Gebroken kies en depressie angst?

Author:
QuadDeuces
Posted:
vr, 11/22/2013 - 00:36
Ongeveer 8 maanden geleden nam ik een hap van iets hards en brak een een vulling uit een kies en groot stuk van de wand van de kies af. In totaal was ongeveer een kwart tot 1/3de deel van de kies afgebroken, maar nog niet tot de zenuwkamer(heet dat zo?).
Nadat ik hier een maand mee doorgelopen had (ik zat in Australie en was niet verzekerd voor tandarts) brokkelde nog een stukje af en ik toen toch wel pijn begon te krijgen ben ik toch maar naar een tandarts daar gegaan om het tijdelijk op te laten vullen.
Deze vrouw zei toen dat ze een tijdelijke vulling had gebruikt en er misschien nog tandbederf onder de vulling kan zitten en in Nederland waarschijnlijk een WKB gedaan moet worden binnen 6-12maanden.

Niet al te lang na deze tijdelijke vulling kreeg ik depressieve klachten, duizelingen, angstklachten. Die ik eigenlijk niet kon heleiden, ik loop hier nu al maanden mee en aangezien er een hoop gebeurd is in mijn prive leven, veel reizen, relatieproblemen, heb ik nooit die tijdelijke vulling met die klachten in verband gebracht.

Nu hoorde ik bij toeval van iemand anders die ook vreemde psychische klachten kreeg bij een gebroken kies en noodvulling en deze werden verholpen na een WKB.

Nu is mijn vraag eigenlijk, kan een gebroken kies/noodvulling/tandbederf/verdoving? directe psychische klachten veroorzaken of verergeren?
QuadDeuces

Bedankt voor je reactie.
Een somatische oorzaak voor de depressie, duizeligheid en angststoornis is niet gevonden, bloedonderzoek is verder normaal.
Zoals gezegd wel wat relatieproblemen gehad en problemen weer te "aarden" in Nederland, maar vraag me af of die klachten daardoor zo heftig kunnen zijn. Vandaar mijn vraag, omdat eigenlijk het tijdelijk vullen van de kies het enige is wat er lichamelijk direct aan vooraf ging.
vr, 11/22/2013 - 20:20 Permalink
Wezeltje

Misschien heeft het niet aan de vulling gelegen maar aan een infectie die er mogelijk onder gezeten heeft? Zie artikel Harvard Health Blog: Infection, autoimmune disease linked to depression

Maar zo te lezen heb je een hoop meegemaakt in een korte periode, dan is het ook niet raar dat je daar psychische klachten van krijgt (duizelingen kunnen ook door spanningen komen). Je kunt ook je vitamine D eens laten controleren, of je geen tekort hebt. (+ eventueel andere vitaminen/mineralen die invloed kunnen hebben op je stemming).
zo, 12/01/2013 - 01:53 Permalink