Bovenprothese zonder gehemelte

Author:
John1964
Posted:
za, 11/30/2013 - 19:46
Beste mensen,

Heb dit forum gevonden op internet dit weekend en wil graag het volgende vragen,

Sinds ruim een jaar heb ik een bovenprothese en dat gaat heel erg goed, beter dan ik verwacht had.

Ik heb ze 2x laten rebassen (schrijf ik dit goed?) en het zit echt goed. Ik moet wel eerlijk zijn, ik plak ze altijd met Blend a dent extra sterk of met Fixodent. Ik kan hierdoor beter eten en het zit voor mijn gevoel comfortabeler.

Ik plak elke morgen 6 kleine druppeltjes op het het diepste gedeelte van de prothese en het blijft de hele dag super zitten.
Dus ik plak niet op het gehemelte...............

Wat ik me af vroeg was kan het gehemelte ook verwijderd worden van een bovenprothese? Als ik hem toch plak.
Ik heb in begin enkele maanden gelopen met een snel slinkende kaak en een prothese die te los zat en met plakken zoals omschreven blijf hij toch prima zitten. Dus ik plak nooit op het gehemelte.

Ik vind het gehemelte erg storend nog steeds namelijk. In de toekomst wil ik graag over gaan op implanten met klikprothese maar zoals bekend is is dit erg duur. Tenminste voor mijn beurs :)

Groetjes
John
vV

mijn eerste reactie is een wedervraag: hoe zit de prothese zonder dat je hem plakt? ook goed, zou wel het geval moeten zijn na rebasen namelijk.
Zo nee zijn er goede redenen voor, en dan is verhemelte weghalen niet erg handig, stabiliteit kan erg afnemen daardoor.
Maar wellicht ook zijn er goede argumenten te vinden waarom wellicht implantaatplaatsing gewoon vergoed kan worden. Maar dat is vanachter een PC niet te beoordelen.
wo, 12/04/2013 - 13:07 Permalink
John1964

Hallo,

Bedankt voor uw reactie.

Mijn prothese zit goed ook zonder kleefpasta. Maar ik ervaar meer conform met plakken. Ik plak 1x per dag en het blijft de hele dag
mooi zitten. Ik kan ook alles eten en drinken.

Ik heb vanaf dag 1 geen probleem gehad met de prothese en het dragen ervan. Ik kreeg om 17:00 mijn laatste 6 boven tanden getrokken en twee uur later zat ik thuis boerenkool met worst en spek al te eten. Zeker ging dit langzaam maar het ging. Heb geen dag ander voedsel tot me genomen dan voor dat ik een prothese had.

Ik denk dat we blij mogen zijn dat zoiets bestaat dat je nog een keer 3e tanden krijgt :D

Volgens mijn tandarts kom ik niet in aanmerking voor vergoeding van klikgebit. Ik heb flinke bovenkaak, hij noemt het een buffelkaak.

Wel zei hij mij onlangs dat ze bezig waren met een goedkoper maar toch goed systeem voor klikgebit op implantaten. De kosten hiervan zouden compleet rond de 1500,- bedragen voor boven prothese. Dat is een heel ander bedrag dan de andere bedragen die ik vaak lees en hoor.

Ik wil daar eens over denken of ik dat misschien laat doen. Ik ben 49 jaar en mijn kaken zullen slinken blijven natuurlijk met een gewone prothese?

Echter ik dacht onlangs waarom zou ik een verhemelte nodig hebben als de prothese goed zit en toch geplakt wordt alleen op de kaak en prima zit?

Ik wil als het andere systeem goed echt is dit voor 1500,- best laten toepassen bij me. Dit is betaalbaar.

Of kan ik misschien met een prothese zonder verhemelte ook goed door het leven met een beetje lijm en met weinig kosten dus?
Alleen de vraag wat me bezig ook wel houd is hoelang kun je prothese dragen verantwoord totdat je kaken te ver geslonken zijn?

Groetjes
John
do, 12/05/2013 - 23:09 Permalink
vV

In principe moet je uitgaan van elke 2 jaar rebasen. Gaat ie te los zitten versnelt het slinken van de kaak.
Mbt houvast zonder verhemelte, weet je pas als het eraf is, gezien het verhaal vrees ik dat het niet goed gaat. Je haalt heel veel stabiliteit weg ermee, ook bij een forse kaakwal.
vr, 12/06/2013 - 09:36 Permalink