarts meer moeten doen om te kijken wat er aan de hand was?
Wat voor acties kan ik ondernemen?
Romy32

of hij(de verstandskies) zit schuin en moet alsnog eruit. Als dat het geval is wilde hij een kroon voor mij zetten zonder de kosten.

Waarop?
Op een kies die eruit is, kun je geen kroon zetten.

@Lieneke, wat ik eruit begrijp, is dat de tandarts de 38 dacht te trekken, maar uiteindelijk de 37 getrokken blijkt te hebben.
vr, 11/29/2013 - 11:11 Permalink
Stephan419

Hij dacht dat het de verstandskies was, maar dat bleek niet zo te zijn.
Nu mis ik dus een kies aan de linkeronderkant, mijn verstandskies zou eventueel de plek kunnen innemen van de kies die hij getrokken heeft.
Maar dat is nog helemaal niet te zeggen met enige zekerheid.
Hij zei zelf iets over een Kroon, maar als ik hier lees dat dat niet eens mogelijk is, vraag ik me af waarom hij specifiek Kroon zegt.
Nou, ik weet niet of ik wel genoeg wil nemen met oeps sorry, ik betaal het wel even.
Ondertussen heb ik wel een kies minder voor de rest van mijn leven. Ik baal hier ontzettend van, ik voel me echt genaaid.
Een kies trekken lijkt me best wel een basis behandeling die elke tandarts wel zou moeten beheersen. Hij zei ook pas 24 uur later dat hij de verkeerde kies getrokken heeft.
Ik lees hier iets over een "Brug", wat is dat precies dan?
vr, 11/29/2013 - 15:04 Permalink
zel'dovich

Een tandarts kan toch wel ton tien tellen? De. Verstandkies zit doorgaans op positie 8. Als dat niet het gevalnis waarom dan niet even een fotootje gemaakt. Dat gebeurt toch altijd bij extractie van een verstandskies? I

Ik vind dat je niet meteen kunt stellen dat het de beste kan overkomen, en verder niks aan de hand als ie de kosten maar vergoed. Als het inderdaad zo is datnhij niet uit zijn doppen heeft gekeken is dat m.i. een klacht waard. Dat zo

Voor de vervanging van een getrokken kies is een implantaat nodig. Kosten 1500-2500 euro.
za, 11/30/2013 - 12:17 Permalink
zel'dovich

Een tandarts kan toch wel ton tien tellen? De. Verstandkies zit doorgaans op positie 8. Als dat niet het gevalnis waarom dan niet even een fotootje gemaakt. Dat gebeurt toch altijd bij extractie van een verstandskies? Ihet was er wel geen maar de tandarts dacht van wel, dus moet ie zo ook handelen

Ik vind dat je niet meteen kunt stellen dat het de beste kan overkomen, en verder niks aan de hand als ie de kosten maar vergoed. Als het inderdaad zo is datnhij niet uit zijn doppen heeft gekeken is dat m.i. een klacht waard. Dat zo

Voor de vervanging van een getrokken kies is een implantaat nodig. Kosten 1500-2500 euro.
za, 11/30/2013 - 12:18 Permalink
zel'dovich

Op het moment dat een tandarts een gemaakte fout toegeeft en aangeeft de zaak recht te trekken, in ieder geval voorzover mogelijk, wat denk je dat een klachtencommissie nog gaat doen of kan doen?

Dat weet ik niet precies. Als de tandarts in overleg en naar tevredenheid een oplossing aandraagt ga je natuurlijk niet ook naar de klachtencommissie, dat spreekt voor zich.

Maar helemaal herstellen kan niet want er gaat niets boven de eigen kies. Dus om die reden zou het m.i. een klacht waard zijn , tenminste als de tandarts onzorgvuldig heeft gehandeld. Daar lijkt het wel op, toch? Dat de tandarts in dit geval achteraf zijn verantwoordelijkheid neemt vind ik wel weer positief!

Als een verkeerd been wordt afgezet komt de chirurg er ook niet mee weg als ie zegt maar dan zetten we er toch een mooie prothese op. :D
zo, 12/01/2013 - 13:47 Permalink
vV

Appels met peren vergelijken, in dit geval is de 8 er nog, daar kan je, wellicht orthodontisch nog iets mee.
Een kies missen is echt van heel andere grootte en ernst dan iemand nog meer invalide maken dan hij al zou zijn wanneer het juiste been was afgezet.
Als je alle tweede molaren trekt , missen de meeste mensen niet eens, kan je probleemloos en zonder beperkingen 100 mee worden.
Hoe ernstig het in dit geval is hangt in hoge mate van restdentitie af en wat er met de verstandskies kan.
zo, 12/01/2013 - 15:10 Permalink
carla.g

Dit is mij enkele jaren terug ook overkomen, had een forse ontsteking linksonder aan de op een na achterste kies.
Na eerst wel een foto gemaakt te hebben[ dus ze wist om welke kies het ging] trok ze de achterste kies eruit, die welliswaar
al 2 keer gevuld was maar geen last veroorzaakte.
Hier kwam ik pas thuis achter toen de verdoving wat uitwerkte en ik weer de ontstekingspijn terugkreeg.
Ik schrok me wezeloos natuurlijk en ben meteen teruggegaan, toen ik zei dat ze de verkeerde kies getrokken had, ontkende ze het eerst, toen ik zei start de PC dan op, daar staat het, was er een PCstoring :roll: ja duh.. maar uiteindelijk lukte dat natuurlijk gewoon en kon ze er niet meer omheen.
Toen vroeg ze ; ben je nog verdoofd dan trek ik deze ook nog wel snel[ was eind vd dag] nou echt niet natuurlijk, toen zei ze ja maar de kies die er nu uit is was ook niet veel meer.
Uiteindelijk heb ik een verwijzing voor de kaakchirurg afgedwongen en die heeft de volgende dag de kies getrokken.
Maar ook ik heb om een oplossing gevraagd, was al m,n kiezen linksonder kwijt, maar niets van dat alles, vroeg ook om evt een inplantaat, een oplossing, maar die is er nooit gekomen, dus wel fideel van jouw tandarts dat hij in ieder geval iets wil doen.
zo, 12/01/2013 - 19:08 Permalink
Grappa

Ik ben het daarmee eens. Deze tandarts is een voorbeeld voor velen. Zij of hij erkent de fout, en biedt aan mee te werken aan een oplossing. Zij of hij zit er duidelijk ook mee zo blijkt uit de post. Wat wil je nog m? Een klachtencommissie kan hoogstens een klacht gegrond verklaren. En dan? Je schoet daar niets mee op kost aleen een heleboel tijd. Het regionaal tuchtcollege zal de opstelling van de tandarts ook weten te waarderen want die zal zo'n fout geen tweede keer maken. Waar mensen werken......
Kortom laten wij deze zinloze discussie sluiten, heel vervelend dat het gebeurd is.
zo, 12/01/2013 - 19:32 Permalink